Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför får?  (läst 5001 gånger)

Ingrid68

• -
SV: Varför får?
« Svar #20 skrivet: 23 feb-10 kl 08:24 »
Ber om ursäkt om jag låter aggressiv :-[
Jag för endast fram min åsikt.
Men då jag själv gått igenom alla problem med just finull, så vet jag också alltför väl vad jag talar om.
Visst ska de vara fertila, men det är ju något man utnyttjat för att få fler lamm än vad som är lämpligt bitvis.
Det är väl lite samma tendens man ser på både gutar och allmogefår i vissa besättningar. De får för "bra" mat och får fler lamm än någonsin + att de även reproducerar sig oftare.
Så gör även vilda djur när det är överskott på foder. Därmed inte sagt att det alltid är bra. Inte om det blir regel.
Det finns också ett klart samband mellan fellägen och mångfödslar, det är inget jag hittat på.
När jag lade om min finullsfårhållning till ett liv utan kraftfoder och utedrift året runt, så blev tackorna friskare, fick färre, men piggare lamm och jag hade inte ett felläge och bara en lammning/år. Så visst påverkar det.
Jag bara talar av egen erfarenhet. Det är hållandesättet som skapar problemen, det är inte djuren i sig det är fel på. De blir endast vad vi gör dem till.

Jag har bara haft finull så jag har inget att jämföra med.
Jag håller absolut med om att det är fler fellägen med fler än 2 lamm, det skrev jag oxå.
Och såklart påverkar foder och utegång fertiliteten. Vi har tyvärr inte möjlighet att ha alla fåren på utedrift året runt annars är det det absolut bästa.
Vi har oxå en lamning/år och tacka. Däremot har vi två grupper: 1 grupp som lammar i januari (kommer att läggas om att lamma i oktober-november) och 1 grupp som lammar i mars.
Men faktum är att de enda gångerna vi haft flasklamm med tre födda lamm är då tackan lammat för första gången eller då tackan varit dålig av andra orsaker.
Annars har vi inte haft några problem med trefödda lamm och deras uppväxt.

I övrigt håller jag helt med dig i din sista mening vilken oxå kan översättas på all djurhållning.
Sammanfattningsvis kan vi väl hålla med varandra om att får är trevliga djur :-)
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Ingrid68

• -
« Svar #21 skrivet: 23 feb-10 kl 08:30 »
Jag har bara haft finull så jag har inget att jämföra med.
Jag håller absolut med om att det är fler fellägen med fler än 2 lamm, det skrev jag oxå.
Och såklart påverkar foder och utegång fertiliteten. Vi har tyvärr inte möjlighet att ha alla fåren på utedrift året runt annars är det det absolut bästa.
Vi har oxå en lamning/år och tacka. Däremot har vi två grupper: 1 grupp som lammar i januari (kommer att läggas om att lamma i oktober-november) och 1 grupp som lammar i mars.
Men faktum är att de enda gångerna vi haft flasklamm med tre födda lamm är då tackan lammat för första gången eller då tackan varit dålig av andra orsaker.
Annars har vi inte haft några problem med trefödda lamm och deras uppväxt.

I övrigt håller jag helt med dig i din sista mening vilken oxå kan översättas på all djurhållning.
Sammanfattningsvis kan vi väl hålla med varandra om att får är trevliga djur :-)

Kan förresten lägga till att våra baggar inte går med tackorna hela tiden utan de har en egen "grabbgrupp".
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

ulfg

« Svar #22 skrivet: 23 feb-10 kl 21:42 »
Det där med en egen herrklubb för bagge/baggarna/bagglammen avskiljda från de övriga tackorna/tacklammen prövade jag på förra året för första gången. Det blev en mycket fin liten grupp med väldigt harmonisk, bra sammanhållning. Inte alls lika bråkiga mot varandra som tackorna...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Ingrid68

• -
« Svar #23 skrivet: 24 feb-10 kl 07:43 »
Det där med en egen herrklubb för bagge/baggarna/bagglammen avskiljda från de övriga tackorna/tacklammen prövade jag på förra året för första gången. Det blev en mycket fin liten grupp med väldigt harmonisk, bra sammanhållning. Inte alls lika bråkiga mot varandra som tackorna...

Ja det har fungerat galant för oss oxå. Efter att bagglammen tagits från tackorna släpper vi ihop dem med de äldre baggarna (de brukar vara tre st som används i aveln) och det fungerar kanon. De äldre brukar hålla ordning och reda på de yngre gangstrarna. Sen när vi stallar in dem på vintern så får ungbaggarna som är kvar fortsätta gå med de äldre tills det är dags att åka till slakt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 1 användare
kackelmann

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser