Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NH-träning på föl/unghäst  (läst 27826 gånger)

Snoken

• Gäst
NH-träning på föl/unghäst
« skrivet: 13 feb-10 kl 09:27 »
Ni som ägnar er seriöst åt NH och har erfarenheter av föl och unghästar, jag skulle gärna vilja veta vilka övningar ni börjat med och vid vilken ålder (eller om någon börjat träna en ohanterad äldre häst)? När har ni börjat kräva mer, och mer exakta resultat? Har det varit mest beroende av hur träningen fortskrider, eller av åldern?
Jag har "bestämt" mig för att den dagen det blir häst på gården så får det bli en så ung och oförstörd som möjligt. Tanken är att sen träna upp den till en trygg och säker rid- och körhäst, dvs enbart markarbete de första åren med mycket övningar för att stärka mitt ledarskap och hästens självförtroende mot diverse "faror och fjanterier".
Vore därför roligt att höra lite hur andra lagt upp sin träning.
Ett talesätt jag hört och gillar är:
"En häst är inte inriden förrän du lugnt och när som helst kan framföra den i exakt det tempo du vill, i vilken miljö du vill, med osynliga hjälper och hängande tyglar.
En häst är inte inkörd förrän du i vilken miljö som helst kan be den att lugnt galoppera i en cirkel med 4 skramlande, tomma oljefat släpande efter sig, utan bekymmer".

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: NH-träning på föl/unghäst
« Svar #1 skrivet: 14 feb-10 kl 11:37 »

Jag har "bestämt" mig för att den dagen det blir häst på gården så får det bli en så ung och oförstörd som möjligt. Tanken är att sen träna upp den till en trygg och säker rid- och körhäst, dvs enbart markarbete de första åren med mycket övningar för att stärka mitt ledarskap och hästens självförtroende mot diverse "faror och fjanterier".

Mitt tips är då att köpa in ett äldre sto, eller låna, betäcka henne med en lämplig hingst och vara med från första dagen. Då har du möjlighet att på ett optimalt sätt få kontakt med din framtida arbetspartner. Kontakten med fölet börjar nämligen så fort den är född ... inte efter 6 månader eller 1 år.

Jag har iof aldrig sysslat "seriöst" med NH (så jag kanske inte ska svara  ;) ), men å andra sidan har jag fött upp 4 välartade föl under de år jag hade häst.

NH är för mig inget konstigt. Inget som man gör "på lektionstid" utan ett sätt att förhålla sig till hästar (och andra djur).

Föder du upp ett eget föl så är mitt bästa tips att studera stoet ... se hur hon behandlar sitt föl. Med kärlek och bestämdhet lär hon fölet allt det behöver veta för att klara av livets svårigheter. Därför är också valet av sto av otrolig vikt. En klok och lugn mamma lär fölet att nya saker inte är farliga, men att man ska behandla dem med respekt.

Jag upplever att det inte finns några regler om vid vilken ålder man ska göra dittan eller dattan ... du kommer själv att känna ditt föl så väl att du vet vad det, utvecklingsmässigt, klarar av.

Självklara övningar som börjar direkt är alla smekningar och positiva övningar. Fölet måste också ganska fort lära sig att det inte är OK att bitas. Det gör du genom att bestraffa det på samma sätt som mamman gör: genom att negligera det. Gå därifrån. Följer fölet efter; ge det en till chans (se på stoet). Bits det igen så gå genast! Markera gärna med ett "hårt" kroppspråk. Händer samma sak igen: "bit" tillbaka på halsen HÅRT! och gå därifrån.

Fölet måste också lära sig sin plats i flocken. Du är alltid överst i rang och därför ska fölet flytta sig för dig. Föl brukar vara oerhört känsliga för allt kroppspråk och flyttar sig oftast direkt om man puttar lätt på dem.

Mycket är vunnet om man har tydliggjort rangordningen ordentligt innan fölet kommer in i trotsåldern. Det är rejäla sparkar som de kan utdela! Trots det är det viktigt att man inte viker ner sig. Min erfarenhet är att fölen "ger sig" snabbare ju tydligare rangordningen har varit.

Mitt tips när fölet/unghästen trotsar rangordningen är att negligera den. Du är så överlägsen i rang att du inte behöver bry dig om vad en liten fjant till fölunge anser! Det brukar ta hårt på deras uppstudsighet ... samtidigt som det inte knäcker självkänslan (som ett kok stryk gör).

Jag brukade "umgås" mycket med mina föl i hagen. Följa John är en rolig lek där du enkelt kan lära hästarna att följa dina instruktioner.

brainghost

• Småland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-10 kl 11:39 »
Bra beskrivet helt rätt inte massa larvande mm

Snoken

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 feb-10 kl 15:41 »
Tack för ett bra svar!
Jag riktade mig till NH-införstådda för att slippa "den vanliga skolans regler" eftersom de oftast är tvärtemot vad som är naturligt för hästar. Jag är mycket medveten om att NH handlar om all hantering med hästen, och inte bara "punktövningar".
Men det var lite längre fram i "utbildningen" jag funderade på, för en del saker händer ju inte naturligt i vardagen utan man måste utsätta hästen för vissa situationer och träna på dem. Om det handlar om presenningar, transporter/trånga utrymmen eller vad det nu är. Mycket går ju att träna med lös häst i hagen men jag vill ju även kunna göra det i grimskaft på andra ställen. Till exempel att trafikträna hästen, går ju (förhoppningsvis!) inte i hagen.

Fast det här med ryggning; jag har ofta hört att man inte ska rygga en häst i för tidig ålder pga skaderisk. Vad är det för skaderisker man menar då? Ryggningar måste ju förekomma i naturen också  ???

Skaffa ett sto som fölar var en ny idé och självklart vore ju det optimalt... Det är ju självklart att modern själv vore min bästa lärare i hästhantering! Jag hade annars tänkt köpa från någon uppfödare som har sina hästar på generösa lösdrifter eftersom det är så jag själv vill hålla häst. Men det är absolut värt att fundera på..!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 14 feb-10 kl 16:48 »
När min fölunge föddes så fick han lära sej från första dagen vem jag var o att han har samma rang som dom andra hästarna dvs under mej .
Jag bara "gör" !
Jag har lagt vatten dunkar på honom , korrigerat honom , flyttat o ryggat dagligen precis som jag gör med dom vuxna hästarna.
Iom att jag gör sånt på automatik så blir det naturligt , han är 1år o 4mån nu .
Idag var vi på promenad , då har jag alltid lång 3m lina o ett långt spö eller pinne med mej för att snabt ha möjlighet till att korrigera om han kommer in i min "personliga bubbla".
Det gick jätte bra i dag o han började smaka på att gå ut i från mej på volten , sånt är svårt att bli bortskickad .
Men jag jobbar bara nån min åt gången med ett nytt moment .

Han kan gå lös med mej o följa mej utan lina ,, ibland kan det bli lite för mkt som när han rymde ut ur hagen för att han viille var med mej .
Men utsätt ett föl för allt såsom uppbindning , plast , vatten , hundar, hovslagare så ofta det går i början .
Gå undan för tryck är jätteviktigt att  lära dom tycker jag .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Heureka

• Småland
« Svar #5 skrivet: 14 feb-10 kl 16:51 »
Att börja träna fölet på att bli berört överallt, med händer eller saker, det kan man börja med redan första dagen, bara mamman har fått göra sin prägling först. Jag har lekt med mitt föl i stallet medan modern har ridits, bla med presenning (jag hängde den som ett draperi över stallgången och gick igenom - fölet följde efter och verkade ha jätteskoj). Sen har jag promenerat mycket, själva och med mamman, och tittat på så mycket som möjligt (kor, träbroar, ensilagebalar, gå in i trånga utrymmen.... och trafik så klart). Har inte mamman varit helt trygg har jag valt att gå själv med fölet. Ibland har jag släpat med nåt som skramlat i ett snöre bakom hästen, och har med en medhjälpare lagt linor mot baken, ställt henne mellan skacklar och lyft, stått på vagnar och stenar så hon blivit van vid att jag är högt upp... Jag har också tränat mycket på att stå still, först kortkorta stunder, sedan längre och längre. Jag tycker man kan börja träna transport så fort man kan leda dom också, på lek. Gå upp och ner på rampen, hitta nåt gott inne i halmen, stå brevid medan man själv hoppar på rampen eller stökar runt inne i transporten..... Det finns massor att hitta på redan till ett föl.
Har man en trygg mamma eller en annan häst är det ju toppen att gå som ledhäst brevid och upptäcka världen.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #6 skrivet: 14 feb-10 kl 21:36 »
Tack för ett bra svar!
Fast det här med ryggning; jag har ofta hört att man inte ska rygga en häst i för tidig ålder pga skaderisk. Vad är det för skaderisker man menar då? Ryggningar måste ju förekomma i naturen också  ???

Ryggar gör ju fölet ganska naturligt när du tränar det att flytta sig. Det ska flytta sig i sidled, framåt och bakåt. Inget konstigt med det.  ???

Självklart ska det hela tiden ske på fölets villkor. Alltså inte tvinga den att rygga av rädsla ... eller som straff(!) (Däremot händer det då och då att man får förtydliga för hästarna var den egna personliga gränsen går.)

Jag undrar om det inte handlar om inställningen som finns bland "vanligt" ridfolk (som sysslar med dressyr och hoppning ... ::) ). Där ryggar man endast som en del i ett dressyrprogram eller genom att kasta sig bakåt i sadeln och tvinga hästen att rygga snabbt, som ett straff ... Det är klart att det är en påfrestning för rygg- och bakbensmuskulatur om hästen inte är tränad.

Men att rygga utan ryttare ... och i sin egen takt ...? Hallå! Då kan vi lika gärna linda in hästen i bomull ... för att vara säker på att den inte kan röra sig (den kan ju få skador).  ::)  ???

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #7 skrivet: 14 feb-10 kl 23:49 »
Jag undrar om det inte handlar om inställningen som finns bland "vanligt" ridfolk (som sysslar med dressyr och hoppning ... ::) ). Där ryggar man endast som en del i ett dressyrprogram eller genom att kasta sig bakåt i sadeln och tvinga hästen att rygga snabbt, som ett straff ... Det är klart att det är en påfrestning för rygg- och bakbensmuskulatur om hästen inte är tränad.

Du måste med mig skämta aprillo... eller är du verkligen så inskränkt ang. "vanligt ridfolk"? ???

Rent ärligt så är de enda som jag sett rygga på det sättet några mindre bra utbildade westernryttare (som då hanterar enligt NH på marken ::) ;)).
För att vara extra tydlig så har ryggningarna sett betydligt bättre ut under de bättre westernryttarna men de går i mycket snabbare tempo och med fler steg än en vanlig "dressyrryggning" och är torde vara mer slitsamt.

Något jag själv reagerat över är varför så många NH hanterare ryggar sina hästar så enormt mycket?
Det är inga som helst problem att rygga våra unghästar men det görs endast när det finns behov av det (backa in i skaklar, backa ur transport, hästen ryggar automatiskt för att ge plats när man kommer och fodrar i krubban etc..

Nu är ju du ts inte speciellt intresserad av råd utöver NH hanteringen men jag ska ändå dela med mig av en visdom jag fick av en gammal hästkarl (militär som red OS i fälttävlan 1952).
"Ryggning ska alltid ske med framåtbjudning."
« Senast ändrad: 14 feb-10 kl 23:51 av Sar »

Snoken

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 feb-10 kl 08:52 »
Kul att läsa att ni verkar göra mycket med fölen redan från början!  :D Jag har inte tränat såpass unga hästar men bilden jag fått från "vanliga skolan" är att inget speciellt görs med hästarna förrän det är dags att rida in dem vid 3-4 års ålder. Man nöjer sig om det någorlunda går att leda dem i grimskaft och att hovslagaren kan göra sitt jobb utan att bli ihjälsparkad (hästen uppbunden från flera håll och ägaren hänger hästen i ansiktet och försöker "lugna" den, osv).  Nu säger jag INTE att ALLA gör så, men från de ställen jag har erfarenhet av så känns det som att en hästs liv inte börjar förrän du kan sitta upp på den och börja jaga prisrosetter. Tråkigt, när det bevisligen finns så mycket mer att göra före det. Inte konstigt att man konverterade till NH istället när man fått se sånt  :P

Det finns ju så många olika teorier om vad NH "egentligen" är, vissa metoder är hårdare än andra och endel säger sig utöva NH så fort de inhandlat en repgrimma fast de inte riktigt vet hur den används...  ::)
Men det jag fått lära mig angående ryggningen, är att det är ett bra sätt att visa sin ställning som flockledare och att checka av med hästen att den fortfarande ser sig som ranglägre än mig. En häst som ser sig högre än mig låter sig helt enkelt inte ryggas rakt bakåt för mig, fast den kanske kan flyttas åt sidorna. Jag tränade ett ponnysto en gång som funkade med många övningar, men när det kom till ryggningen så ställde hon sig direkt på bakbenen och var på väg över mig, visade tydligt att hon inte lät sig styras med hur som helst. Det var ett bra test som ju lärde mig var vi egentligen hade varann.

chickadee

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 feb-10 kl 09:45 »
Gå undan för tryck är jätteviktigt att  lära dom tycker jag .

Vill hålla med travelerhorses och understryka hur viktigt detta är. Att gå undan för tryck är inte naturligt och självklart för en häst utan det måste den lära sig. Väldigt mycket av det vi gör med hästen vid ridning, körning och annan hantering går ju ut på just att hästen skall gå undan för tryck. Så det kan man börja lära späda föl. Hästen skall ge efter för tryck och flytta kroppen (eller delar av kroppen) framåt, bakåt, åt sidan, uppåt (t.ex. lyfta fötterna) eller nedåt (t.ex. sänka huvudet). Detta lär man den lugnt och vänligt. Belöningen för att den gjort rätt är att man omedelbart tar bort trycket. Då ser man ofta att hästen tuggar och slickar sig om munnen, vilket visar att den har förstått.

Att en häst inte vill rygga kan naturligtvis bero på att den anser sig vara högre i rang än den som försöker få den att rygga, men oftast beror det nog helt enkelt på att ingen har lärt hästen de rätta signalerna. Den förstår inte att tryck på nosryggen eller i bringan eller ett tecken i luften eller kanske ett röstkommando, betyder att den skall flytta sina fötter bakåt. Så då får man lära den det.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 15 feb-10 kl 19:20 »
Kul att läsa att ni verkar göra mycket med fölen redan från början!  :D Jag har inte tränat såpass unga hästar men bilden jag fått från "vanliga skolan" är att inget speciellt görs med hästarna förrän det är dags att rida in dem vid 3-4 års ålder.

Jag tror att det är rätt ovanligt bland privata uppfödare men kanske mer vanligt på större stuterier (där brukar det dock sällan vara några problem med verkning eller avmaskning då det är kunnigt folk som läser av hästarna bra).
Jag har också hört att en del islandshästmänniskor föredrar att ha unghästarna relativt ohanterade (ā la uppväxt på Island).

Nu är det så att jag själv alla gånger hellre tar en ohanterad unghäst än en felhanterad sådan ;)

Det vi gjorde med fölen (nu är de 2 år) var att vänja dem vid att ta av och på grimman, bli verkade och senare uppbundna, transporterade och att gå på kortare promenad tillsammans med mamman. Fungerar sådant ser jag ingen anledning att hantera hästen mer. Då får den bara gå i flocken och leva hästliv emellan fodringar och visiteringar.

Föl bör alltid ha en jämnårig lekkamrat, det gör hanteringen betydligt lättare då fölen inte behöver komma på att försöka leka med människan.

Sedan, som 1,5 åring kom ensamhetsträning (kunna stå själv i stallet kortare stunder), ledträning inför visning samt tömkörning och inkörning.

Som nyblivna tvååringar har vi gått mer på promenader, både i ledrep samt tömkört. Nästa steg, förutom kastrering är att börja följa med som handhäst och köpa en vagn så vi kan komma igång med körningen på riktigt.

Mellan dessa inlärningsgrejer så hanteras de ytterst sparsamt av människor men blir dagligen uppfostrade i flocken.
Men jag har två glada skitar som sköter sig ypperligt i alla situationer, där det inte märks att det är hingstar och där jag aldrig behövt träna på att flytta för tryck eller för att de ska ge mig ett personligt utrymme, det finns där bara helt naturligt.

Det jag ser som en fara är att folk genom okunskap provocerar fram en icke önskvärd reaktion genom olika "övningar". Man kanske behåller ett "tryck" för att man inte kan läsa av hästen nog bra och plötsligt kommer det en motreaktion man får svårt att avläsa och då kan olyckan vara ett faktum. Och man har naggat förtroendet i sin relation med hästen och kanske ställt till något man inte alls menade. 

Men det jag fått lära mig angående ryggningen, är att det är ett bra sätt att visa sin ställning som flockledare och att checka av med hästen att den fortfarande ser sig som ranglägre än mig. En häst som ser sig högre än mig låter sig helt enkelt inte ryggas rakt bakåt för mig, fast den kanske kan flyttas åt sidorna.

Men känner du inte att det är du som bestämmer utan att rygga hästen?
« Senast ändrad: 15 feb-10 kl 22:08 av Sar »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 15 feb-10 kl 23:03 »
Jag använder ryggningen som ett sätt att skapa min egen bubbla om hästen inte respekterar den .
Föl och unghästar kan lätt bli påträngande och bitiga om man inte visar vänligt men bestämmt att man inte är deras lekkamrat .
Tex i går , jag var ute med min hingst som är 1år o 5mån gammal .
Jag ville lära honom att gå ut från mej på en volt .
Detta var första gången .
Jag bad honom vika ut bakändan först o det kan han ju redan sen att vika ut bogen från mej , nästa moment var att han i den positionen skulle gå framåt ,, detta var svårt då han ville vika in med huvudet o fråga vad jag ville hela tiden .
Efter några korrigeringar av hans position tog jag till ryggningen .
Han lyssnade inte på mina signaler då fick han rygga undan några steg o tänka på vad jag bett om ,.
En time out kan man kalla det .
När jag nästa gång bad han gå framåt då gick det bättre .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Snoken

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 feb-10 kl 09:06 »
Nu är det så att jag själv alla gånger hellre tar en ohanterad unghäst än en felhanterad sådan ;)

Det jag ser som en fara är att folk genom okunskap provocerar fram en icke önskvärd reaktion genom olika "övningar".

Men känner du inte att det är du som bestämmer utan att rygga hästen?

Precis därför jag vill ha en så ung häst som möjligt! Lättare att lära in allt från början såsom man vill ha det, än att först rätta till gamla invanda beteenden. Lite som att det är lättare att bygga ett helt nytt hus än att renovera ett gammalt där man först måste riva innan man kan börja bygga. Jäklar nu fick jag till det  ;)

Att provocera fram reaktioner vid olika tillgjorda situationer skapar ju också tillfällen att visa hästen vem som bestämmer och att jag har kontroll över situationen. Att oavsett vad som händer så ska den kunna lita på mig, jag är flockledaren och skulle aldrig skada hästen eller utsätta den för fara - men jag ställer också krav. Men jag skulle ju aldrig rusa iväg och utsätta hästen för saker som jag är osäker på själv om jag kan fixa, och man får ju gå varsamt fram i början naturligtvis tills man känner hästen bättre och vet vilket psyke den har. Alltså lärt sig läsa av den. Och jag skulle aldrig gå ut och träna en häst om jag inte har gott om tid på mig ifall det skulle krävas, eller om jag inte är på humör, eller om jag inte har ett mål och resultat i åtanke. Då är det bättre att låta hästen vara den dagen, än att man ställer till med nåt som tar länge att reparera.

Genom alla NH-kurser jag gått har jag helt enkelt fått lära mig att ryggning är bland de bästa testen man kan göra för att se var man har hästen. Jag har sett många hästar som gått med på allt annat än ryggning, där man ser direkt att det inte handlar om att hästen inte förstår - den accepterar helt enkelt inte att gå rakt undan för föraren. Jag tycker inte jag brukar ha några större problem att läsa av en häst om den är oförstående, ointresserad, likgiltig eller förbannad. Men jag ryggar ju inte av en häst precis hela tiden, det är mera en koll jag tar till nu och då. Jag tycker att en flockledare ska kunna flytta en häst i alla riktningar när som helst, inklusive bakåt. T.ex går jag ut och går med hästen och det ligger en orm på vägen framför mig, vill jag kunna backa undan (det asiga kräldjuret  :P) några steg, och då ska hästen i sin tur direkt backa undan för mig INNAN vi krockar. Ska det funka så måste man ju ha tränat på det också, ifall man befinner sig på en smal skogsstig när man träffar på den där ormen, och det inte finns tid eller plats att börja flytta bakdelar och framdelar och fan och hans mormor för att få bort hästen från ens väg om man vill byta riktning eller backa tillbaka en liten bit.
Visst kan det användas som en "bestraffning" också, om man vill det. Om en häst t.ex. tar några steg bakåt när du sitter upp, fortsätt rygga den en bra bit till. Tar man det för vana varje gång den ryggar "utan lov" så kanske den inser att det blir jobbigt, och slutar. Eller om en häst slänger sig ur transporten av ren ovana (är det av rädsla har man ju en helt annat träning att "se fram emot"), kan man ha som automatik att alltid fortsätt rygga utan uppehåll. Efter några gånger inser hästen att det väntar ett litet jobbigt arbete när man kommer ur transporten, och den kanske inte har sån brådska ut till det i fortsättningen. Använder man sig av det klarar du dessutom av det själv, utan en massa medhjälpare med linor och grejer som hästen med stor sannolikhet inte lär sig något av och man får fortsätta med de metoderna hur länge som helst. Genom ryggningen kanske det bara krävs några gånger innan hästen fattat och står still tills du ber om nåt annat.

Ett tips som kanske kan va värt att pröva när man vill ha hästen att gå på volt, men den bara kommer in hela tiden. Du kanske står för långt bak i förhållande till hästen, att dina framåthjälper uppfattas som "vik undan rumpan och vänd inåt"? Ibland handlar det bara om centimeter som man står fel. Pröva mana lite med spöet eller repet mera mot halsen.. Bara ett tips!  :)

chickadee

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 feb-10 kl 10:01 »
Snoken, det låter som om du har bra koll på detta med hästträning och hästpsykologi. Det kommer säkert att gå jättebra den dagen du bestämmer dig för att skaffa häst. Du har säkert hört också att man inte kan låta en unghäst växa upp ensam utan artfränder, eftersom den måste få möjlighet att lära sig hästspråket. Lycka till.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #14 skrivet: 16 feb-10 kl 16:02 »
Jag är ju totalt emot straffbackning. Om nu hästen backar när jag ber den stå still eller gå framåt så blir det ju heltokigt att jag går ifrån grundkravet (ex.vis stå still). Samma sak i transporten, det blir inte bättre av att straffbacka hästen för att den backar för fort. Bättre träna på att kunna backa stegvis och vara väldigt försiktig med att lägga ngn tyngd i ledrepet.

Jag har också lite svårt för den "totala" dominansen. Om vi nu ponerar att en häst gör allt vad mansäger i hanteringen, backar vid behov men sedan inte visar sig köpa att backa långa sträckor- är det verkligen ett problem eller har man skapat ett problem?!

Förutom backningen så verkar vi dock ha liknande synsätt och jag tror du kommer att tycka att det är väldigt givande men en unghäst. Men det är lika viktigt att lämna dem ifred som att hantera, vissa överhanterar och får därmed ganska svåra problem.

Ang. att introducera voltarbete för hästar så för man i första hand styra ut framdelen (istället för bakdelen). Sedan måste man befinna sig i rätt position från hästen så att man driver hästen framför sig. Direkt man kommer "före" hästen (trots att man står en bit ifrån) så stoppar man hästen med sin kropp och den vill inte gå förbi.

Har man tillgång till en rundcorall eller i alla fall ett staket hörn så blir det lättare för hästen då den kan ta lite stöd av sidorna.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 16 feb-10 kl 16:05 »
Sar, vilka problem menar du att man kan få av överhantering? Jag har aldrig haft någon unghäst, men vill gärna veta hur olika människor ser på träning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #16 skrivet: 16 feb-10 kl 17:12 »
Du måste med mig skämta aprillo... eller är du verkligen så inskränkt ang. "vanligt ridfolk"? ???

Rent ärligt så är de enda som jag sett rygga på det sättet några mindre bra utbildade westernryttare (som då hanterar enligt NH på marken ::) ;)).
För att vara extra tydlig så har ryggningarna sett betydligt bättre ut under de bättre westernryttarna men de går i mycket snabbare tempo och med fler steg än en vanlig "dressyrryggning" och är torde vara mer slitsamt.

Något jag själv reagerat över är varför så många NH hanterare ryggar sina hästar så enormt mycket?
Det är inga som helst problem att rygga våra unghästar men det görs endast när det finns behov av det (backa in i skaklar, backa ur transport, hästen ryggar automatiskt för att ge plats när man kommer och fodrar i krubban etc..

Nu är ju du ts inte speciellt intresserad av råd utöver NH hanteringen men jag ska ändå dela med mig av en visdom jag fick av en gammal hästkarl (militär som red OS i fälttävlan 1952).
"Ryggning ska alltid ske med framåtbjudning."

Har tyvärr också sett det,lyckligtvis är det 35 år sedan när det var tillåtet för privatryttare att komma in och mästra sin häst i ridhuset mitt under en pågående lektion.Helst skulle hästen ryggas rakt in i en vägg
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Snoken

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 feb-10 kl 17:39 »
Man behöver ju kanske inte rygga av hästen en halv kilometer efter den första gången den backar undan när man sitter upp. Jag brukar iallafall ge ett par chanser åt hästen och ställa tillbaka den i utgångsläget där jag bad om halt, men envisas den med att backa fler gånger "bara för att jävlas" så är jag inte rädd att rygga den en bit. En islänning jag tränade en gång var hopplös på det där och tog demonstrativt ett par steg bakåt precis när jag skulle svänga benet över korset på den. Jag prövade många olika sätt men att till slut rygga av den var det enda som bet på. "Vill du backa ska du få göra det, men det blir längre och jobbigare än du tänkt dig", typ. Fast först av allt får man ju utesluta att det inte finns någon annan orsak till att den ryggar undan, om det är obehag för sadeln, ryggont eller annat. Och att man inte har "handbromsen uppdragen" såklart, alltså tyglarna åtdragna som vanliga skolan vill att man har.

Nej, för tjatig i träningen ska man nog inte bli, och "överhantera". Men var den gränsen går är nog olika för varje hästmänniska du frågar. Ett träningspass i mina ögon är helt beroende på hästen, jag bestämmer på förhand vad jag ska göra och vad jag vill ha för resultat (rimliga krav naturligtvis) och sen beror det ju på hur snabbt hästen fattar; om det tar 5 minuter eller 5 timmar. Bästa är ju om man kan ha korallen i anknytning till hagen och direkt hästen gör vad jag bett om släpps den ut. Frihet är bästa belöningen...
Vilket får mig att småle vid tanken på ridskole-hopptävlingar där det kan vara några yngre tjejer som alla delar på samma ponny. Alla ridskolor har väl den där ponnyn? Som ger full gas halva banan och precis på samma ställe varje gång så vägrar den för ett hinder, gör en tvärvändning eller liknande så ryttaren flyger som en vante. Hästen fångas in, ryttaren dammar av sig och leder ponnyn av banan. Och hästen är skitnöjd, "det funkade igen, äntligen slapp jag det här!"  :)

Och absolut, min framtida unghäst kommer att ha sällskap i form av en mindre flock hästar (inackorderingsverksamhet)! Jag vill inte ha häst om den ska måsta stå ensam eller med bara en kompis.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 16 feb-10 kl 17:47 »
Som vanligt håller jag med Sar till punkt o pricka. Att straffbaCKA ÄR SOM ATT SKICKA UNGAR I SÄNG SOM STRAFF...................... >:(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #19 skrivet: 16 feb-10 kl 20:08 »
Sar, vilka problem menar du att man kan få av överhantering? Jag har aldrig haft någon unghäst, men vill gärna veta hur olika människor ser på träning.

Det finns ganska många fällor att gå i som skapar "fräcka" och "gåpåiga" föl som inte har någon respekt för människan.
Ett vanligt fel kan t.ex vara att man alldeles för tidigt försöker gå ut och gå med sitt föl utan sällskap och sedan kommer i konflikt när det stegrar eller sparkas.

Det värsta är när fölägaren sedan får råd om att minsann sätta sig i respekt, dänga till eller straffbacka..... :'(
När det i själva verket handlar om att man utsatt det unga livet för något den inte var redo för (och därför protesterar).

Jag har inställningen att jag vet vad jag vill göra (ex.vis avmaska eller verka) och då försöker jag göra det så lätt som möjligt för fölet att tillåta mig att göra de grejerna. Och när det är fixat så är det flocken som får ta hand om övrig uppfostran.

Förutom minst en jämnårig kamrat av samma kön så ser jag gärna att det finns någon äldre och stabil flockledare som håller dem i schack.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser