Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KaninSM katastrofen  (läst 8023 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
KaninSM katastrofen
« skrivet: 20 feb-10 kl 07:50 »
Har precis kommit upp och läste Aftonbladet på nätet till morgonkaffet. Läser chockat att taket på Rosvallahallen har rasat in under natten och ca 800 av de kaniner som skulle delta på SM är instängda och inte kommer att försöka räddas då riskerna för räddningsmanskapet anses för stora. Jag ryser i hela kroppen för jag själv var på utställning med mina katter i samma lokal en snöig vinterhelg förra året vi denna tiden....

Jag vill med detta bara skicka en tröstande kram till alla Kaninare som har förlorat djur och till alla som åkte till Nyköping för att få en rolig hel och istället drabbades av en katastrof. Jag tänker på er!
 :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: KaninSM katastrofen
« Svar #1 skrivet: 20 feb-10 kl 07:55 »
Det är fruktansvärt, ca hälften av djuren ligger under raset. Jag skulle själv ha åkt ner idag och hämtat hem några djur. Men blir nu hemma och hoppas på att ingen av de som räddar djur kommer till skada och att man får ut de flesta djur vid liv.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 20 feb-10 kl 07:58 »
sitter som i chock. valde att inte åka i år.....
här är länken till aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6644847.ab
och till kaf:s sida: http://www.skaf.info/index.php?option=com_content&view=article&id=435:katastrof-pa-lu-byggnad-rasade-samman

vi tänker på er som finns där och har kontakt med en del via nätet och telefon. Hoppas att ni lyckas rädda så många som möjligt och att alla tar sig ur den här sitationen på bästa sätt.

Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 20 feb-10 kl 08:21 »
Jag hoppas verkligen att alla kaninerna går att rädda!
Det är svårt att förstå att sådana här saker kan hända.  Hade taket inte röjts från snö? Det har ju varit mycket snack om belastningen på tak på just idrottsanläggningar så det verkar ju konstigt om detta inte uppmärksammats.

Jag var själv där i går och hämtade fyra kaniner, tittade på alla fina utställnigsdjur och pratade med mängder med trevliga människor.
Stora styrkekramar till Marie och Marion och alla andra och hoppas att alla djur blir räddade.

//Eva
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 20 feb-10 kl 08:25 »
troligtvis är väldigt många kaniner döda.
fått uppfattnigen via SMS och forum att sidan med jättar och hoppkaniner har rasat totalt.
såg en bild att hela ena långsidan har rasat.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tung-sno...ras_4297771.svd

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tak-rasad...lning-1.1048971

http://www.vk.se/Article.jsp?article=332256

http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.636902
ALLA är välkomna !

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 20 feb-10 kl 08:33 »
Fick sms av Linslus tidigare i morse. Jag skulle åka ner och träffa henne men avvktade lite eftersom det var en klass 2 varning utfärdad. Man känner sig så maktlös där man sitter nu och orolig för hur det har gått för alla. Men att många har misst sina fina kaniner det är ju helt klart  :'(

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 20 feb-10 kl 08:55 »
såg inlägg på k-net att de ännu inte har hittat några döda djur ännu. och att de springer mkt kanienr löst i hallen som nu börjar fångas in.
ALLA är välkomna !

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 20 feb-10 kl 09:07 »
Men det låter ju toppen  :D Håller alla tummar hårt!!!

kirin

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 20 feb-10 kl 10:40 »
Läste om det nu på morgonen. Så fruktansvärt :(
Tänker på alla som kanske förlorar några av sina fina djur.
Håller också tummarna för att så många djur som möjligt klarat sig.
Samtidigt kan jag ändå inte låta bli att tänka på att även om det är hemskt med alla djur som kan ha gått åt så var det tur i oturen att det hände nattetid, då alla utställare i alla fall inte var i lokalen.  :(
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #9 skrivet: 20 feb-10 kl 12:22 »
här hittade jagf de senaste som uppdaterad efterhand: http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.636936
många kaniner bärs ut och snart ska de lyfta taket....
ALLA är välkomna !

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #10 skrivet: 20 feb-10 kl 13:17 »
jag tycker synd om alla som hade sina kaniner där , för enligt räddningstjänsten tänker dom inte hjälpa kaninerna. så dom dör väl då allihop  :'(   kan inte nån ta tag i det och hjälpa dom stakars djuren. Undrar just hur det hade låtit om det hade varit en människa där i lokalen, tror ni dom hade struntat i den då, för att det är för farligt..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #11 skrivet: 20 feb-10 kl 13:55 »
de bär hela tiden ut levande kaniner, men många har omkommit i olyckan. Det ser fruktansvärt ut på plats har jag fått höra.
ALLA är välkomna !

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #12 skrivet: 20 feb-10 kl 14:03 »
det låter ju bra att dom gör något i allafall , hoppas nån klarar sig.. 
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

lena lindberg

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 20 feb-10 kl 14:17 »
En stilla tanke till de drabbade.....

HOPPAS DET GÅR SÅ BRA DET KAN....
Hundar, Hästar, Höns och Åsna
Finska spetsar, stor tvärradig Plymouth Rock, SRF ansluten.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 20 feb-10 kl 14:37 »
jag vet inte hur många tak som rasat den här vintern och varje gång det händer är det en lika stor överraskning.  >:( herregud, det finns massvis med arbetslösa och det finns fastighetsskötare anställt vid varje hall. skicka upp dem för att skotta taken, att det ska vara så svårt.  >:( det kan ju knappast handla om ökade kostnader när kommuner väljer att inte skotta tak i riskklassen, då de tydligen "har råd" att bygga upp en hall efter den andre igen samt riskera höga skadestånd för det uppkomna sak- och personskador. men som vanligt måste väl folk dö innan nån vaknar.  >:(
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gille

• -
« Svar #15 skrivet: 20 feb-10 kl 14:41 »
Nu är det ju inte det enklaste att skotta tak...
Kaninuppfödare och pelargontant.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #16 skrivet: 20 feb-10 kl 14:42 »
vet inte hur det funkar på alla ställen, men vi har växthus och taken håller på att ge sig, min pappa pratade med försäklringsbolaget och de säger att ingen får gå upp där, för då gäller inte föräskringen, men pappa som är egenföretagare få gå upp, men ingen anställd..... han gör allt han kan för att rädda växthusen nu. Har börjat knäcka vissa rutor för att släppa in snön så att inte stommen ska ge sig.....
ALLA är välkomna !

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 20 feb-10 kl 14:50 »
Har inte tidigare varit tacksam för mitt dåligt isolerade tak, men med denna snömängd är jag tacksam för att snön smälter bort på taket. Däremot kommer hängrännorna att ge sig när som helst, det är en iskulle på 20 cm i dem.

Hoppas byggföretaget får betala jätteböter, kan inte se att något annat kommer att få dem att bygga och underhålla bättre.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #18 skrivet: 20 feb-10 kl 15:09 »
ja, men nu har det gått lång tid mellan att den första hallen rasade och den här hallen och det har kommit en hel del snö sen dess. kommunen vet vilka belastningar taken tål och det har sagts många gånger att det blir mycket snö den här vintern. att vänta med att skotta taken tills ingen får vistas på taket längre är mer än oansvarigt. att sedan inte stänga av hallen pga risk för att taket kan rasa utan att fotsätta som vanligt är rena vansinne! det vistas mycket folk i hallarna och det ofta. det här handlar inte om växthus som har rasat, i växthus vistas det inte hundratals människor samtidigt utan det handlar om en offentligt plats! alla ansvariga har tydligen visat att de inte klarar av en sådan position, eftersom de inte kunnat säkerställa att hallen drivs på ett säkert och ansvarsfullt sätt. jag har inte påstått att det är lätt att skotta ett tak, men det är tamigfan inte omöjligt!
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #19 skrivet: 20 feb-10 kl 15:11 »
hej,

har någon ett nummer till ag här på forumet?? helst mobil då hon är i hallen... jag skulle ha köpt en kanin av henne....

tackar

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 3 användare (1 dolda)
kretslopp, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser