Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  krympburk som sprack.  (läst 3768 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
krympburk som sprack.
« skrivet: 15 feb-10 kl 20:38 »
Gjorde min första krympburk från färsk björk. Den fick stå och torka i källaren för där är det lite kallare och fuktigare och ingen sol tänkte jag. Men på morgonen hade den sprukigt i överkant. Hur ska man torka för att det inte ska gå för snabbt? Eller gjorde jag "väggarna" för tunna ca 7 mm.

Sån tur var gick sprickan bara ner en centimeter så det är bara att såga av. Men de vill man ju inte göra på varje burk man gör.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

slainte

• Västmanland
SV: krympburk som sprack.
« Svar #1 skrivet: 15 feb-10 kl 22:51 »
Jag vet inte varför just din burk sprack. Det jag oftast sett är att burkarna spruckit vid bottnen för att man inte skurit skåran nog djup.

Jag brukar torka mina burkar i micron eller på pannan där det är varmt.

Kanske det var någon skada i stammen sedan tidigare?
Påét igen bara! 
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

hildegard

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 15 feb-10 kl 23:00 »
Just nu är det den torraste årstiden, även om det inte ser ut så med all snö.
Källaren är nog bra ändå. Du kanske kan prova att lägga din nästa burk i en plastpåse med sågspån i. Låt den gärna ligga där ett tag.

ánimo

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 16 feb-10 kl 07:29 »
Att smeta på en kokt potatis brukar fungera bra. :) Problemet med sprickor är ju att träet inte torkar jämt, utan alltid torkar snabbast längst ut i fiberriktningen. Potatisen både återfuktar och täpper till de fukttransporterande kanalerna varpå det torkar jämnare.
Sen är det bara att putsa bort...

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 16 feb-10 kl 12:56 »
Tack för alla tips jag läste någon annan stans att potatis på fiberändarna skulle vara bra ska testa det.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 jun-10 kl 22:30 »
Hur har det gått med krympburken? Har du gjort någon ny? Tips och råd vill jag ha, vill prova själv i höst när jag har tillgång till verktyg.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

gopo

« Svar #6 skrivet: 15 jun-10 kl 08:19 »
Om man vill veta hur mycket röret på krympburken krymper, så kan man såga av en liten "ring" på änden och låta den torka medans man håller resten av burken "blöt". Då kan man lättare beräkna hur stor botten ska vara!

Om man vill göra väggarna tunna så kan man göra dem tunnare upptill och ha kvar lite tjocklek mot botten, det måste finnas lite material för att skära spåret där botten ska ligga. Enligt min erfarenhet är asp mer medgivande än björk om botten skulle visa sig vara lite för stor, det är mindre risk för sprickor med asp.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 15 jun-10 kl 10:32 »
Det har gått bra med resten av burkarna de andra sex sprack ej. Nu är det bara locken kvar till alla sju :). Väntar på att ämnet ska torka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 3 användare
Bokohammare, drengen, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser