Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vagnsbygge: Från husvagn till permanent boende? :D  (läst 73813 gånger)

astrovegetar

• Gäst
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #240 skrivet: 05 sep-10 kl 15:33 »
Det där med vedspis känner jag igen. Man måste ha tålamod för att få igång draget.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #241 skrivet: 05 sep-10 kl 20:25 »
Här kommer två bilder iallafall. En där jag målar fasaden vid dörren och en på hyllan vid köksfönstret :) Nu är hela vagnen färdigmålad, panelen alltså. Det känns skönt. Imorgon ska jag in och köpa mer färg och virke till hörn och foder runt dörr och fönster.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Snickarn

• Dalarna
« Svar #242 skrivet: 05 sep-10 kl 20:37 »
Apropå jordskeppsbloggen:
Den uppdateras alldeles för sällan och det vet "vi" om. Vi pratade om det häromdagen och det kommer resultera i att den i framtiden kommer uppdateras oftare då vi kommer vara fler med administratörsrättigheter :) Tillsvidare kan du surfa in på youtube och söka på earthship skattungbynexpedition eller liknande så hittar du några videos där från när Earthship Belgium var på besök och hjälpte till.

//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

saradenrara

• Samarbete och lösningsfokus!
    • Bohuslän
« Svar #243 skrivet: 05 sep-10 kl 20:48 »
Va fin din boning ser ut  :) Ska kolla in earthship sidorna du tipsade om.
Ha en fin kväll!
Kram Sara!
Samarbete och lösningsfokus!

Snickarn

• Dalarna
« Svar #244 skrivet: 05 sep-10 kl 21:24 »
Tack ska du ha. Hoppas du får en finare kväll :)
Sitter och klurar ihop en tipslista på bra böcker åt dig! :D
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #245 skrivet: 07 sep-10 kl 07:54 »
Jahapp!
Nu blev jag visst medryckt av tösabitarna som bygger vagnar bredvid mig och deras lofthets. Det blev ett besök på brädgården igår eftermiddag så inatt sov jag på mitt loft! Byggde det med 45*95virke och n OSB-skiva. Satte upp en liten hylla som jag köpt på loppis förut men inte hittat nån plats åt tidigare. Nu sitter den i mitten på kortsidan ovanför mitt loft. Där stod oljelampan inatt. Jag har lämnat en cirka tio centimeters luftspalt mot fönstret så att ljuset ska komma upp på loftet samt ner under till den nya myshörnan som dock inte är inredd än :)

Inatt vaknade jag av att täcket var på väg ner mellan sängen och fönstret så jag måste bygga mig en kant av bräder runt om som håller allt på plats. Madrassen ligger dock helt still pga den tajta inpassningen. Jag måste också bära av en takstol så jag kan kapa den eftersom den är ivägen när man ska upp i sängen. Kommer bilder så snart jag orkar :D
fred och kärlek!
//Snickarn

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #246 skrivet: 08 sep-10 kl 20:24 »
Låter helbra! får ens egna problem med att få plats med grejer att bli petitesser. Vi har flyttat från hundra kvadrat med källare till 38 utan källare :) Man märker hur mycket skit man sammlar på sig. Lycka till.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #247 skrivet: 27 sep-10 kl 22:05 »
Det går säkert bra för er :) Kul att ni flytta till ett mindre :) Lycka till.

Så, nu har jag sovit första natten i minusgrader och det var lite kallt. Jag hade nämligen en japan på besök genom couchsurfing så han hade mer än hälften av mina filtar och täcken. Inte ens en sovsäck hade han med sig :/

Tycker det är intressant att se att det inte är några problem att sova i nollgradigt. Det är faktiskt rätt skönt så länge man har ordentligt med täcken på sig :D Man kan vänja sig vid det mesta. Men jag ska verkligen försöka ta tag i det här med skorsten snart :P Dock så är det så att mina morföräldrar firar sextiofemårig bröllopsdag på torsdag så jag blir i stockholm ett tag. Hursomhelst spikade jag dit foder runt fönster och dörrar idag. Jag har nog sponsrat ett antal fågelbon i trakten tack vare att min lindrev har varit oskyddad. Nu hoppas jag slippe vakna av fåglarnas ivriga arbete på morgnarna :D

//Snickarn

tinna.m

• Skåne
« Svar #248 skrivet: 27 sep-10 kl 23:48 »
Innan du bygger om skorstenen... Elda lite rödsprit för att få igång draget. Annars förvärm med en liten gasbrännare i en minut, den räcker länge och är lätt att få fyr med.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Huggorm

• Gäst
« Svar #249 skrivet: 28 sep-10 kl 11:18 »
Innan du bygger om skorstenen... Elda lite rödsprit för att få igång draget. Annars förvärm med en liten gasbrännare i en minut, den räcker länge och är lätt att få fyr med.
Eller använd en skvätt tändvätska vid tändandet  o:)

Snickarn

• Dalarna
« Svar #250 skrivet: 28 sep-10 kl 13:12 »
Det är inte det som är problemet :) Har gjort allt det där och en massa annat men det blir aldrig nåt bra drag så nu blir det en rejäl skorsten som blir isolerad sen jävlar ska det funka :)
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #251 skrivet: 08 okt-10 kl 19:12 »
Inatt hade jag tvü tomtar pü loftet :)

Sü nu har vi sovit tre stycken i vagnen vilket seglar upp som nytt rekord :)
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #252 skrivet: 14 okt-10 kl 13:57 »
Jahapp så har jag då äntligen fått tummen ur och börjat med en påbyggd skorsten på utsidan av vagnen. Mycket funderande har det varit fram och tillbaka och tillbaka igen men nu har jag äntligen bestämt mig.

Det blir ett rakt spirorör som kommer sluta cirka 60 cm ovanför nock och det kommer bli inbyggt i en isolerad låda. Mineralull kommer användas med hänsyn till brandrisken. Skorstenen kommer nu kunna hållas varm av röken vilket kommer öka draget och även längden på skorsten gör sitt till. Längst upp blir det ett litet tak som skyddar mot regn och snö.

Här kommer en första bild.
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #253 skrivet: 15 okt-10 kl 19:49 »
Nu är det snart tjugo grader i vagnen. Det sprakar i spisen och det sköna varma ljuset reflekteras mot golvet. HELT UNDERBART känns det :) Plötsligt känns det mer som ett hem och mindre som en frysbox.

Uppdaterar med bilder imorgon :)
Fred och kärlek
//Snickarn

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #254 skrivet: 15 okt-10 kl 22:02 »
Vad roligt att höra att det löste sig till slut! En vinter utan värme hade nog inte varit någon höjdare.

Sjaunja

• -
« Svar #255 skrivet: 15 okt-10 kl 22:06 »
Grattis Snickarn! Det är först när kaminen funkar som det känns som ett hem!

Snickarn

• Dalarna
« Svar #256 skrivet: 16 okt-10 kl 15:07 »
Idag var stora skorstensfixardagen. Två plyfaskivor har gått åt och lite 2tum2 samt ett nagelband... Satte en liten plåt överst som skydd mot regnet. Nu klurar jag på vad jag ska ha som lock inne i skorsten för att hindra fåglar och bin att ta sig ner och bygga bo i isoleringen...

//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #257 skrivet: 16 okt-10 kl 15:09 »
I spisplatorna finns det en liten hålighet som gör att man kan få grepp om plattan med de medföljande spisjärnen. I den största plattan är det ett hål rakt igenom ner till elden därunder. Ska det verkligen vara så? Där läcker det rök ibland vilket är störande....

Bifogar bild så ni hajar vad jag menar :)
//Snickarn

Naturliv

• Södermanland
« Svar #258 skrivet: 16 okt-10 kl 15:20 »
I den största plattan är det ett hål rakt igenom ner till elden därunder. Ska det verkligen vara så?

Jag kan tänka mig att det ska vara så, eftersom man i det större hålet kan sänka ned en gjutjärnsgryta för kokning av diverse smaskiga gryträtter. Jag kan tyvärr inte kolla min egen vedspis eftersom jag inte är i stugan, men nästa gång jag åker dit så kollar jag.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #259 skrivet: 16 okt-10 kl 15:28 »
Jag kan tänka mig att det ska vara så, eftersom man i det större hålet kan sänka ned en gjutjärnsgryta för kokning av diverse smaskiga gryträtter. Jag kan tyvärr inte kolla min egen vedspis eftersom jag inte är i stugan, men nästa gång jag åker dit så kollar jag.

Men det borde väl inte spela någon roll? Det lilla 'jacket' är ju bara för att man ska kunna få upp mittenplattan med spiskroken. Jag kan tänka mig att det kanske har gått sönder lite där. Men är det drag i spisen borde det inte ryka något, vill det ryka in hittar det nog springor att komma ut genom ändå, jag vet vår järnspis kan göra så någon gång precis när man tänder den.

Till skorstenen tänkte jag, kan man inte sätta ett nät i uppänden så inte fåglar tar sig in i den? Ett som ändå är glest nog att inte stoppa röken.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 2 användare
Ros-Marie Karlsson, Asger

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser