Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon med erfarenhet av jordbastu?  (läst 2594 gånger)

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
Någon med erfarenhet av jordbastu?
« skrivet: 15 feb-10 kl 00:05 »
Med jordbastu menar jag här bastu i backstuga eller rentav jordkällare.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

krego

• Skåne
SV: Någon med erfarenhet av jordbastu?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-10 kl 00:16 »
Vi byggde en bastu i en gammal bunker. Nära till havet och fin utsikt, men inte så bra som bastu. Problemet var att det var typ 1 m tjocka väggar som var kalla. Bastun kom aldrig upp i mer än ca 65-70 grader, efter ca 3-5 h eldande. Sen var det problem med att få ut fukten, men det går ju att lösa med bättre ventilation.

Lycka till med ev projekt!

Skogsola

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 apr-11 kl 17:56 »
Hur har det gått? Har också en liten välbyggd jordkällare med sjöutsikt som borde fungera. I västa fall kan man ju sätta isolering och panel på väggarna. Man lär ju ha dörren på glänt när man eldar.

eka

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 25 apr-11 kl 21:55 »
Har en granne som använder jordkällaren som rök. Tänder en brasa på golvet och hänger upp både det ena och andra i ett antal dagar.
Däremot så suger nog väggarna alldeles för mycket energi för att få upp någon högre värme.

Men med någon typ av fuktspärr och isolering mellan vägg och bastu borde det kunna bli riktigt trevligt.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

861 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser