Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kostar en bilbärgning?  (läst 37327 gånger)

Zixten

• Västergötland
Vad kostar en bilbärgning?
« skrivet: 21 feb-10 kl 01:20 »
En bil som glidit ner i diket och inte kommer upp själv, vad kostar det om man ringer efter en bilbärgare och blir uppdragen?

Anledningen till frågan är:
En fredagskväll för några årsen så fick jag lämna tv-soffans trygghet för att ge mig ut med traktorn och dra upp en snubbe som glidit ner i diket.
Inga problem med att dra upp honom, kopplar loss repet och han sätter sig i bilen och åker vidare, sa knappt tack ens.
Så händer detta igen kan det vara bra att veta vad man skall begära i ersättning...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

peppz

• Västergötland
SV: Vad kostar en bilbärgning?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-10 kl 01:34 »
du kan ju ringa assistanskåren och höra...
jag gissar på ca 2000:-  kanske mer en helgnatt.
lite beroende på vad man har för försäkring...
Kennel SweetCaileanz

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 21 feb-10 kl 01:37 »
Men du lär ju inte behöva dra upp samma idiot igen. Ta vad det kostar dig i tid och soppa. 99 av 100 lär ju bli oändligt tacksamma att de slapp ringa en bärgare.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 21 feb-10 kl 05:57 »
För ett par år sedan betalade vi 1200 resten gick på försäkringen.
Hedemorahöns

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #4 skrivet: 21 feb-10 kl 08:41 »
vi betalde självrisken. 1500:-... resten gick på försäkringen

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 21 feb-10 kl 10:21 »
För ungefär två år sen så fastnade jag med bilen på en stubbe (!) vid sidan av en uppfart från en liten skogsväg - jag såg inte vart jag backade och kom lite vid sidan av. Lyckades inte ta mig loss ens med hjälp så det fick bli att ringa efter en bärgningsbil som körde de några milen från Enköping. Det var om jag minns rätt sen torsdagseftermiddag så inte "jourtid" på något sätt, och allt i allt så landade kostnaden på knappt 2500 kr. Eftersom självrisken i försäkringen låg på 2000 kr så valde jag att ta hela smällen själv istället för att blanda in försäkringsbolaget (vilket antagligen hade höjt försäkringspremien mer än vad jag skulle ha fått tillbaka på bärgningen).

Klantigt värre tyckte jag, men sånt händer.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 21 feb-10 kl 11:03 »
500spänn kan man begära innan man drar upp bilen.... vill snubben hellre ringa bärgarn så är det hans val.... ca800kr tar bärgarn om han skriver starthjälp i kvittot istället....
Fjäderfän och kaniner

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 feb-10 kl 12:42 »
Fick motorhaveri utanför Hässleholm för något år sen. Fanns ingen chans att parkera och hämta hjälp.  Bärgningen kostade 1000:-, och då drog de bara bort bilen till en parkering, och jag fixade hem den själv, med hjälp av en kompis.
Många har det i sin försäkring, och det finns de som ringer efter bärgning för att de har soppetorsk ;D .
Bärgaren berättade att han fått köra nästan till Markaryd med en dunk soppa.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 21 feb-10 kl 13:56 »
jag pröjsa 1000kr svart när jenkaren paja... ca 3mil hem o vi fick forsätta supa i bilen på bärgarflaket 8pers....
Fjäderfän och kaniner

trädman

« Svar #9 skrivet: 22 feb-10 kl 23:34 »
Trevliga människor kan jag bärga gratis. Otrevliga kan vända sig någon annan stans.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 23 feb-10 kl 00:08 »
Här tar bönderna 350spänn  , i enköping tog en 500spänn .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 23 feb-10 kl 07:29 »
Är man inte aukoriserad av försäkringsbolag(så de kommer att pröjsa), blir det ju bara självrisken att konkurrera med, om nu bilen har försäkring som inkluderar bärgning.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Intricate

« Svar #12 skrivet: 23 feb-10 kl 08:13 »
Här dras man upp gratis av trevliga bönders traktorer. Men skulle det ske någon annanstans så vet man ju aldrig. Antingen hoppas man som hjäpare att man erbjuds en summa pengar eller så kräver man en summa pengar innan man ger sig ut och hjälper dem. Det är väl upp till en själv hur mycket man vill ta ut. Skulle nog inte titta så mycket på vad assistanskåren tar för utgift. Känns irrelevant. Sen beror det ju också på hur långt man måsta åka med traktorn och hur lång tid det tar att hjälpa dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser