Eftersom selen är viktigt för tillväxten bla så tror jag att Svekhult Ias finullare som utfodras högvärdigt kräver mer selen än vad mer snålfodrade finullare gör pga att de har en lägre produktion och tillväxt (gäller även om de har färre foster som ska växa till i magen), det har inget att göra med att kraftfoder skulle hämma upptaget på något sätt, Kraftfoder är inte riktigt roten till ALLT ont i vår värld Växer lammen sakta så klarar dom sig med mindre selen, men varför ska all djurhållning vara "på gränsen" till vad djuren klarar?!? Lite extra selen kostar inte mycket och är en värdefull försäkring
Växer lammen sakta så klarar dom sig kanske med mindre selen, men varför ska all djurhållning vara "på gränsen" till vad djuren klarar?!? Lite extra selen kostar inte mycket och är en värdefull försäkring...
Är det miss detektiv vi har här?? Jo , jag ger det ibland, men inte av vana. Jag försöker att inte alltid utmärka mig för att undvika dina påhopp Men oavsett har jag inte normalt problem med selen brist. Trots brist på kraftfoder och tokosel osv. Däremot är lammningsförlamning och framfall utrotningshotade hos mig Det är faktiskt bevisat att kraftfoder/spannmål förstör omega-3 fettsyrorna. Oavsett om det är djurplågeri att inte ge dem det. Vilket nu skulle belysa det Visa gärna bevis och länkar för det?Vi blir vad vi äter!