Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vagnsbygge: Från husvagn till permanent boende? :D  (läst 73947 gånger)

Egge

• Uppland
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #260 skrivet: 18 okt-10 kl 00:52 »
I spisplatorna finns det en liten hålighet som gör att man kan få grepp om plattan med de medföljande spisjärnen. I den största plattan är det ett hål rakt igenom ner till elden därunder. Ska det verkligen vara så? Där läcker det rök ibland vilket är störande....

Bifogar bild så ni hajar vad jag menar :)

Det är lika hos mig :) och alla vedspisar jag har sett finns det där lilla hålet så man kan få upp ringarna och koka på :)))... jämrans bra.. själv tar jag bort den stora ringa så jag ser va jag gör när jag ska tända :)).. på med den igen och sen tänder jag :)))... lättare att se uppifrån så att säga :).. eller så ser jag j--igt glist :)))..

Egge

Spiritlight

• kom ihåg att ALLT är möjligt
    • Södermanland
    • Off-grid.se
« Svar #261 skrivet: 18 okt-10 kl 09:00 »
Åh....vad roligt att läsa din tråd, har inte varit inne på länge :o
Det blir ju jätte bra och jag ser fram emot och höra hur det blir med värmen i vagnen. Jag står ju själv in för vedspis men får ju höra att det blir svinvarmt och sedan jätte kallt direkt!!
Behöver du ha ett fönster eller ventil öppen hela tiden när du eldar? Tänker på att den drar syre!? Hur påverkar det din värme i stugan?

JÄTTEFINT tycker jag att det blir  :D
Jag är off-grid i hus på hjul
http://off-grid.se
http:survivalist.nu

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #262 skrivet: 18 okt-10 kl 09:21 »
Jag kan tänka mig att det ska vara så, eftersom man i det större hålet kan sänka ned en gjutjärnsgryta för kokning av diverse smaskiga gryträtter. Jag kan tyvärr inte kolla min egen vedspis eftersom jag inte är i stugan, men nästa gång jag åker dit så kollar jag.

Så är det på alla vadspisar jag har sett, just för att kunna sänka ner grytor... Köp dig en sån så har du lätt att laga mat/värma vatten... de värms fort upp eftersom de har 'direktkontakt' med värmen...

Fantastiskt jobb du har gjort förresten  :D Kul att följa tråden är det också ;D

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #263 skrivet: 18 okt-10 kl 10:35 »
Verkar inte som ni förstår vad jag menar men det är ingen fara för nu ryker det inte in längre :) Att man kan ta bort dom stora ringarna är ju ganska uppenbart... Har bland annat sett ett våffeljärn som man kan sänka ner vilket kan vara nåt för framtiden :)

Jag behöver inte ha nåt fönster eller dörr öppen när jag eldar, har en liten ventil vid golvet och jag ska sätta en uppe vid taket ovanför spisen och montera dit en huv så jag blir av med matos. Jag har en rätt så bra värme men den varierar från 10 till 20. Blir nog större variation med skorsten inne i vagnen. Handlar mycket om att anpassa sig och att vänja sig av med elvärmen.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #264 skrivet: 18 okt-10 kl 11:37 »
Undebart projekt! Upptäckte det nyss och lusläste det mesta i hela tråden med stort intresse.

Jag hade vedspis i mitt förra hus och den var ibland ett elände att få upp draget i. Riktig tegelskorsten från 1800-talet men med märkliga ombyggnader inuti. Det faktum att gamla spisar oftast är otäta och röken först går upp under spisplattorna och sedan vänder ner under ugnen gör dem närmast omöjliga att få igång utan att det ryker in. Jag brukade elda tidningspapper en god stund direkt i en renslucka till skorstenen innan det gick att tända spisen. Vid vissa väder blev det "rök-uggla" i skorstenen så att det plötsligt slog stopp även då det brunnit problemfritt en stund.

Jag misstänker att en skorsten av tunnplåt är väldigt svår att få drag i och att man lätt tappar draget om man inte eldar kontinuerligt. Att det inte funkat utan isolering är nog inget att förvånas över.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #265 skrivet: 18 okt-10 kl 11:43 »
Mitt hus hade 24 kvadrat i kök/vardagsrum där jag nästan helt bodde sista åren. Något som gjorde en enorm skillnad på värmefördelningen över tiden var en gammaldags 50-liters mjölkkanna av aluminium på spisen. Kannan var fylld med vatten (locket på) och stod ovanpå största spisplattans hål. Platta och ringar var borttagna så att elden värmde direkt mot kannans botten.

Eldade jag så kannan sjöd på kvällen var den fortfarande obehagligt het på morgonen. 50 liter vatten magasinerar otroligt mycket värme och till en pytteliten stuga som i denna tråd tror jag ett vattenmagasin gör skillnad mellan acceptabel komfort och totalt "psykbryt".

En mjölkkanna eller stor kastrull går ju ganska lätt att skjuta åt sidan när man ska laga mat.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #266 skrivet: 18 okt-10 kl 11:50 »
Kanske i senaste laget för det tipset nu, men att dra ett separat spirorör till spiskåpan parallellt med skorstenen inne i den isolerade trumman skulle kunna vara ett sätt att få drag även i ventilationen utan behov av fläktar.

Luftventilen vid golvet, sitter den under/bakom spisen? I husvagnar är det ett absolut måste (myndighetskrav) med golvventiler som inte går att stänga och det finns normer på hur stora dessa luftinsläpp måste vara per boende person. Det händer då och då att okunniga skottar upp snövallar runt husvagnarna på vintercampingen så det blir tätt mot golvdrag och sedan kvävs de på natten...

Med en gammaldags otät vedspis är det mycket klokt att ha en viss ventilation, även om det kostar värme. Att ackumulera en del av vedvärmen är absolut något att satsa på och då är vatten bland det billigaste och samtidigt effektivaste vad jag hört!

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #267 skrivet: 18 okt-10 kl 11:53 »
Mest på skoj:

Hänga vedspisen på gångjärn tillsammans med skorstenen så man kan svänga ut hela klabbet genom väggen och laga mat utomhus istället! Man slipper matos och stänkflott. Man får igång draget utan inrökning. När matlagningen är klar svänger man in alltihop igen medan brasan är igång. En lucka behövs så klart också, åtminstone vintertid.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #268 skrivet: 18 okt-10 kl 12:05 »
Seriös igen:
Tag lärdom av värmesystemen i husvagnar med vattenburen värme! Med en gryta vatten på spisen kan man pumpa ut vattnet i en slinga med konvektorrör, t.ex. under fönstren för att hålla kondensen och kalldraget borta.

För att få bra effekt monterar man en dragskiva framför konvektorerna och bäst blir det om konvektorn sitter i underkant av skivan och skivans höjd är minst ett par decimeter. Tyvärr stjäl det lite utrymme, men det räcker oftast med ca 2cm spalt högst upp så skivan kan ju luta.

Coolast är om man kan få till självcirkulerande vatten genom termosifonprincipen. Sannolikt behövs då ett slutet kärl på spisen som klarar ett par meters vattentryck. Förr byggde man värmesystemen med en isolerad vattentank/expansionskärl uppe på vinden direkt ovanför pannen. Varmvattnet sjönk sedan ner genom radiatorerna tillbaka till pannan.

Skönt med system som fungerar utan el och rörliga delar!

Snickarn

• Dalarna
« Svar #269 skrivet: 18 okt-10 kl 12:55 »
Min tanke är att ha en stoooor gryta med sand i på plattan :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

esten

• -
« Svar #270 skrivet: 18 okt-10 kl 14:12 »
Kan det vara så att den plattan med hål rakt igenom är av annat fabrikat , kanske inte hör i hop med spisen ?
Men att den blivit monterad för att ordinarie gått sönder ?
Då kan det ju vara så att man saknade det där lilla "lyfthålet" och tog borrmaskinen och gjorde ett hål för att lyfta upp plattan .

Spiritlight

• Södermanland
    • Off-grid.se
« Svar #271 skrivet: 18 okt-10 kl 20:51 »
JohnA...wow vad många bra tips jag fick till mitt arbete....många svar på saker jag inte var helt säker på.

Snickarn....menar du att sanden kommer att hålla värmen.....ja det kanske fungerar täljsten kan väl vara ett alternativ för att få en jämn värme över dygnet.

esten

• -
« Svar #272 skrivet: 18 okt-10 kl 21:16 »
TEGELSTENAR funkar skit bra !!
Proppa ugnen full och placera ut tex under ett fönster där det vill imma , lägg i sängen för att hålla fötterna varma .
Låt ligga kvar i ugnen , och även ovanpå spisen så accumulerar de värmen på samma vis som täljstenen .
När ni sitter framför datorn och har något intressant på alternativ för er och småfryser , ta en tegelsten och lägg fötterna på .

Massor av alternativa användningsområden , lagom stora , lätta att placera .
Lägg en på ett underlägg på bordet och håll maten varm . etc

Snickarn

• Dalarna
« Svar #273 skrivet: 18 okt-10 kl 22:00 »
Grejen är att jag inte har tillgång till tegelstenar men till sand :) Ja sand lagrar värme bra. Termisk massa är fina grejer. Det absolut bästa är att lagra värme i fasomvandlingar men det är lite för mycket meck för mig :)

//Snickarn

Spiritlight

• Södermanland
    • Off-grid.se
« Svar #274 skrivet: 18 okt-10 kl 22:09 »
Vad är fasomvandling? ???

Snickarn

• Dalarna
« Svar #275 skrivet: 18 okt-10 kl 22:26 »
is - vatten - ånga exempelvis :)
//Snickarn

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #276 skrivet: 18 okt-10 kl 23:49 »
Fasomvandling, är inte det när man byter ut rädslan för giftormar mot ofarliga men fasansfulla skräckfilmer?  ;D

Allvar nu: De tre faserna är fast, flytande och gasform. Jag antar att plasma är en fjärde och de mer insatta fysikerna kanske känner till fler i atomfysikens magiska värld.

Jag har inga siffror på det, men för att smälta is till vatten eller för att koka vatten till ånga utan att temperaturen stiger mer än någon knapp grad behövs många gånger mer energi än för att höja temperaturen t.ex. tio grader inom samma fas/tillstånd.

Det fungerar också omvänt och det kan utnyttjas som en effektiv värmeackumulator. Det finns bl.a. salter som smälter vid 50-70 plusgrader celsius och omvänt "fryser till is" vid samma temperatur. Detta innebär att en gryta med smält salt av rätt sort håller en nästan jämn temperatur kanske i timmar tills all flytande salt omvandlats tillbaka till fast kristallform.

För 10-20 år sedan gjordes experiment med detta inom fordonsindustrin. Man fick då en motorvärmare som jobbade helt gratis till morgonen efter. Allt som behövdes var en termosflaska på kanske tio liter och en liten cirkulationspump som startade någon halvtimme innan det var dags att starta motorn. Saltet fanns alltså inuti termosflakan och smältes av den spillvärme motorn annars ändå skulle knuffa ut i kylaren. Jag antar det stupade som vanligt på att marknaden inte var mogen och att konceptet blev för dyrt.  :(

En kastrull sand i all ära, visst är det en massa värmelagrande kilon, men jag antar att värmeöverföringen blir långt sämre än med vatten i kastrullen. Vad jag läst på annat håll i detta fantastiska forum är vatten överlägset t.o.m. tyngre material såsom täljsten. Min egen referens där är att täljstenen på båda sidor om den moderna kamin jag hade i förra huset (stenarna vägde kanske 30 kg styck) svalnade på ett par timmar medan 50-literskannan med vatten ovanpå var ordentligt varm efter en hel natt.

« Senast ändrad: 18 okt-10 kl 23:54 av JohnA »

Tapio

• Västergötland
« Svar #277 skrivet: 19 okt-10 kl 00:09 »
Halaj!

Jag gissar också att vatten är bättre än sand.
Den som orkar kan googla på värmekapacitivitet för båda.
Fasomvandlingarnas energi kallas smältentalpi och ångbildningsentalpi.

//T

Misse

• nr 9424
« Svar #278 skrivet: 19 okt-10 kl 04:43 »
Sand och sten har bara en bråkdel av vattnets värmelagringsförmåga.
Minns inte siffrorna.
Använd vatten.

Och den termos JohnA beskriver.....Det retar mig varjendaste dag att inte Saab gjorde den till standard i sina bilar, och sen hade resten av fordonsindustrin följt med :D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Snickarn

• Dalarna
« Svar #279 skrivet: 19 okt-10 kl 07:25 »
Jag får se vad det blir i kastrullen tids nog :)

Jag ska, om pengar och tid finns, bygga vinterfönster och hänga upp tjockt tyg vid dörren samt ordna vedbod utanför samt vedförvaring inne i vagnen.
//Snickarn

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser