Mitt tips till alla nybörjare är att vänta med bina till senare i sommar. Varför?
Jo när jag började med bin så tyckte jag, trots att jag var väl påläst, att det var svårt att förstå vad jag såg i bisamhället. Dessutom upplevde jag en viss osäkerhet av att öppna ett starkt samhälle. Sommaren efter hade jag ett samhälle som jag själv gjorde avläggare ifrån och då plötsligt klarnade det. Det är mycket färre bin och de försvarar sig inte på samma sätt heller i en avläggare, dessutom får man se hela kedjan hur de beter sig när allt är normalt respektive när det inte är normalt.
Så det jag menar är att du får en lugnare och tryggare start ifall du får vara med och skapa dina första samhällen som avläggare hemma hos någon annan biodlare eller kanske i en föreningsbigård än ifall du köper övervintrade normala samhällen. Du kommer att bli överraskad över den explosiva tillväxten hos ett normalt samhälle från slutet av april fram till mitten av juni. Men å andra sidan, är du bara beredd och har tillräckligt med utrustning i fråga om ramar och vax redo 1:e maj så är det inte fel att börja att köpa normala övervintrade samhällen till 1:e maj.
Köper du normala övervintrade samhällen kan du räkna med honungsskörd denna säsongen, beroende på väder och var du har dem brukar det bli mellan 10 och 100 kg honung per samhälle. Gör du egna avläggare mitt i sommaren får du ingen honung denna sommaren mer än möjligen att du kan skära ut och ta tillvara något kg kakhonung på sensommaren.
Bin måste vara besiktigade för att man ska få flytta dem över en församlingsgräns, det skapar ett visst schema. Man bör inte rota i samhällena förrän det är över 15-18ºC i skuggan, dessutom kan man inte se om de är friska förrän det hunnit med en omgång yngel i cellerna så första besiktning brukar kunna vara sista veckan i april.
Nya samhällen kan man skapa när det finns mycket bin och det går att få fram drottningar, det tidigaste jag lyckats själv odla äggläggande drottningar är 1:e juni, men midsommar brukar vara mera normalt.
Det kan vara svårt att få tag på bin på våren eftersom biodlaren som övervintrat dem tagit hela jobbet och risken och framför dem ligger skörden i princip klar att håva in. Räkna med 2000-2500 kr inkl moms för bin och ramar utan kupa på våren och mellan 500-1000 kr för en avläggare mitt i sommaren (också utan kupa men med ramar).
Hur många du har över sommaren beror nog mest på hur mycket energi du vill lägga på det, men första hösten tycker jag du ska sikta på att ha tre samhällen kvar över vintern. Jag rekommenderar inte att gå under tre om inte du har en nära granne som har bin så man kan rädda varandra om något händer. Bisamhällen är nämligen inte sådär jättebra på att överleva, man får räkna med att förlora en och annan drottning, har man flera samhällen kan de på sommaren bygga en ny från material i ett annat samhälle och på vår och höst kan man slå ihop samhällen om det ena har förlorat drottningen. Så ska du ha tre samhällen över vintern så gör fyra avläggare och slå ihop på hösten om alla mot förmodan tar sig. Köper du på våren, kan du köpa ett och göra två-tre avläggare från det med köpta drottningar i sommar.
Lycka till!