Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vagnsbygge: Från husvagn till permanent boende? :D  (läst 73926 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #280 skrivet: 19 okt-10 kl 10:13 »
En gryta med varmt vatten har du ju dessutom nytta av, till disk och tvätt!

En gammal filt för dörröppningen är ju en bra idé, det brukar vi sätta upp en i hönshuset om vintrarna.

Eftersom det är ett litet utrymme du bor på kan du väl inte ha för mycket vedförvaring inne i vagnen? Satsa på en bra vedhämtare som inte skräpar (såna där korggrejer är fina men det blir bös överallt...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Mamsingen

• Småland
« Svar #281 skrivet: 19 okt-10 kl 10:52 »
En gryta med varmt vatten har du ju dessutom nytta av, till disk och tvätt!

En gammal filt för dörröppningen är ju en bra idé, det brukar vi sätta upp en i hönshuset om vintrarna.

Eftersom det är ett litet utrymme du bor på kan du väl inte ha för mycket vedförvaring inne i vagnen? Satsa på en bra vedhämtare som inte skräpar (såna där korggrejer är fina men det blir bös överallt...)

Fillt ja vid dörren... tack för påminnelsen, ska sy till ett bra draperi:) o så lite tjocka bra gardiner att dra för, visserligen har jag treglasfönster så de är bra, men det kan göra lite till för att spara på värmen. Tror det kommer behövas denna vinter..
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #282 skrivet: 19 okt-10 kl 11:01 »
Kan det inte bli lite fuktigt om man ständigt har en behållare med vatten som värms upp på spisen?

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #283 skrivet: 19 okt-10 kl 12:18 »
Det där med fukten är ju det som talar FÖR sand. Men det som talar EMOT är att jag ju kokar gröt, soppor mm och fukten verkar inte vara nåt problem. Tror att vedspisen torkar ut luften väldigt effektivt. Dessutom ska jag ju göra en huv ovanför spisen med en ventil ut så förhoppningsvis kommer all vattenånga ut där. Antagligen blir det vatten. Jag skulle dock vilja hitta en stor kastrull med tappkran längst ner så jag på ett smidigt sätt kan ta vatten därifrån när jag behöver.

Vedförvaringen inne blir typ en hemmagjord vedhämtare men jag måste ju ändå göra plats för den :) Jag har en bra skiss i huvudet på hur en smidig och lätt vedhämtare kan konstrueras och en sån ska jag bygga :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #284 skrivet: 21 okt-10 kl 20:15 »
Fukten är inget problem om man har ett hyfsat tätt lock på kärlet. HELT tätt får det förstås inte vara om man inte vill ha en farlig tryckkokare... Jag hade inga som helst problem med mina mjölkkannor och jag hade 12-15 kvadratmeter boyta per kanna. Jag märkte ingen vattenåtgång heller, men så var det också sällan vattnet nådde kokning. Sjudning kunde däremot höras lite då och då. Vill man göra det lite avancerat för att slippa eventuell fukt kan man ju dra ut en avluftningsslang utanför stugan men jag tror inte det behövs.

En kul idé jag funderade på ibland med mina mjölkkannor var att förse dem med någon slags isolerad huva och sedan koppla huvan till ett resårband som via en mekanisk väckarklocka och en lite sprint fick huvan att ryckas av på morgontimmarna när värmen var som mest önskad. -Tål att funderas på!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #285 skrivet: 21 okt-10 kl 20:19 »
En riktigt galen idé som jag skriver om i avdelningen om fordonsdrift är att lagra en bilmotors spillvärme under färd. Om man bor i en mycket liten stuga och samtidigt kör bil dagligen verkar det finnas mycket att vinna på att installera en vattentank i bilen som lagrar spillvärmen från motorn. Vattnet pumpas sedan över till en tank i bostaden när man kommer hem. Gratis é gott!

Diskutera inte denna idiotidé här nu, det finns som sagt en tråd i avdelningen om fordonsdrift. Det bara slog mig att vinsten procentuellt sett blir så mycket större när bostaden är liten.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Allin

• Gäst
« Svar #286 skrivet: 21 okt-10 kl 23:35 »
Matosproblemet är kvickt avhjälpt med en liten fläkt genom väggen och en tratt från en kasserad trombon. Den vinklas över grytan med en böjbar bilfläktslang. Det håller då jag på å göra i min vagn :)

Det där var nog en av de mest fantasifulla lösningar jag hört talas om !  ;D Underbart ! Blir imponerad och alldeles glad.
Väldigt fin vagn du har  Ängsull.

Och att få följa dig Snickaren är också väldigt roligt och inspirerande.
Skulle nog själv känna mig aningen klaustrofobisk om jag skulle bo så trångt men det hindrar mig inte från att bli inspirerad. För det är något så befriande av att som Skalman kunna ta sitt hus o gå.

Spiritlight

• kom ihåg att ALLT är möjligt
    • Södermanland
    • Off-grid.se
« Svar #287 skrivet: 22 okt-10 kl 01:36 »
Då det gäller att ta vara på värme så tänkte jag att man kan använda bilen som en luftsolfångare och dra in den solvärme som blir i den en solig dag.  ::)
Jag är off-grid i hus på hjul
http://off-grid.se
http:survivalist.nu

Snickarn

• Dalarna
« Svar #288 skrivet: 22 okt-10 kl 09:09 »
Jag har en ventil under spisen mot sängen till. Det är inte bra för värmen. Det är som zoner i vagnen. Antagligen bygger jag om det till ett kylskåp så det är ju bra :)
Fönstren drar värme som faaaaaaan måste åtgärdas. Sängen är kall pga gavelfönstret. Det kan vara nåt att tänka på i vagnar att inte ha ett för stort fönster vid sängen. Å andra sidan har man ju inte så mycket kvadratmeter att spela på när man bygger smååååå vagnar :)

Funderar på att göra en fullösning på det stora fönstret. Sätta upp en plast framför det så det blir tätt. Istället för glas då det är dyrare och tar längre tid att fixa. Sen sätta dit en filt utanpå plasten dels för att det ser mysigare ut dels för att jag tänker att det blir ytterligare lite isolering. Framför dörren ska jag sätta nån tjock filt samt täta karmen med nåt.

Tack för pepp :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #289 skrivet: 22 okt-10 kl 10:24 »
Har fått tips att tejpa längs med dragiga fönster. Funkar bra.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #290 skrivet: 22 okt-10 kl 10:30 »
Man ska tydligen inte göra det på ordinarie fönstret. Man ska tejpa vinterglaset som man sätter upp inomhus framför befintligt fönster. Det kunde bli problem annars :)
Det är iallafall vad jag har hört... Man hör mycket  haha. Bara det funkar så är det ju bra. Men några i byn som lever i vagn har gjort så att de sätter upp vinterfönster och sen tejpar dom men inte ytterfönstret :)
//Snickarn

manna

• -
« Svar #291 skrivet: 22 okt-10 kl 11:44 »
Man ska tydligen inte göra det på ordinarie fönstret. Man ska tejpa vinterglaset som man sätter upp inomhus framför befintligt fönster. Det kunde bli problem annars :)
Det är iallafall vad jag har hört... Man hör mycket  haha. Bara det funkar så är det ju bra. Men några i byn som lever i vagn har gjort så att de sätter upp vinterfönster och sen tejpar dom men inte ytterfönstret :)

Det är korrekt. Innanfönstret ska vara tätt och ytterfönstret otätt.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #292 skrivet: 24 okt-10 kl 18:44 »
Det är inte FEL att tejpa fönsterspringorna från INSIDAN, men det är onekligen smidigare med en tät fönsterlist. Kallraset slipper man dock inte ifrån då det är själva glasytan som kyler och orsakar drag, hur tätt det än är.

Idén med en plastskiva kan nog vara ok och det kan kanske räcka att skivan täcker nedre halvan av fönstret för att stoppa det värsta. Om skivan är matt kan man få ett insynsskydd utan att det blir mörkare i vagnen.

Bäste lösningen för klimatet är nog ändå att ordna en dragspalt på minst ett par centimeter mellan säng och vägg, men på den lilla ytan är även det ett kostsamt mått. I husvagnar har man konvektorer (värmeelement) nedanför dragspalten men det kanske kan fungera omvänt så att kalluften istället rasar ner mot golvet genom spalten istället för att svepa ner i sängen.

Hmm, kanske en kombination av dragspalt och plastskiva vore det absolut bästa! -En 2-3 cm spalt av 5mm plywoodskiva monterad på några smala ribbor mellan säng och vägg. Plywoodskivan går nedanför sängsidan och når precis upp till fönstret. Tätt mot fönsterfodret monteras sedan en halvmeterhög genomskinlig plastskiva så att den sticker ner ett par centimeter innanför plywoodskivans överkant. Min tanke är att plastskivan fångar upp kallraset från fönstret och att plywoodskivan leder det ner mot golvet under sängen. Värmen från spisen sätter sedan fart på cirkulationen så att fönstret matas med ny varmluft i överkant och därmed borde det bli automatisk cirkulation av omvänd termosifonverkan.

Bäst är ändå att få in någon form av värme i dragspalten under fönstret. Det behövs inte alls mycket effekt för att vända cirkulationen och driva bort kondensen från glasets nederkant. För några år sedan fann jag två mystiska förnicklade plåtrör på loppis. De var 50-60 år gamla med en el-anslutning i ena änden, små fötter undertill och en rad av borrade hål längs över- och undersidan. Rören var ca 40 cm långa och 3cm i diameter. Jag antog att rören var till för att driva bort kallras från fönster och även om det var fel fungerar de utmärkt på just det sättet i en kompis dragiga torp.

Värmeeffekten på 50w är blygsam jämfört med ett el-element, men har man bara ett bilbatteri kan man helt glömma den principen.

Det skulle vara intressant att veta vad ett par stycken små lyktor med värmeljus kan göra åt kallraset, i synnerhet med dragspalt bakom sängen och 20-30 cm glasskiva i nederkant av fönstret.

Kanske en bil- eller busskrot kan ge en plan skiva av HÄRDAT glas så blir det både mindre brandrisk och stabilt. Vanligt fönsterglas är kanske i bräckligaste laget, men av hyfsad tjocklek och med en gummilist upptill kan det fungera.

Skulle det vara en möjlig lösning att ha stearinljus tända hela natten eller känns det läskigt? Stearinljusen skulle kunna brinna inuti ett vertikalt metallrör för att minska belysningen. Risk finns att det blir så varmt inuti röret att det strålar tillbaka mot ljuset så det smälter. Det måste dessutom finnas en luftspalt i underkant så att luft kan komma in till förbränningen. Kanske avsluta rören med något slags lock som släpper igenom värmen och förbränningsgaserna men skärmar av belysningen. Gör luftinsläppen några centimeter från underkant. Tänk säkert och se till att ljusen varken kan välta eller att något farligt kan hända om de smälter. Testa dagtid ordentligt!

Mitt konkreta förslag (ren chansning): Ordna minst 2cm luftspalt/dragskiva mellan säng och vägg. Låt skivan i överkant mötas av en genomskinlig skiva minst 20 cm upp på fönstret. Tillverka två stearinljushållare med en ljusavskärmande plåtmantel att placera i vardera fönsterhalvan. 20-30 cm kan nog vara lagom höjd på plåtrören och 4-5cm i diameter.

Rent tekniskt borde ljus fungera ypperligt, men i långa loppet blir det kanske dyrt och dessutom sotar fönsterkarmen?

Snickarn

• Dalarna
« Svar #293 skrivet: 24 okt-10 kl 20:47 »
Eller så gör jag som jag skrev tidigare... ;)
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #294 skrivet: 26 okt-10 kl 09:08 »
Funderar på att göra en fullösning på det stora fönstret. Sätta upp en plast framför det så det blir tätt. Istället för glas då det är dyrare och tar längre tid att fixa. Sen sätta dit en filt utanpå plasten dels för att det ser mysigare ut dels för att jag tänker att det blir ytterligare lite isolering. Framför dörren ska jag sätta nån tjock filt samt täta karmen med nåt.

Tack för pepp :)

Så blev det. Det känns en stor skillnad trots att det inte är särskilt mycket jobb nedlagt på det. Dessutom ser det rätt trevligt ut med en filt på "väggen" som är ett fönster egentligen. Idag är det minus 8 ute plus 8 inne. Slutade elda vid 23 och mätte temperaturen nu vid åtta på morgonen. Helt okej. Då använde jag även en stor kastrull vatten på vedspisen.
I framtiden ska jag hänga tjock tyg framför dörren med vilket kommer göra nån grad till tror jag samt en gardin vid köksfönstret som man kan dra ner efter att mörkret lagt sig ute :)

Kan man ha tio plus inne när man vaknar så känns det helt okej. Man kan ju alltid tända i brasan och sova en timme till. :)
//Snickarn

--Nybyggare i Portugal--

• Gäst
SV: Vagnsbygge: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #295 skrivet: 08 nov-10 kl 20:21 »
Vi vill veta hur du har det med temperaturen inne och ute nu. Hur klarar du av kondensen? Har du fukt inne?

Vårt vinterliv i husvagnen Tjosan är en enda lång avfuktningskamp  :-\. Detta trots att vi inte har dina låga temperaturer utanför. Men vi förmodar att din vedeldning är ett mycket effektivt avfuktningsmedel.

Vi i Portugal följer ditt liv och vedermödor med många skratt.  ;D  ;)

Kämpa på. Det gör vi.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #296 skrivet: 09 nov-10 kl 17:43 »
Vi tejpar våra kopplade 60- talsfönster i hallen och jag lovar att skillnaden är enorm. Om bara träet är friskt blir dessa skitförnster riktigt bra, dock inte lika bra som 1800- talsfönstren som är tejpade för luftspalten är mindre, och det är ju den som isolerar.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #297 skrivet: 10 nov-10 kl 16:24 »
Jag har absolut inga problem med fukt i vagnen :)
Kul att man roar någon ;) Jag följer er murning med stort intresse. Ser ut att bli riktig fin! Ska ge mig på nåt sånt nästa år tror jag. Nu flyttar jag ifrån vagnen och kommer bo i en kappsäck på lite olika orter.

Vill tacka alla för intresse och all positiv respons.
På återskrivande
Hej hopp
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #298 skrivet: 27 mar-11 kl 12:13 »
Var upp till byn och passade på att hjälpa solen på traven med snöröjningen :)
//Snickarn

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #299 skrivet: 27 mar-11 kl 15:31 »
Vilken fint skruttig stege ni byggt. :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 4 användare (1 dolda)
Be, mulle mullvad, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser