Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför får?  (läst 5009 gånger)

Gunhild

Varför får?
« skrivet: 17 feb-10 kl 09:08 »
Hej på er alla får älskare! Jag har de senaste dagarna haft lite för jobbigt i får huset med tex framfalla och felläge. Behöver nu hjälp med att tycka det är roligt med får igen.

Kom med förslag på var för det är roligt med får ;)

småbrukartanten

• Gäst
SV: Varför får?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-10 kl 09:26 »
Ja, motgångar är jobbiga och en del år verkar det som de är fler än fördelarna. Men jag brukar försöka se på de tackorna som nedkom lyckligt med sina lamm och glädjas åt att de faktiskt är små helt unika underverk. När det har varit något jobbigt så brukar jag ta mig en stund o titta på de lammen o tackorna som är pigga, bara stå o titta på dem. Se hur lammen leker o hur en del tackor far efter ängsliga för de små.
Och har man lamning nu framåt så kan man ju se fram mot VÅREN. Och för mig som alltid har haft vårlammning så är lamning o vår synonymt.
Ge inte upp det blir alltid någon råd!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 feb-10 kl 10:27 »
Det finns bara en förklaring: Lammrace ;D ;D :o ;D

Ett riktigt bra lammrace kan man leva på nästan ett helt år!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #3 skrivet: 17 feb-10 kl 11:04 »
Usch! Jag förstår hur det känns. Ibland är våra VÄLDIGT billiga på vårkanten...men konstigt nog så förtränger man det och gläds framemot sommaren. Lycka till i fortsättningen. ;)

Birgit

« Svar #4 skrivet: 17 feb-10 kl 11:05 »
Själv har jag aldrig framfall och mycket sällan fellägen. Fåren klarar det själva helt enkelt. Bara till att räkna in alla fina lamm. Så jag ser bara fördelar. ;D

Har man mycket problem kanske man ska fundera på vad som är orsaken?

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 17 feb-10 kl 15:46 »
De år det jäklas för mig så påminner jag mig om att det är som med barnafödsel, hemskt när man är mitt uppe i det men alldeles glömt bara några veckor eller månader senare  ;D Människan är fantastisk på det viset.......

Annars håller jag med - vad går väl upp emot ett äkta lammrace? Eller synen av välmående betande tackor med lamm i gröngräset?

Vissa år är det som det är. Ibland kan man hitta något att justera till året efter, ibland inte.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 17 feb-10 kl 16:07 »
Snart är vi också där, mitt i lammningen, och det är en jobbig men väldigt rolig tid.

Jag håller med om lammrace, det är så jäkla härligt att se!

Få saker är annars så rogivande som att bara gå in och sätta sig hos fåren, klia favoriterna mellan öronen, få en blöt fårmule i ansiktet eller någon som undersöker om reflexbyxor är ätbara...?

Och tänk så här; oftast går det ju bra! Visst går det fel ibland, lamm dör, fastnar, slidor ramlar ut och annat elände. Men oftast går det bra!

Och så måste man vara lite hård också och inte behålla problemtackor. Även om det kan vara jobbigt... :(
« Senast ändrad: 17 feb-10 kl 19:44 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ulfg

« Svar #7 skrivet: 17 feb-10 kl 19:07 »
Det är viktigt att ha ett sunt, "lätt korkat" minne. Dvs glömma tråkiga saker fort och komma ihåg det roliga. En del är bättre på det än andra och de lever mycket längre.
Se i övrigt till att du har så enkla får som möjligt. Kolla att du har rätt ras, slå ut alla som krånglar. Tänk på de lyckade lammningarna, tänk på det saftiga goda köttet och tänk på vad fint det är omkring dig tack vare fårbetet. Låt tidens tand snabbt förtränga, radera bort allt övrigt jävelskap.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Gunhild

« Svar #8 skrivet: 17 feb-10 kl 19:30 »
Hej !

Tack för all uppmuntran. Var nyss ute i fårhuset och tackan som hade svårt felläge idag på morrgonen mådde fint och hennes lamm också, det är ju faktiskt roligt nu i efterhand att se att det arbetet jag la på dem även gjorde så att de överlevde. Även om vi kommer slakta tackan så könns det så meningslöst när de jälvdör.

Nu har jag vilat tankarna från fåren och snart glömt de jobbiga dagarna.

glim

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 feb-10 kl 21:23 »
Kolla in den här sidan och njut av de söta och vackra bilderna. de hjälper en att förstå varför man har får och getter, trots allt strul! www.sheep-pics.org

Ingrid68

• -
« Svar #10 skrivet: 19 feb-10 kl 09:15 »
Hej på er alla får älskare! Jag har de senaste dagarna haft lite för jobbigt i får huset med tex framfalla och felläge. Behöver nu hjälp med att tycka det är roligt med får igen.

Kom med förslag på var för det är roligt med får ;)

Nu har jag finull och jag tycker fellägen är mer regel än undantag när det är äldre tackor som har mer än 2 lamm.
Men det är ju det som är så fantastiskt: Att få vara med och se de små liven födas, att få vara med och hjälpa till att bringa de lyckligt och väl till livet. Sedan planera aveln. Vad vill man förbättra? Vad letar man efter hos baggen? Åka på auktioner och mönstringar. Träffa nya folk.

Och som någon annan skrev: Lammracen! Lycka till.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Birgit

« Svar #11 skrivet: 19 feb-10 kl 11:54 »
Citera
Nu har jag finull och jag tycker fellägen är mer regel än undantag när det är äldre tackor som har mer än 2 lamm.
Som gammal finullsägare känner jag väl till problemen, men varför avlar man inte mot färre lamm? Att medvetet försöka få fler än två lamm/tacka är ju en anledning till att djuren far illa?
Själv lät jag tackorna gå ute hela vintern, gav inget kraftfoder, rensade konsekvent bort djur som hade anlag för mångfödslar och hade då jag avvecklade mina finullar aldrig problem med fellägen, flasklamm osv.
En tacka har två spenar, då bör de inte få fler lamm än det enligt mig.

Ulla Krull

« Svar #12 skrivet: 20 feb-10 kl 08:10 »
Det är verkligen tungt ibland och många saker kan gå fel. Vissa år har man en massa fellägen och något annat år inget alls och man har samma djur och tror sig inte ha gjort något olika.
Förra året hade jag 1 dött lamm inom 60 dagar = 0 %, i år är jag uppe på 8-9 % och det har bara gått en månad... Det har varit döda foster och fellägen främst som är orsaken, dvs saker som är svåra eller omöjliga att påverka. Det enda man kan göra är att sålla hårt bland sina tackor efter lamningen och sköta om dem på bästa sätt.

Så varför gör man då detta? Ska man verkligen ha sitt liv till att krypa runt gråtandes i halmen med död och elände i en obarmhärtig kyla?
Jag tror att om man håller på med lantbruk så har man något av en gambler-personlighet  :)
Dvs man tror alltid att det ska bli bättre nästa gång; nästa skörd kommer bli kalas för nu har man nya idéer, nästa lamning kommer gå som smort för man har köpt ny bagge, nästa pokerhand kommer ge full utdelning osv...
Sedan tror jag också att man har en förmåga att njuta av och fascineras av det vackra med djur, att gå ut i dimmorna på hösten i hagen och se djuren beta, att gå ut i lammhuset på kvällen precis innan lamningen och höra tackornas pustande knorrande ljud när de är så stora att de nästan spricker, att se det lilla lammet som var en hårsmån från döden hoppa omkring några dagar senare mätt och full av livsglädje, att se en tacka få något frånvarande i blicken, sträcka på halsen och förnöjsamt rulla upp en stor idisslingsboll i munnen och tugga, att ta sig tid att njuta av det som faktiskt är fint.

Lycka till med dina djur och hoppas det kommer gå lättare framöver  :)

mosesmia

• Lappland
« Svar #13 skrivet: 20 feb-10 kl 08:29 »
Citera
Sedan tror jag också att man har en förmåga att njuta av och fascineras av det vackra med djur, att gå ut i dimmorna på hösten i hagen och se djuren beta, att gå ut i lammhuset på kvällen precis innan lamningen och höra tackornas pustande knorrande ljud när de är så stora att de nästan spricker, att se det lilla lammet som var en hårsmån från döden hoppa omkring några dagar senare mätt och full av livsglädje, att se en tacka få något frånvarande i blicken, sträcka på halsen och förnöjsamt rulla upp en stor idisslingsboll i munnen och tugga, att ta sig tid att njuta av det som faktiskt är fint.

Det var jättefint skrivet /Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #14 skrivet: 20 feb-10 kl 09:52 »
Hej alla fårälskare. Undrar vad jag gett mig in på som skaffat får? Kan vara bra att tidigt inse alla problem som kan komma, blir antagligen mycket tacksam de gånger lamningen går problemfritt. Jag har haft får sedan maj 09 så nu väntar min första lammning, 6 tackor varav en antagligen är tom.
Har räknat ut att första lammet borde komma tidigast veckan efter påsk så jag har lite tid på mig att förbereda boxar och värmelampor. Fellägen har  jag räknat med men framfall ber jag att få slippa! Känns som en riktig utmaning. Jag har skaffat mina får för ladskapsvård i första hand, kunde väl aldrig tro att det skulle vara så skönt att gå ut i hagen och pyssla med dem eller bara sitta på en sten och njuta av deras betande. Själen mår bra av får så är det bara, det får uppväga 30 minus, stela fingrar som plockar bort isskorpan ur vattenkaret, kånkande av höbalar och snöskottande.
Jag kommer säkert att höra av mig i panik när något problem uppstår, det här forumet är verkligen en källa till kunskap och oro;) Ha det gott /Annelie

samaka

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 20 feb-10 kl 10:47 »
Kommer precis in från två sätesbjudningar...  Det är tråkigt när det inte fungerar som det ska. Håller med Birgit att det optimala är max 2 lamm. Den här damen fick 3 lamm, varav en inte gick att rädda (fostervatten i lungorna).

Varför får? ja det kan man verkligen fråga sig när det krånglar som värst, men man får ta det onda med det goda. Det är härligt när allt går som det ska och lammen lever - det är tur att man glömmer snabbt (som så många andra tidigare kostaterat i denna tråd).

.

Ingrid68

• -
« Svar #16 skrivet: 22 feb-10 kl 09:18 »
Som gammal finullsägare känner jag väl till problemen, men varför avlar man inte mot färre lamm? Att medvetet försöka få fler än två lamm/tacka är ju en anledning till att djuren far illa?
Själv lät jag tackorna gå ute hela vintern, gav inget kraftfoder, rensade konsekvent bort djur som hade anlag för mångfödslar och hade då jag avvecklade mina finullar aldrig problem med fellägen, flasklamm osv.
En tacka har två spenar, då bör de inte få fler lamm än det enligt mig.

Du låter väldigt aggressiv i din ton får jag säga.
Men att avla bort förmågan att få fler lamm anser jag vara att avla bort en av finullens egenskaper.
Dessutom har jag varit med om fellägen och problem även då tackan haft ett eller två lamm. Det kan ju inte vara något unikt?
Det är inte många gånger vi har fått göra flasklamm av ett lamm i en kull på tre. Det är de gångerna det har varit förstagångs lammare som fått 3 lamm (vilket har hänt 3 gånger under våra år) och någon gång när tackan varit dålig.
Det är när det blir 4 och fler lamm som det blir problem men i vår flock händer det inte alltför ofta.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Birgit

« Svar #17 skrivet: 22 feb-10 kl 12:39 »
Ber om ursäkt om jag låter aggressiv :-[
Jag för endast fram min åsikt.
Men då jag själv gått igenom alla problem med just finull, så vet jag också alltför väl vad jag talar om.
Visst ska de vara fertila, men det är ju något man utnyttjat för att få fler lamm än vad som är lämpligt bitvis.
Det är väl lite samma tendens man ser på både gutar och allmogefår i vissa besättningar. De får för "bra" mat och får fler lamm än någonsin + att de även reproducerar sig oftare.
Så gör även vilda djur när det är överskott på foder. Därmed inte sagt att det alltid är bra. Inte om det blir regel.
Det finns också ett klart samband mellan fellägen och mångfödslar, det är inget jag hittat på.
När jag lade om min finullsfårhållning till ett liv utan kraftfoder och utedrift året runt, så blev tackorna friskare, fick färre, men piggare lamm och jag hade inte ett felläge och bara en lammning/år. Så visst påverkar det.
Jag bara talar av egen erfarenhet. Det är hållandesättet som skapar problemen, det är inte djuren i sig det är fel på. De blir endast vad vi gör dem till.

ulfg

« Svar #18 skrivet: 22 feb-10 kl 19:04 »
Visst är det tungt när det är tungt och det krånglar med djuren. Sjukdomar, skador, olyckor, struliga och svåra lamningar. Men det är också väldigt roligt när allt fungerar som det skall och man har hittat melodin i det småskaliga utan alltför mycket arbete.
Men det värsta tycker jag är när man råkar ut för olyckor, skador och svaga lamm som dör för en. Jag försöker att vara stenhård och slår konsekvent ut allt svagt och tveksamt i flocken. Men egentligen tar det emot och jag bär på minnena av de djur jag avlivat och de lamm som dött för mig. Man skall nog egentligen vara ganska hårdhudad för att ha djur och det är det inte alla som är.
För övrigt tycker jag inte alls att Birgit lät särskilt aggressiv i sitt inlägg om finull. Inte den här gången iallafall  ;) Raka och tydliga åsikter är alltid OK i en debatt, även i Sverige.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 22 feb-10 kl 20:53 »
De får för "bra" mat och får fler lamm än någonsin + att de även reproducerar sig oftare.
Så gör även vilda djur när det är överskott på foder.
Jag undrar hur snålt  du menar att man ska utfodra allmogefåren så att dom bara får lamm en gång/år om man har baggen med tackorna?
 De kompisar som jag har som har Åsen och Värmlandsfår och hade tre lamningar på två år på många tackor (innan dom började med att ta bort baggen)  är samtidigt de som jag känner som har mest extensiv uppfödning och undviker kraftfoder...
  Om jag inte fattat det hela fel så har inte de raserna gått med bagge året om utan bagglammen har betäckt och sedan slaktats, därav har ingen ombetäckning skett. Raserna lammar gärna i december/januari om dom har tillgång till bagge på sensommaren (som borde ha varit fallet när man använde bagglammsbetäckning).
 Bevarandearbetet av både Lantraser (som finull) och Allmogefår borde väl gå ut på att bevara de egenskaper dom har, inte att försöka skapa vildfår av dom... Då passar antagligen Gutefår bättre eftersom dom hållits på ett annat sätt...

För att lämna utfodringsdebatten och hållande debatten och återgå till Trådskaparens fråga... Så har jag idag (med 30 gradig kyla) kommit på en anledning till  att ha får (förutom alla andra som kommit upp i tråden), det är himla skönt att kunna värma fingrarna i tackornas ull då och då när man är ute och grejar :)
                                     Mvh
                                Charlotte

« Senast ändrad: 22 feb-10 kl 21:20 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser