Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka grönsaker???  (läst 11853 gånger)

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
Vilka grönsaker???
« skrivet: 14 sep-08 kl 20:00 »
Massa god grönkål till hönorna i vinter!!!!!!!!!!
Sådde 2 påsar grönkål på vårkanten :D
Gisses så mycket det ble!!!!!
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

blfrasse

SV: Vilka grönsaker???
« Svar #1 skrivet: 05 okt-08 kl 20:07 »
Ni ska ta en kålrot å dela på den .så tar ni en spik å slår in den på väggen .Så trycker ni kålroten på den .Så får ni se hur dom hackar på den .så det blir bara skalet kvar  ::)

Tindranu

• Småland
« Svar #2 skrivet: 05 okt-08 kl 20:33 »
Oj va bra!
Det ska jag testa!!
Fick två stora kålrötter över igår när jag gjorde rotmos!!
Kanon!
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #3 skrivet: 17 okt-08 kl 11:04 »
Kålrot till hönsen är ett jättebra tidsfördriv om vintern.

Häng den råa kålroten i ett snöre eller sätt den på en spik så högt att hönsen inte når den utan att behöva hoppa.
Lite tid tar det allt för dem att äta upp, men försvinner gör den och hönsen har haft lite att göra under tiden  ;D
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 18 okt-08 kl 13:51 »
Tack Sirpa!

Bara så jag vet......// I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #5 skrivet: 23 nov-08 kl 19:50 »
Nehepp. Kålrot gick inte alls hem här! Hönsen tittade suspekt på det nya objektet och valde att ignorera det helt!  ::)

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Ada

« Svar #6 skrivet: 09 jan-09 kl 22:40 »
Hej på er hönsfantaster!
Jag har ett gäng Åsbohöns som älskar vitkål. Jag brukar köpa ett helt huvud och dela det i två delar.
Delarna lägger jag sedan i var sin plastbytta med den flata sidan upp. Sedan har de sysselsättning ett par dagar
med att picka och samtidigt få i sig en massa vitaminer .

Markim

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 feb-10 kl 18:50 »
Hej
Jag vet inte om jag skämmer bort mina hönor för mycket men.
Dom får sallad,gurka,paprika varanan dag.(blir ganska dyrt nu på vintern)
Sen kokar jag spagetti och ris dom andra dagarna så strör jag ut det så dom får leta efter det nu när det är kallt så dom har något att göra.
Jag har även snäckskal,majs,pullfor såklart framme.
Hur mycket ger ni?
Jag har 17 hönor av olika ras och 2 ankor.
mvh
Majsan

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #8 skrivet: 20 feb-10 kl 10:36 »
Sallad, gurka och paprika köper jag inte ens till mig själv om vintern ;).
Rivna morötter, torkat grönt från i somras, groddar av olika slag och fint hö är väl det jag ger mest av i grönfoderväg. Hade jag inte haft brunvärpare hade jag gett vitkål. Jag har gett dem lite av det utan att äggen tagit smak, men inte på daglig basis. Äpple får de också då och då.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 20 feb-10 kl 10:45 »
Här blir det groddar och en del frukt till hönsen vintertid. Sambon har "fruktkorg på jobbet" och då den aldrig blir uppäten får våra hönor njuta av resterna  :D Vi brukar dessutom köpa äpplen billigt på en äppelodlig till både oss och hönorna. Sedan blir det ju en del matrester, potatiskal och annat. Groddar gillar dom och det blir ju mycket av lite.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Henbrag

• Västergötland
    • Egypten Sverige
« Svar #10 skrivet: 20 feb-10 kl 10:54 »
Jag skämmer nog också bort mina höns. De får Pullfor som basfoder, majs, lite hampfrön, hirs, rester av kokt pasta och kokt ris, hackad spenat, fläderbär och rönnbär som jag plockat och fryst in, havre, lite fullkornsbröd ibland och stenfrukter. Snäckskal så klart och vatten med en skalad vitlök i. Sedan har de en låg sänglåda i plast fylld med fin sand, som de kan sysselsätta sig med nu när de vägrar gå ut. Förut hade jag ogödslad torvmull i lådan men det dammade för mycket.
« Senast ändrad: 20 feb-10 kl 10:57 av Henbrag »
20 Skånska Blommehöns / 4 Mignonankor / 1 Cornish Rex, hankastrat, blå tonkanes / 1 Huskatt, hankastrat, tabby / 1 Maine Coon, hankastrat, svartsmoke & vit / 1 Brittiskt Korthår/Europé, hankastrat, svartsilvertabby / 1 KH & 1 LH Chihuahua, tikar, cremefärgade.

Markim

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 feb-10 kl 16:21 »
Hejsan
Då kanske dom inte behöver sallad varje dag då ..=)
.Sen hänger jag upp kruksallad så dom får hoppa efter den.Sen har jag en trådkorg som dom får picka ut,ser ut som dom tycker det är kul.
Var lite orolig att dom fick för lite.
Tänkte börja med groddar nu som extra tillskott.
Hittade dock inte alfa alfa på affären.
mvh
Majsan

karsan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 21 feb-10 kl 03:37 »
Jag skämmer bort mina med spätt rajgräs och havregräs nu i vinter. Eller skämmer bort - det är väl en kompensation för deras naturliga föda i snöfria klimat.  Eftersom jag har svårt att slänga saker har jag en hel del såna där små plasttråg som affärerna säljer kött i. Jag lägger i en cm jord och mixar in hönornas helhavre eller gräsfrö (till gräsmatta). Hade jag helvete skulle jag ta det också.  Det börjar gro efter en knapp vecka och så ställer jag ljust. Med ett tiotal tråg igång samtidigt kan hönorna få färskt gräs varje dag, ungefär 15 cm långa blad. De äter upp det direkt! Kan nästan konkurrera med köttbullar.

Jag har ju bara två hönor men nästa räknar jag med dubbelt så många - måste nog dubbla gräsodlingen då också, annars får bara de tuffaste något grönt.

Strajder

• Aspegården
« Svar #13 skrivet: 21 feb-10 kl 09:02 »
Hittade dock inte alfa alfa på affären.
Om du istället åker till Granngården, Svenska Foder eller någon annan fodersäljare och frågar efter Lusern så får du det som hälsokosten kallar alfa-alfa. Känns ju konstigt att betala dyrt på affären för en av de vanligaste beståndsdelarna i vanligt hönsfoder!

Bra och billigt så här på vintern är att köpa en säck fodermorötter.

Torry

« Svar #14 skrivet: 21 feb-10 kl 12:51 »
Mina höns får tomat,kiwi och ruccolasallad,majs,alfa alfagroddar +pasta,bröd,matrester. Sen lägger jag in hela morötter och äpplen och hänger upp ett savoykålshuvud som dom får hacka på. Innan när det fanns fick dom grönkål. Givetvis får dom också allfoder, säd och snäckskal.
(jobbar på ett frukt&gröntföretag  ;) )
//Torry

Markim

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 feb-10 kl 09:31 »
Ah ska kolla upp det där på Granngården.
Kan man verkligen ge dom kiwi?
mvh
Majsan

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 22 feb-10 kl 21:45 »
Ja då, någon gång när jag haft kiwi som har börjat bli lite för gammal har jag delat den i halvor eller klyftor och gett hönsen. Mina gillar det i alla fall.
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Bergslagsflickan

• -
« Svar #17 skrivet: 28 feb-10 kl 03:23 »
Jag har 5 vuxna hönor och en tupp, och 8 kycklingar som är 2 månader och en vecka. Varje dag äter de två stora rostfria skålar med mat, och de skulle nog kunna äta dubbelt så mycket, om det serverades!

Det är tur att det här forumet finns, för andra människor förstår nog inte.
Men jag har ju småkycklingarna, som inte är så små längre utan som små gamar i större traststorlek... och de behöver ju mycket grönt när de växer upp. Så de är uppvuxna på isbergssallad och jag blundar när jag är på ica eftersom det är 35 kr/kg och 8 huvuden gick på 188 kr, och det räcker inte alls så långt som man tror när man handlar.
Varje kväll småhackar jag deras mat. Och eftersom jag är rätt usel på att laga människomat blir det sällan matrester över från mig. Så jag står och lagar mat åt hönsen.
Eftersom vedspisen ändå är varm står det något och kokar nästan hela tiden, som jag sedan låter svalna, och när det är kallt hackar jag det i småbitar.

De är uppvuxna på en bas med pasta, finhackad, isbergssallad, Boundelle majs som jag köper i 2kgburkar, tomater, kiwi, paprika, färska groddar, kokta morötter,äpplen, bananer, fruktcocktail, ...kokt köttfärs, korv, leverpastej... fiskpinnar, ravioli och Frödinge ostkaka..

Och så har de ju sina vanliga helfoder och säd att krafsa efter. Dagarna innan jag ska handla brukar jag stå och steka pannkaka. Åt hönsen. Jag har ett jättebra recept på pannkaka utan mjölk, och från början stod jag och stekte en åt gången, men nu har jag rutin på att på en smet på två ägg kan jag göra en enda lagg, vända den, och sedan kyla den och hacka. Så 2-3 gånger i veckan får de pannkaka som jag lagar bara åt dem.

Tanken har slagit mig mer än en gång att de små kycklingarna som aldrig varit sjuka, haft diarre eller varit dåliga öht, måste ju ha mått bra av att få leva med nyttiga färska vitaminer hela sin uppväxt.

Jag tycker också det är rätt roligt att laga hönsmat. Men de skriker gällt när de hör mina steg, de små, och har precis lärt sig att flyga upp på skålens kant.

Kycklingarna 9 veckor

Christine

Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

pytte

• -
« Svar #18 skrivet: 15 okt-11 kl 14:29 »
Ja, kan man ge dom brysselkål?
Har kommit över endel, men så blev jag tveksam ???
Om man kan ge dom det ska den vara okokt eller kokt?
Någon som vet?
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Idalun

• Småland
« Svar #19 skrivet: 15 okt-11 kl 15:51 »
Det har jag gett mina höns (okokt) och de tyckte det var smaskens... :P
Beroende på hönsens ålder kanske du får skära ner den i mindre bitar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser