Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  viltvård  (läst 13599 gånger)

pålle

• Gäst
SV: viltvård
« Svar #40 skrivet: 23 aug-10 kl 11:04 »
gäller det t.ex. storskarv, mink, mårdhund och vildsvin också eller är har olika djur olika bevarandevärde?
   Jad då inte mej i mot   alt är skälv reglerade i naturen  förutom jägarna bord va större av gång där i det falle så finns det ju appså lut inge bevarade värde

Margit

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 23 aug-10 kl 20:48 »
Räven har under de senaste årmiljonerna inte lyckats utrota markhäckande skogsfågel trots att den inte har "beskattats", varför skulle det vara nödvändigt med "beskattning" nu?

Där jag jagar har räven i modern tid ALLTID beskattats, hårt dessutom. Men det finns gott om räv ändå, undantaget var under de värsta skabbåren då rävstammen var märkbart mindre. Rävstammen hämtar sig dock snabbt då den inte har några andra fiender än sjukdomar, trafik och jägare (och en och annan lo).

Margit

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 23 aug-10 kl 20:53 »
Varför skall skogsfågelstammen ökas? Ett orört ekosystem är självreglerande, det råder balans mellan bytesdjur och rovdjur. Det hela låter mest som ett försök att hitta argument för att få utöva sin hobby.

Men du, vi har inget orört ekosystem i det här landet. Dessutom tycker jag att det är mer barmhärtigt att skjuta av skabbangripna rävar än att låta dem dö av en långdragen och smärtsam infektion.

Blir det för många individer av en sort så decimeras stammen av sjukdomar, då är det bättre att människan decimerar och skattar av det naturen har att ge. Om vi nu inte ska ha ett självreglerande ekosystem då...fast den vägen är lång.

Martin-77

• Värmland
« Svar #43 skrivet: 24 aug-10 kl 12:02 »
Själv ser jag inget fel i att bruka naturen, i detta fallet i form av jakt, om man då gör det på ett långsiktligt hållbart sätt och med respekt till naturen.
Är själv jägare men måste säga att jag har problem med begreppet "skadedjur", där alltifrån råtta till räv och grävling går under (om jag förstått det rätt). Förstår att begreppet är utifrån jägarens/människans perspektiv.
Även jakten för "nöjes skull" kan jag se som tveksam även fast jag själv ägnar mej åt det ibland. Men tar man till vara på jaktbytet för användning på ett eller annat sätt så ser jag det som det naturligaste i världen att bedriva...
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

pålle

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 24 aug-10 kl 12:07 »
Själv ser jag inget fel i att bruka naturen, i detta fallet i form av jakt, om man då gör det på ett långsiktligt hållbart sätt och med respekt till naturen.
Är själv jägare men måste säga att jag har problem med begreppet "skadedjur", där alltifrån råtta till räv och grävling går under (om jag förstått det rätt). Förstår att begreppet är utifrån jägarens/människans perspektiv.
Även jakten för "nöjes skull" kan jag se som tveksam även fast jag själv ägnar mej åt det ibland. Men tar man till vara på jaktbytet för användning på ett eller annat sätt så ser jag det som det naturligaste i världen att bedriva...
   Självklart du tycker det men var för ska det vara nöd värdigt att konkurrera med vargen  när det inte är nödvändigt för överlevnaden det betyder enligt nig att du är girig

Margit

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 24 aug-10 kl 12:23 »
   Självklart du tycker det men var för ska det vara nöd värdigt att konkurrera med vargen  när det inte är nödvändigt för överlevnaden det betyder enligt nig att du är girig

Men pålle, 200 vargar kan väl knappast göra anspråk på hela älgstammen? Den räcker åt både varg, björn och människa än så länge.

pålle

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 24 aug-10 kl 12:29 »
Men pålle, 200 vargar kan väl knappast göra anspråk på hela älgstammen? Den räcker åt både varg, björn och människa än så länge.
Nä rätt men var för skuta dom då  bara för det blive några fler är inte det att vara sniken

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #47 skrivet: 24 aug-10 kl 12:32 »
varför fäller pålle träd till brasan när det finns sovsäck? de e till å va sniken ;)
Fjäderfän och kaniner

pålle

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 24 aug-10 kl 12:35 »
varför fäller pålle träd till brasan när det finns sovsäck? de e till å va sniken ;)
haha den va bra  :D skulle nog funga menn alla andra då?
« Senast ändrad: 24 aug-10 kl 12:42 av pålle »

Martin-77

• Värmland
« Svar #49 skrivet: 24 aug-10 kl 17:07 »
Nödvändigt för överlevnaden är nog inte mycket som är i vårt samhälle.
Girig vet jag inte men nått skall man väll ändå äta så varför inte en älgstek, det räcker faktiskt till både mej och vargen ;)
Samlar kraft...........

Martin-77

• Värmland
« Svar #50 skrivet: 24 aug-10 kl 17:18 »
Sen var det viltvården ja...
Saltsten till älgen och"har planer på" viltåker, vilket jag iofs har haft många år ::)
Samlar kraft...........

pålle

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 24 aug-10 kl 17:35 »
Sen var det viltvården ja...
Saltsten till älgen och"har planer på" viltåker, vilket jag iofs har haft många år ::)
Den kan man väll åsta komma utan att jaga så det är ju en dålig ur säckt för jakt

pålle

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 24 aug-10 kl 17:37 »
Nödvändigt för överlevnaden är nog inte mycket som är i vårt samhälle.
Girig vet jag inte men nått skall man väll ändå äta så varför inte en älgstek, det räcker faktiskt till både mej och vargen ;)
Möjligt det gör för dej men om alla resonerar så så blir det inte så mycke kvar och då handlar det ju om girig het

Martin-77

• Värmland
« Svar #53 skrivet: 24 aug-10 kl 19:47 »
Möjligt det gör för dej men om alla resonerar så så blir det inte så mycke kvar och då handlar det ju om girig het
Om alla i hela världen skulle släppa väder samtidigt så skulle det bli jordbävning ;)
Tror det ordnar sig hörredu...
Samlar kraft...........

pålle

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 24 aug-10 kl 20:08 »
Om alla i hela världen skulle släppa väder samtidigt så skulle det bli jordbävning ;)
Tror det ordnar sig hörredu...
Nja vi får väll se

Moraggarn

• -
« Svar #55 skrivet: 24 aug-10 kl 20:43 »
Jätte bra men ge fan i dom friska då  så slipper ni få skit påer

Man ska skjuta även de friska rävarna, hur fina man än tycker dom är. Här hemmavid har vi gått in för att ta räv under många år, och vi har fortfarande mkt gott om räv som är friska och fina men däremot har vi inte sett en enda skabbräv på snart 10 år. Skjuter man av ordentligt med friska rävar så får heller inte skabben nåt fäste

pålle

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 24 aug-10 kl 20:48 »
Man ska skjuta även de friska rävarna, hur fina man än tycker dom är. Här hemmavid har vi gått in för att ta räv under många år, och vi har fortfarande mkt gott om räv som är friska och fina men däremot har vi inte sett en enda skabbräv på snart 10 år. Skjuter man av ordentligt med friska rävar så får heller inte skabben nåt fäste
   Tror ja inte på för så fort en frisk räv går ner i en smittad lya så bär den dom smittan vidare  i första hand till ungarna  eller den som dom parar sig med

regnpipan

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 25 aug-10 kl 08:05 »
   Tror ja inte på för så fort en frisk räv går ner i en smittad lya så bär den dom smittan vidare  i första hand till ungarna  eller den som dom parar sig med

Rävskabben är som du vet ett kvalster. Dessa klarar sig endast en kort tid utan ett levande värddjur (2 veckor har jag för mig). Givetvis innebär detta att man genom hård jakt lokalt kan bli av med skabben för ett tag. Att den sedan återkommer efterhand från andra områden där man inte jagar lika hårt fram är en annan sak.

För övrigt riktar sig viltvården givetvis inte bara till det 30 talet arter som finns i jakttabellen. Jag lämnar t.ex. rishögar (med en luftspalt under) när jag avverkat av den enkla anledningen attt jag vill skapa häckningsmöjligheter för småfågel och skydd för harungar. Jag lämnar medvetet en rätt hög andel död ved i skogen för att öka mängden insekter, vilka t.ex. blir mat åt fåglar, grävlingar, vildsvin mm.

Så pålle, du är ute på helt fel spår om du inbillar dig att viltvård enbart handlar om att skapa fler skottillfällen. Men detta att jägare har ett brett naturintresse och månar om att skapa goda biotoper är något som många har oerhört svårt att förstå (eller inte ens vill förstå för då ruckas deras världsbild av jägaren som en ond varelse).

pålle

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 25 aug-10 kl 08:12 »
Rävskabben är som du vet ett kvalster. Dessa klarar sig endast en kort tid utan ett levande värddjur (2 veckor har jag för mig). Givetvis innebär detta att man genom hård jakt lokalt kan bli av med skabben för ett tag. Att den sedan återkommer efterhand från andra områden där man inte jagar lika hårt fram är en annan sak.

För övrigt riktar sig viltvården givetvis inte bara till det 30 talet arter som finns i jakttabellen. Jag lämnar t.ex. rishögar (med en luftspalt under) när jag avverkat av den enkla anledningen attt jag vill skapa häckningsmöjligheter för småfågel och skydd för harungar. Jag lämnar medvetet en rätt hög andel död ved i skogen för att öka mängden insekter, vilka t.ex. blir mat åt fåglar, grävlingar, vildsvin mm.

Så pålle, du är ute på helt fel spår om du inbillar dig att viltvård enbart handlar om att skapa fler skottillfällen. Men detta att jägare har ett brett naturintresse och månar om att skapa goda biotoper är något som många har oerhört svårt att förstå (eller inte ens vill förstå för då ruckas deras världsbild av jägaren som en ond varelse).
Ja du är redig du men så är ju inte fallet med don flesta så för mig håller det inte  i det stora hela

regnpipan

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 25 aug-10 kl 08:18 »
Ja du är redig du men så är ju inte fallet med don flesta så för mig håller det inte  i det stora hela

om jag förstår dig rätt så irriterar du dig framför allt på marklösa jägare som kommer farande från när och fjärran, medan småbrukare som jagar - låt oss kalla dem almogejägare - är mer acceptabla. Har jag uppfattat dig rätt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser