Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vagnsbygge: Från husvagn till permanent boende? :D  (läst 73904 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Från husvagn till permanent boende? :D
« Svar #180 skrivet: 14 maj-10 kl 21:32 »
Så klart! Stek inte så mycket bacon bara. En vän till mig bodde på 18 kvadrat och stekte mycket fet mat utan fläkt. Allting i hans lägenhet luktade bacon och fet korv :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

_ingemar_

« Svar #181 skrivet: 14 maj-10 kl 22:59 »
så länge det är bra väder så går det väl alltid å laga osande mat utomhus  samt om värmen är icke önskvärd  :)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #182 skrivet: 15 maj-10 kl 09:08 »
@Ängsull, sjukt kul ide! :D

Jag har ju tillgång till ett utekök också så jag kan ju laga där när det är påkallat. Men annars tänkte jag nog pröva mig på en mer konventionell lösning. En spiskåpa a la hemmagjord samt en liten ventil i väggen. Borde räcka tycker jag :)
Sen blir det väl inte så jättemycket avancerad matlagning på spisen. Mest havregrynsgröt, linssoppa och chai :D

Jag ska se upp för bacon! :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Snickarn

• Dalarna
« Svar #183 skrivet: 15 maj-10 kl 23:47 »
Klockan tolv kom solen till oss igen. Såååå härligt. Jag fick inte jättemycket gjort för jag hjälper några tjejer i min klass med deras vagn vilket är jättekul. Men idag var det en hel del andra som behövde hjälp. Underredet till hönshuset skulle hämtas.Isolering skulle hämtas. Tipis skulle flyttas :)
Himla kul att kunna hjälpa till men som sagt hände kanske inte jättemycket på min vagn men det kommer en liten bild iallafall på början av det som kommer bli min klädkammare snart :) Ska göra klart den imorgon tänkte jag :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

manna

• -
« Svar #184 skrivet: 16 maj-10 kl 06:46 »
så länge det är bra väder så går det väl alltid å laga osande mat utomhus  samt om värmen är icke önskvärd  :)

Javisst. Det är ju bara att bära ut vedspisen.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #185 skrivet: 16 maj-10 kl 09:04 »
Dey låter som en bra idé med något slags utsug :) Då kan du laga bacon.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Lucie

• Gäst
« Svar #186 skrivet: 16 maj-10 kl 11:57 »
Otroligt intressant att följa din tråd, Snickaren!
Lycka till med fortsättningen!

larsemil

« Svar #187 skrivet: 16 maj-10 kl 22:38 »
Grym tråd! Kul projekt och mycket snyggt byggt. Det börjar klia i fingrarna att få bygga även för en som har tummen mitt i handen. :)

Jag tänkte att jag skulle ta med mig familjen upp till Skattungbyn på en dagstur någon dag, och se om man träffar lite kul folk. Så då ska jag spana in din lilla stuga!

Snickarn

• Dalarna
« Svar #188 skrivet: 18 maj-10 kl 11:16 »
Spana på LarsEmil :)

Idag har jag röjt runtomkring vagnen och flyttat ställning och så. Ska nämligen flytta vagnen idag är tanken. Odlingsläraren ska hjälpa mig med sin traktor. Hoppas det blir så, vi får se. Hoppas kunna uppdatera med bilder imorgon eller så :) Håll ut :)
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #189 skrivet: 19 maj-10 kl 19:25 »
Spisen på plats! Tog ett jävla tag innan det slutade röka in men tillslut så! Är lite av ett provisorium för tillfället men det funkar iallafall! :D

Knastrar på fint och värmer bra :)

//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #190 skrivet: 21 maj-10 kl 09:48 »
Ska på permakulturkurs i helgen så jag försvinner ett tag. Samtidigt är det skönt att smälta allt lite och inte bara forcera i alla lägen utan känna in sitt boende :)
Tack för berömmet  :-*
//Snickarn

Huggorm

• Gäst
« Svar #191 skrivet: 21 maj-10 kl 10:05 »
Var noga med att kolla temperaturen på trävirket runt spisen i början bara. Börjar det mörkna så får du bygga något skydd där. Elda bara när du är inne och kan hålla koll. Fast nu skall det väll inte behöva eldas så mycket över huvud taget på några månader :)

Snickarn

• Dalarna
« Svar #192 skrivet: 21 maj-10 kl 10:08 »
Kommer bli en mineritskiva där så småningom. Kollade när jag eldade och det blev inte särskilt varmt bakom faktiskt men det får man hålla koll på särskilt till vintern när man får börja elda lite mer :P
//Snickarn

_ingemar_

« Svar #193 skrivet: 21 maj-10 kl 23:53 »
se till å ha en luftspalt bakom mineritskivan åxå, annars så leder den igenom värmen

Snickarn

• Dalarna
« Svar #194 skrivet: 22 maj-10 kl 16:57 »
Får tyvärr inte plats med en luftspalt men det är bara mineralull bakom så det är nog inga problem. Skivan är mest för att den inte ska kunna brinna men samtidigt täcka den fula mineralullen :)

Funkar det inte så får jag hitta på nåt men jag tror det går bra. Det jag sett hittills så tror jag starkt på det iallafall :)
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #195 skrivet: 22 maj-10 kl 23:47 »
Word! :-*
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #196 skrivet: 25 maj-10 kl 14:56 »
Efter lite undersökningar så inser jag nu att jag måste ha ett intag för luft. Annars röker det nämligen in när jag eldar  ::)

Någon som sitter på lite kunskap därute som kan tipsa mig om vart nämnda ventil ska sitta? Ska jag sätta den under vedspisen så den kan ta in kall luft utifrån som den sen suger in i kaminen och skapar drag upp i skorstenen eller ska den sitta nånannanstans? Hade ju varit fint med en ventil nånstans ovanför spisen sen när man lagar mat. Ska jag ha två då eller räcker det med en ovanför vedspisen? Har lite dålig koll på det här och vill helst inte ta upp fler hål genom väggen än nödvändigt :)

Det är en grym skillnad på värmen i vagnen på morgonen om jag använder persiennerna vilket visar att isoleringen i vagnen funkar fint. Det bådar gott inför vinterns kyla :)

Jag flyttar succesivt in i vagnen mer och mer. Nu är de flesta köksgrejerna på plats och alla mina kläder. Dessutom är vattenpipan och tobaken samt kolet på plats :D Söndag är sista dagen jag får ha mina grejer i elevboendet så då är det definitiva flyttdatumet. Det känns bra att jag har väntat med krokar, hyllor med mera eftersom det genast blir klarare vad som ska vara vart och hur det ska utformas när man har grejerna på plats. Tillexempel ska jag sätta upp krokar framför min klädhylla som ska fungera som klädhängare, främst för ytterkläder :) Dessutom är det ett utrymme under klädhyllan så där passar det ju fint att man parkerar sina skor när man är på besök.

Blir bokhyllor vid fotändan av sängen och en hylla över köksfönstret samt en hylla i hörnet vid ytterdörren/köket. Jag är inte längre orolig för att få plats med mina grejer vilket känns bra.
Det är jäkligt intressant i skolan nu när odlingen har dragit igång på riktigt så vagnen kommer ha lägre prioritet och uppdateringen kommer gå långsammare och långsammare. Främst kommer det bli helgerna som det kommer jobbas på den. Dock hjälper jag som tidigare nämnts till med ett jordskepp -------> www.jordskepp.org så ibland får det gå före vagnen...
//Snickarn

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #197 skrivet: 25 maj-10 kl 17:32 »
Matosproblemet är kvickt avhjälpt med en liten fläkt genom väggen och en tratt från en kasserad trombon. Den vinklas över grytan med en böjbar bilfläktslang. Det håller då jag på å göra i min vagn :)

Hhmmm? *orolig* Jag har lärt mig - av mormor och morfar - att inte använda köksfläkten över elspisen när jag eldar i kökspisen eller i rörspisen. Anledningen är att det kan bli baksug och de farliga eldningsgaserna åker in i huset istället för ut.
Tant inte fru, om jag får be. :D

Snickarn

• Dalarna
« Svar #198 skrivet: 25 maj-10 kl 19:01 »
Nu har jag iallafall köpt in grejer... synd att ingen har kommit med nåt bra svar :( Kanske borde satt ut frågan i uppvärmningsforumet... Jaja, jag hittar nog på nåt :P
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #199 skrivet: 25 maj-10 kl 22:16 »
Tack för det svaret för nu sitter den där. Hade varit trist om rådet du fått hade varit ett annat :P Har bastat nu och ska strax ner och provelda så får man se hur det går. Alltid lär man sig nåt! Oavsett hur det går liksom... :P

//Snickarn

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser