Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NH-träning på föl/unghäst  (läst 27745 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: NH-träning på föl/unghäst
« Svar #100 skrivet: 27 feb-10 kl 21:05 »
Jag ifrågasätter hur man öht skulle kunna hindra en häst från att bajsa? Jag menar, stoppar man in nåt lär dom ju bajsa ut det först :P
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

chickadee

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 28 feb-10 kl 09:52 »
Enligt reklambladet som esten länkade till står det ju att mackapärens främsta uppgift är att förhindra att luft sugs in i ändtarmen, gäller alltså hästar oberoende av kön. Dessutom, ifall det är ett sto, kan den hjälpa henne att inte dra in luft i slidan.

Jag visste inte att svag ringmuskel i ändtarmsöppningen och luftinsug där, kan vara ett problem hos hästar, men man lär sig något nytt varje dag.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #102 skrivet: 28 feb-10 kl 10:01 »
Har inte läst reklambladet, vet bara vad jag använder den till.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

esten

• -
« Svar #103 skrivet: 28 feb-10 kl 10:23 »
Jag blev också förvånad när jag såg att det stod om luftinsug i ändtarmen .
Men tydligen är det ett problem till .Bland båda könen .

Inget jag hört talas om under de år jag jobbat i travstall .

Däremot att ston har problem . Det man har gjort då har varit att ta dem till veterinären och låtit denne sy ihop slidan .
Men det har ju ställt till andra problem vid betäckningar och fölningar .
Men även ökat risken för infektioner .

Jag fick en passhäst i ett stall som var så slapp att urinen sipprade in i livmodern , vilket orsakade starka smärtor och livmoderinf.
Lite motsatt iof.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #104 skrivet: 28 feb-10 kl 20:22 »
När det gäller skarpa bett så hittade jag en stallkamrat (western) ridandes på detta bett

pålle

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 28 feb-10 kl 21:33 »
När det gäller skarpa bett så hittade jag en stallkamrat (western) ridandes på detta bett

Ja det är ju ett vasst bett men det har väl med handen att jöra om det är vasst eller inte ? . mvh

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #106 skrivet: 01 mar-10 kl 09:01 »
Med ett så "taggigt" bett blir anläggningsytan väldigt liten vilket är obekvämt för hästen och det blir friktion när bettet åker i sidled.
När konstruktionen är sådan så hjälps det inte med "snälla" händer.
Trivs hästen på tunna bett är det bättre att använda ett slätt bridongbett.

Det finns antagligen en anledning till att bettet är otillåtet på tävling.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #107 skrivet: 01 mar-10 kl 10:04 »
Och om man nu är så bra på handen, då kan knappast behovet av ett sådant bett uppstå???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 01 mar-10 kl 10:37 »
Vi kan lika järna väda på feomentet schoka bett som folk siter och tragglar med så hästen blir sten hår  imun  vad ja var uteär ute äffter är ju att det går att ställa till det me vilkrt bett som hällst  det ser man ju både på rid skoler och privat   sen vore det väll mest idijaliskt att bara sköra rida i bara grimma ? tron inte ja är någon vän av skarpa bett  vill bara påvisa att det att det går jöra galett hur som hells om okunskapen finns mvh

Snoken

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 01 mar-10 kl 11:51 »
Jag hoppar själv av min egen tråd nu, den har spårat ur alldeles. Jag orkar inte få mer skit nu för mina åsikter och försvara minsta lilla mening jag skriver. Tydligen är jag ju bara en jävla idiot som inte fattar nåt ändå.
Tack ni fåtal som gett mig svar på frågorna jag hade angående NH-hantering.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #110 skrivet: 01 mar-10 kl 12:59 »
Vi kan lika järna väda på feomentet schoka bett som folk siter och tragglar med så hästen blir sten hår  imun  vad ja var uteär ute äffter är ju att det går att ställa till det me vilkrt bett som hällst  det ser man ju både på rid skoler och privat   sen vore det väll mest idijaliskt att bara sköra rida i bara grimma ? tron inte ja är någon vän av skarpa bett  vill bara påvisa att det att det går jöra galett hur som hells om okunskapen finns mvh

Det stämmer helt klart att tjocka bett mkt sällan är optimalt. Men de är åtminstone släta...
Och du har helt rätt i att det är en stilla och mjuk hand som är förutsättningen för att det ska bli bra men är bettet nog mkt "felkonstruerat" så orsakar det stort obehag oavsett om handen är "snäll" nog.

Sis_pennpenn

« Svar #111 skrivet: 07 mar-10 kl 11:15 »
Snacka om urspårad tråd ;) haha.
Jag själv håller på med både klassisk ridning och håller på med MIN hästhantering. Har alltid fungerat bra.
Vill påpeka att jag går på ett ridgymnasium där de är noga med att lära ut att hästen ska inte alls gå bakom lod, den ska ha vilja att bära sig själv och man ska inte alls dra ihop dem med handen, utan man ska få de att bjuda framåt utan att du ska hålla på att dra ihop dem. De ska vilja dit själva. Och de gör de inte om de inte rids ordentligt framåt, vilket många gör fel utan att tänka på.
Vi får i alla fall lära oss att alla föl och unghästar ska hanteras lungt men bestämt. Vilket man alltid gör med hästarna. Skarpa bett är så gott som förbjudna på våran skola. Det är tredelat i första hand. Vi får prova kandar, men då får vi inte ha kontakt med stången, utan det är bara för att vi ska kunna hålla tyglarna rätt om vi skulle komma till något stall somv i kanske ska jobba i som kräver att vi ska veta sånt.
NH har jag många erfarenheter av åt båda håll. Det roliga är att 2 pers hade samma "metod" till samma häst. Skillnaden var att den ena hade missuppfattat vad den skulle göra, så den förstörde hästen. Den andre fick hästen bättre en någonsin. Med exakt samma metoder utförda med olika innebörd. Så det är lätt att missuppfatta vad man ska göra. Samma inom all sport. Vissa får lära sig att så här ska hästen gå, men fattar inte innebörden hur det är man ska få hästen att gå så.
Det bästa är att få det att passa sin häst. Och ta situationerna som de kommer.
« Senast ändrad: 07 mar-10 kl 11:17 av Sis_pennpenn »

Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 3 användare
torbjorn, Själv är bäste dräng, haakonkarlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser