Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur återvinna ett par hundra ullkepsar  (läst 3907 gånger)

MNehm

hur återvinna ett par hundra ullkepsar
« skrivet: 19 feb-10 kl 13:28 »
På jobbet ska vi slänga ett hundratal ullkepsar som är fleproducerade. Jag har inte kollat, men jag tror att jag kan få dem så länga jag inte använder dem som kepsar. Tyger får jag säkert använda. Det är dock väldigt små bitar.

Tyger är ganska ihoptovat. Men jag funderar lite på om man kan klippa smala remsor och spinna. Eller har någon något annat förlsag? Det känns så dumt att bara slänga 400 kepsar.

Hoppas de inte har hunnit slänga alla innan jag kommer till jobbet på tisdag...

Gladesh

• Allt bara flyter!
    • Västergötland
SV: hur återvinna ett par hundra ullkepsar
« Svar #1 skrivet: 19 feb-10 kl 13:34 »
Var bor du? Jag kan ta dem. Jag använder tyg mm till att isolera och armera ett lerhus...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 19 feb-10 kl 15:20 »
Annars borde man kunna använda dem till att göra små hobbyprojekt, istället för att använda filt, eller snarare tillsammans med filt.

Man kunde göra hönor till påsk, som monterades på tex tygkassar, löpare, tavlor, ... , om man kompletterade med filt till kammar och näbbar.

Eller en massa andra liknande projekt, kunde passa i en pysselgrupp, på dagis, eller till någon som producerar för avsalu.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #3 skrivet: 19 feb-10 kl 15:45 »
Visst kan du klippa dem till små bitar men att spinna direkt tror jag blir svårare. Inget är ju omöjligt men - förr tog man tillvara ylle genom att klippa små bitar, repa upp så mycket som möjligt och karda dem ev tillsammans med ny ull.
En skrubbstol - en bänk med stora "kardor" monterade på en upphöjning - repar upp ordentligt. Finkarda sedan med vanliga kardor. 
Arbete - javisst - men utgångsmaterialet är ju gratis.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Gladesh

• Allt bara flyter!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 feb-10 kl 18:36 »
Kompostkvarn funkar kanske?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 19 feb-10 kl 23:08 »
Det går att spinna in vad fanken som helst i konstgarn  :)

Manegarm

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 feb-10 kl 23:20 »
Kasta in dom i vedpannan så får du lite värme iaf ;) ;D
I've got dignity.
And a dream that I want to achieve.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 19 feb-10 kl 23:26 »
Kanske till Haiti?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Manegarm

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 19 feb-10 kl 23:27 »
Kanske till Haiti?

Hur tänker du då?
I've got dignity.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 19 feb-10 kl 23:32 »
Jag tänker att även om kepsar kanske inte är första prio i deras behov, så är det synd att slänga och kan komma till användning.
Dessutom är de av ull, varmt och skönt när vintersäsongen kommer.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Sjaunja

• -
« Svar #10 skrivet: 19 feb-10 kl 23:42 »
Skulle bli mysiga fågelbon ju! Spika fast skärmen å så får dom bygga i kepan :D

Manegarm

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 19 feb-10 kl 23:43 »
Med vintersäsongen menar du regnperioden eller orkanperioden?  :)
I've got dignity.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 19 feb-10 kl 23:53 »
Med vintersäsongen menar du regnperioden eller orkanperioden?  :)

;D värst vad du är specifik..
Jag menar att de kan komma till användning överhuvudtaget (no pun intended).
Varför undrar du?
~ Kahlil Gibran~

Manegarm

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 19 feb-10 kl 23:59 »
;D värst vad du är specifik..
Jag menar att de kan komma till användning överhuvudtaget (no pun intended).
Varför undrar du?

Bättre att skicka dom till Sibirien eller Mongolioet isådana fall, där är det åtminstone kallt  ;D

Nej, men man undrar ju hur du tänker, fick en bild framför mig på en Haitier under vintern (läs regnperiod) med en blöt yllekeps hängandes ner över ansiktet, förbannande det svenska biståndet som skickat honom detta kliande odugliga helvetet till huvudbonad!  ;) ;D
I've got dignity.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 20 feb-10 kl 13:19 »
Tyger är ganska ihoptovat. Men jag funderar lite på om man kan klippa smala remsor och spinna. Eller har någon något annat förlsag? Det känns så dumt att bara slänga 400 kepsar.
Jag hade nog klippt tyget i smala remsor och virkat, flätat eller vävt med det...borde bli slitstraka mattor.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #15 skrivet: 20 feb-10 kl 13:30 »
Man skulle väl kunna klippa i lappar och sy väskor eller något klädesplagg, kanske en väst.

Guld

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 20 feb-10 kl 13:44 »
Eller kanske ett draperi mot drag..badrumsmatta... Lappteknik med inslag av avvikande färg...till duk eller överkast...till sänggavel kanske...Sy ihop till en klädgarderob a la hopfällbar...om du förstår hur jag menar... Fyrkantig i topp och botten och sedan som en garderob med dragkedja för övrigt. Sätt i en träskiva i toppytan så kan du fästa en galjhållare under...gör sitsar till trästolar. Det stora jobbet blir väl att dela upp tygbitarna, sprätta eller klipp...Sätt gärna in bild...Lycka till!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 20 feb-10 kl 22:39 »
Bättre att skicka dom till Sibirien eller Mongolioet isådana fall, där är det åtminstone kallt  ;D

Nej, men man undrar ju hur du tänker, fick en bild framför mig på en Haitier under vintern (läs regnperiod) med en blöt yllekeps hängandes ner över ansiktet, förbannande det svenska biståndet som skickat honom detta kliande odugliga helvetet till huvudbonad!  ;) ;D
nja jag tycker du är lite enkelspårig. Regnperioderna infaller på sommaren, och det kan vara kallt även i tropikerna, även om en välgödd nordbo på semester kan tycka att 20 grader är sommarhetta.

« Senast ändrad: 20 feb-10 kl 22:42 av Eulalia II »
~ Kahlil Gibran~

MNehm

« Svar #18 skrivet: 20 feb-10 kl 23:26 »
Var bor du? Jag kan ta dem. Jag använder tyg mm till att isolera och armera ett lerhus...

De finns i Tranås i norra Småland. Och vi säljer aldrig andrasorterade produkter så det händer att vi slänger både det ena och det andra (alltid i möss och kepsväg).

Tack för alla tips och ideér, tänkte inte själv på att de skulle bli en väldigt trevlig trasmatta. Har vävstol så det är ett projekt som funkar med de materiel jag själv redan har.

Håll tummarna bara för att inte alla är borta på tisdag. Kanske borde skicka ett mail på måndag och säga att jag vill ha dem...

Guld

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 21 feb-10 kl 00:15 »
Maila omedelbums någon mer kan ju se det och "lägga vantarna på dem". Ja vantar måste det väl också kunna gå att göra av dem eller en kappa/rock även om det är av många bitar... ta det till baksida på fäll till pulkan eller i bilen, hatt, armband eller muddar/handledsvärmare, äggvärmare/tehuva, grytunderlägg, tofflor eller sulor till stövlar/skor...En del gör "ytterkrukor" av vadmal eller filt kanske det heter... Sätt in bild sedan blir sååå nyfiken på hur det blir... :-[ Det här var roligt att fundera på, tack! o:)
« Senast ändrad: 21 feb-10 kl 00:30 av Guld »

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 2 användare (1 dolda)
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser