Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KaninSM katastrofen  (läst 8028 gånger)

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: KaninSM katastrofen
« Svar #20 skrivet: 20 feb-10 kl 16:08 »
hej,

har någon ett nummer till ag här på forumet?? helst mobil då hon är i hallen... jag skulle ha köpt en kanin av henne....

tackar

jonathan

Du har pm

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #21 skrivet: 20 feb-10 kl 17:39 »
tack nettis
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #22 skrivet: 21 feb-10 kl 12:48 »
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/tennishallsraset

Här finns filmer från kaninräddningsarbetet.

Tur att det inte fanns människor i byggnaden, det hade varit mycket värre.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Charlotte

• -
« Svar #23 skrivet: 21 feb-10 kl 23:32 »
Här är en länk till SKAFs info:
http://www.skaf.info/
 Kör försiktigt hem alla ni som fortfarande är kvar och jobbar!
                      Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Attes matte

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 22 feb-10 kl 02:25 »
Jag har varit där hela helgen och jobbat med att identifiera mest levande men även några döda/avlivade kaniner, och jag kan meddela att räddningsarbetarna gör ett helt otroligt jobb!

Uppdaterar mer imorgon, nu måste jag sova...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 22 feb-10 kl 11:54 »
Ja herregud... Jag vet inte riktigt om jag hunnit smälta den här helgen riktigt ännu...

Fredag kväll var vi på LU-festen och ovetande om vad som komma skulle beställde vi en taxi och åkte hem till vandrarhemmet vid halv ett. Precis när vi är på väg att åka så säger en av tjejerna "Ska vi inte gå in och natta kaninerna innan vi åker?". Utställningshallen (en tennishall) låg precis bredvid lobbyn där taxin hämtade upp oss. Näe, tyckte vi, vi åker hem och sover nu.
Sagt och gjort.
Ca 15 minuter senare rasade halva taket och hela ena långsidan av hallen in.
Vi fick veta i efterhand att hallen var låst för natten, men ändå... Tänk om vi hade gått in...

Vi hade bestämt oss för att sova ut på lördag morgon så när mina två rumskamraters telefoner började ringa halv sju så tryckte dom irriterat bort samtalen.
Till slut svarade den ena tjejen. Efter att ha varit tyst i typ 30 sekunder säger hon "Vi måste åka dit. Taket har rasat in!"
Jag kan säga att det tog några sekunder innan man förstod innebörden av orden... Va?? Vaddå rasat in??
Det gick väldigt fort att få på sig kläderna och åka till Rosvalla, men herregud... Vi såg när vi närmade oss att det var total katastrof. Halva hallen fanns bara inte. Det var bara ett stort gapande hål och så allt bråte som låg huller om buller...

Dom släppte inte in nån privatperson i den delen av hallen som fortfarande stod upp, vilket man ju kan förstå, men vi var alla rörande överens om att kunnigt kaninfolk borde vara dom som fångar in de lösa kaninerna som skuttade i och under bråten.
Alla dom burar och transportlådor med kaniner i som var oskadda höll på att bäras in i lobbyn när vi kom, och dom allra flesta kaninerna såg märkvärdigt lugna ut. Ett fåtal var dock chock-skadade och hyperventilerade och var i rätt dåligt skick.

Vi försökte hjälpa till redan från morgonen med att identifiera kaninerna som kom in genom att kolla öronmärkning/ringnummer, men vi blev avsnästa omedelbart av en av arrangörerna som barskt sa till oss att "Rör INGA kaniner!"... Vi blev faktiskt lite förbannade, men vi var nog i chock allihopa, så egentligen var det ju inget personligt. Det var bara kaos.
Efter ett tag åkte vi hem till vandrarhemmet igen och samlade oss lite i en timme eller två, men sen åkte vi tillbaka igen.
Efter ett tag kom organisationen igång med att pricka av kaninerna som kom in (precis det vi hade velat börja med klockan åtta), och då hjälpte vi till med det. Vi fixade även en vrå där vi kunde lägga de kaniner som veterinären avlivade inne i lobbyn (vi ville inte avliva på slakt-sätt med hänsyn till alla andra i lokalen), men det var förvånansvärt få som behövde avlivas.

Överlag så var folk rätt så samlade ändå. Och det där med att bara kunnigt kaninfolk behövde vara dom som fångade in kaninerna hade vi fel på. Räddningsarbetarna gjorde ett helt fantastiskt jobb och riskerade faktiskt sina egna liv krypandes på händer och knän under bråten för att rädda så många kaniner dom kunde! Vi var grymt imponerade!
Det florerade en del rykten på Kanin-net om att man inte skulle försöka rädda kaninerna som satt fast och att man inte skulle bry sig om att identifiera döda kaniner, men det var ju bara rykten och hade ingenting med verkligheten att göra. Folk slet som djur för att så många kaniner som möjligt skulle hitta tillbaka till sina ägare.
Det var snöstorm och 10-15 grader kallt hela lördagen, så folk frös som hundar i kylan. Men icke att man gav sig för det! Undrar hur många som förfrös tårna...

Halv sju på lördag kväll blev vi "utkastade" med order att åka hem och äta och sova. Pizza och sängen blev det och halv tio sov mina rumskamrater. Jag somnade halv tolv.

Sen upp igen klockan sex söndag morgon, och då hade stormen bedarrat. Himlen var klar och långsamt steg solen upp och det var lite oförskämt vackert väder.  ;)
Dom hade hittat ca 25 kaniner under natten och arbetet med att lyfta undan bråten med maskiner fortsatte klockan sju-åtta nån gång. Nu började däremot skadade och döda kaniner komma in, och dom värst skadade var hanar som hade bettskador kring könsorganen. Ägarna till dessa tog det kloka beslutet att avliva.
Veterinären som jobbade inne med oss (dom var två från distriktsveterinärerna, en inne och en ute) var jätteduktig och hon frågade oss massor om kaniner. Som bekant så kan ju dom flesta veterinärer inte så mycket om kaniner, men dessa två lärde sig nog en hel del under helgen. Och dom var dessutom där frivilligt!

Jag vill skicka varma styrkekramar till alla som fortfarande saknar djur och även ett varmt tack till alla frivilliga som stöttat och hjälpt till på alla sätt de kunnat.

Och det finns massor med info om hittade, saknade och döda kaniner på skaf:s hemsida: www.skaf.info

Kram!

/Sara

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #26 skrivet: 22 feb-10 kl 12:48 »
Jag hoppas verkligen att alla kaninerna går att rädda!
Det är svårt att förstå att sådana här saker kan hända.  Hade taket inte röjts från snö? Det har ju varit mycket snack om belastningen på tak på just idrottsanläggningar så det verkar ju konstigt om detta inte uppmärksammats.

Jag var själv där i går och hämtade fyra kaniner, tittade på alla fina utställnigsdjur och pratade med mängder med trevliga människor.
Stora styrkekramar till Marie och Marion och alla andra och hoppas att alla djur blir räddade.

//Eva

Tack Eva! jag saknar fortfarande två men de satt längst in i lokalen och dit har de inte kommit än. De ser att det hoppar små kaniner därinne men mycket måste röjas innan de kommer åt dem. Håll alla tummar för våra älsklingar.  :'(

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #27 skrivet: 22 feb-10 kl 13:21 »
Åh, vad skönt att du har två i tryggt förvar i alla fall!
Vi hoppas att det ska gå bra för de resterande två också!
Jag har tänkt mycket på dig i helgen men inte velat ringa, så det är skönt att höra ifrån dig  :).

//Evs
Tack Eva! jag saknar fortfarande två men de satt längst in i lokalen och dit har de inte kommit än. De ser att det hoppar små kaniner därinne men mycket måste röjas innan de kommer åt dem. Håll alla tummar för våra älsklingar.  :'(
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #28 skrivet: 22 feb-10 kl 13:23 »
Tack Sara, för uppdateringen.

//Eva
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #29 skrivet: 22 feb-10 kl 13:27 »
det är för jävligt att det rasade
hoppas att du får dina Älsklingar !!!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #30 skrivet: 24 feb-10 kl 07:49 »
text från Kaf:s hemsida 23/2-10

En liten svart Hermelin blev sista kanin att räddas ur rasmassorna när röjningen av LU-hallen upphörde vid 16-tiden på tisdagen.

Nu återstår endast att ta bort de bilar -bland annat Ivan Bäckströms husbil - som var parkad utanför tennishallen. Ett hästsläp och en stor container står ocks där.

-Om räddningsmanskapet  skulle råka på kaniner när man börjar gräva fram bilarna utanför kommer dessa kaniner att sättas i en varm container som vi ställt i ordning, säger LU-generalen Jonny Johansson.

Totalt räddats cirka 1 120 utställningskaniner (hopparna ej inräknade) medan bortåt 200 djur har hittats döda.

-Det är preliminära siffror och först när vi kontrollerat vår identfieringslista kan mer exakt säga hur många djur det handlar om, säger Jonny Johansson.

-När jag först såg den inrasade hallen på lördagnatten trodde jag att inte en enda kanin överlevt. Att så många trots allt har gjort det måste betraktas som ett under.

-Men för dom som förlorat sina kaniner är det förstås inte mycket till tröst. Det handlar om flera års avel som tar lång tid att återställa.

-Den här tragedin har tagit hårt på alla, inte minst på mig. Jag hoppas att vi orkar ta oss samman och komma tillbaka. Men ett är säkert: olyckan har förts oss närmare varandra. Det är en värdefullt känsla för framtiden...
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #31 skrivet: 24 feb-10 kl 08:08 »
ja, men nu har det gått lång tid mellan att den första hallen rasade och den här hallen och det har kommit en hel del snö sen dess. kommunen vet vilka belastningar taken tål och det har sagts många gånger att det blir mycket snö den här vintern. att vänta med att skotta taken tills ingen får vistas på taket längre är mer än oansvarigt. att sedan inte stänga av hallen pga risk för att taket kan rasa utan att fotsätta som vanligt är rena vansinne! det vistas mycket folk i hallarna och det ofta. det här handlar inte om växthus som har rasat, i växthus vistas det inte hundratals människor samtidigt utan det handlar om en offentligt plats! alla ansvariga har tydligen visat att de inte klarar av en sådan position, eftersom de inte kunnat säkerställa att hallen drivs på ett säkert och ansvarsfullt sätt. jag har inte påstått att det är lätt att skotta ett tak, men det är tamigfan inte omöjligt!

jag anser inte att man skulle vänta tills det var för sent, och självklart kan man inte jämföra det med ett växthus, jag föröskte bara förklara att i vissa fall så får man inte gå upp och skotta. Våra försäkringsbolag förbjuder någon annan än ägaren att skotta taken, så här är det bara min pappa som får skotta, för försäkringen gäller inte om man ramlar ner....... vet inte hur det är på sådana tak, massa av dessa hallar och kommunens andra byggnader är ju inte försäkrade eftersom det skulle kosta så otroligt höga summor att försäkra. Hörde igår att inte ens polisbilar i många kommuner är försäkrade mer än trafikförsäkring, bara för att det skulle bli så höga summor att ha alla polisbilar försäkrade.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #32 skrivet: 24 feb-10 kl 12:52 »
ja, är hallarna inte ens försäkrade finns det verkligen ingen anledning att slarva med att skotta taken. det är inget försäkringsbolag som lägger sig i hur som helst och kommunen har inget att förlora och allt att vinna på att skotta taken.

är det för dyrt med försäkringar så antar jag att det inte heller finns någon ansvarsförsäkring som täcker kostnader för person- och sakskador. på skaf:s hemsida stod det att man skulle ta det med kommunens försäkring om man hade mist en kanin och inte hade försäkrat den. om det nu finns en försäkring, då jag utgår ifrån att det du säger stämmer.

det du sa stärker bara min bestämda uppfattning om att de ansvariga är inkompetenta, ansvarslösa byråkratjävlar som saknar all verklighetsförankring. det finns företag som skottar tak om de inte vill/kan skicka upp sin fastighetsskötare. och företagen har en försäkring. det är billigare än att bygga en ny hall, mer ansvarsfullt än att riskera massvis med liv och hade de skottat taket en, två gånger den här vintern (innan det hade varit för riskabelt att gå upp) hade hallen stått kvar och en massa kaninägare hade inte behövt gå oroliga och/eller sörja sina kaniner.  >:(

samtidigt som hallen rasade stängde en skola här en matsal för att det fanns risk att taket skulle rasa. då har det redan rasat en hall här alldeles i början på vintern! var kommer alla idioter ifrån som på ett mig oförklarligt sätt har fått ett jobb där de har mer ansvar än de klarar av? att det ska vara så jävla svårt? alla svensson med villor vars tak lutar för lite har varit upp där och skottat minst en gång den här vintern. nä, det här skulle jag kunna raljera om hela dagen, men vi får nog se några fler hallar störta in i år och kanske nån tom dör. men då är det ju så dags.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #33 skrivet: 24 feb-10 kl 15:31 »
Försäkringen handlar om sakskador. Som arbetsgivare får man inte utsätta sin personal för fara, och därmed till exempel inte låta dem springa på tak som riskerar att rasa. Däremot får man som företagsägare själv göra vilka stolleprov som helst. Att preventivt skotta 23805905 byggnader är inte nödvändigtvis det bästa sättet att använda samhällets resurser, däremot borde det stå i skötsel och driftdokumentation för vilken snölast saker och ting är byggda.

En försäkring är förenklad ett sätt att dela en ovanligt risk med ett antal andra personer. Risken för en polisbil att skadas är ganska hög, dessutom har man många polisbilar. Så då kan det vara billigare att inte ha försäkring och ta kostnaden istället.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #34 skrivet: 24 feb-10 kl 18:03 »
jo, jag tycker att det är bättre att skotta taken på kommunala byggnader som befinner sig i riskzonen åtminstone en gång under en vinter så extremt som den här är istället för att riskera andras egendom och liv. det lär inte vara alla byggnader som befinner sig i farozonen, så alla tak behöver inte heller skottas. man ser på taken om de lutar mycket/lite och hade kommunalfolket något som helst intresse av sina jobb skulle de ta reda på hur mycket snölast taken klarar av. det finns dessutom andra saker som är mycket mer vansinniga, onödiga och oekonomiska som staten och kommunerna konsekvent väljer att lägga pengar på. som sagt så finns det företag som sysslar med sånt, så kommunen slipper att riskera sina anställda. det är lätt att hitta ursäkter och undanflykter, det är klart. men om det nu är så jobbigt att säkerställa andras säkerhet ska de istället stänga igen hallarna som skolan gjorde med matsalen. men, i och med att de gör det så har de ju tydligen trots allt någon uppfattning om hur mycket taken klarar av, annars skulle de ju vänta tills eleverna låg begravda under sin matsal istället.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 25 feb-10 kl 00:41 »
Dom intervjuade en PEAB-gubbe efter raset i Nyköping och han menade att hallens tak var konstruerat för att hålla för 80 centimeter snö... Bara en ingrodd jävla sörlänning kan häva ur sig nåt sånt!  >:(  För 80 centimeter pudersnö väger ju PRECIS lika mycket som 80 centimeter blötsnö eller som i Nyköping, drivsnö... Taket som rasade låg i lä från vinden, alltså samlades all snö på den delen av taket. Och det drev REJÄLT under natten!
Men nä, det berodde sääääkert inte på snön...  ::)

/Sara

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #36 skrivet: 25 feb-10 kl 00:52 »
ja, vad ska han säga? det var säkert peab som hade byggd hallen efter att peab hade mutat till sig uppdraget. alla vet väl hur det går till i kommunerna.  ::) men när bygget står klart är ju ingen ansvarig längre förstås ... att mäta snö i cm istället för i vikt (som varje förståndig människa skulle göra) är ... ja, jag vet ju inte vad jag ska säga.
« Senast ändrad: 25 feb-10 kl 00:54 av LillaSophie »

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #37 skrivet: 25 feb-10 kl 21:27 »
Ja, detta var en mardröm man önskar att man ska vakna ur. Men tyvärr är det en sanndröm... :'( 
Jag förlorade "bara" en kanin men många blev av med i stort sett alla de hade med sig. Det är så fruktansvärt svårt att ta in och tårarna kommer titt som tätt. Jag fick hem min sista lilla hermelin rex hona i natt och nu hoppas jag att hon inte tagit alltför stor skada av det som hänt. Förmodligen är hon dräktig efter så många dagar med lösa hanar.  Nu vilar hon och ha det bra  i sin egen bur.  :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #38 skrivet: 25 feb-10 kl 21:48 »
Jag är jävligt imponerad av räddningsmanskapet som lyckades ta det så lugnt och strukturerad. För man vill ju fram överallt samtidigt, för det känns bäst, men då brukar det sällan bli bra.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #39 skrivet: 25 feb-10 kl 21:55 »
Man blev så glad när en av killarna från räddningstjänsten sa:  Det här var nog det roligaste uppdrag jag varit med på, att få rädda så många djur...........

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser