Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lätt/svår ras.  (läst 4489 gånger)

Astra

  • Inlägg: 304
    • Uppland
SV: Lätt/svår ras.
« Svar #20 skrivet: 12 feb-10 kl 08:36 »
Fast jag tyckte det var lärorikt. Även om en del åsikter skiljer sig åt så blir man ju uppmärksammad på de eventuella fördelar/nackdelar olika raser kan ha. Så länge folk förklarar varför de tycker som de gör, så är det en  väldigt intressant tråd (åtminstone för mig som kan föga om höns :D
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Lätt/svår ras.
« Svar #21 skrivet: 12 feb-10 kl 10:36 »

Det är nog så att de flesta vanliga raserna är ganska lätta. Sedan beror det förstås på vad man vill ha, ruvning t.ex. är kanske bra för många men inte alla.
Mina tre raser, dv.kochin,  dv.wyandotte och stor sussex är enkla, om man ger dem de förutsättningar de behöver.
Vad dvärgkochin behöver mer än andra är torrt och rent underlag. De kan få stora klumpar i fjädrarna om de går i jord, inte bara på fötterna utan även i hela "underredet"
Sussex är stora och tunga, inredningen måste vara rejält dimensionerad. Tunga skålar, bred sovbräda.
Enda problemet med mina dv.wyandotter är att jag har så få uppfödare att samarbeta med.
Vilket är obegripligt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

 

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Lätt/svår ras.
« Svar #22 skrivet: 12 feb-10 kl 23:56 »
Lättast: åsbo: Svår att ta död på!
Medel: Plymouth Rock: En av de mer lyckade kombinationsraserna genom tiderna.
Svårast: chabo: Bygger på ett dödsanlag.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: Lätt/svår ras.
« Svar #23 skrivet: 13 feb-10 kl 11:16 »
Jag visserligen inte haft så många blommehöns. Men både jag och min granne, som äger ett par stycken, är inte särskillt förtjusta i dessa just för att våran erfarenhet är att de är rätt elaka, stirriga och dessutom rätt skygga av sig. Så Sonja, du är inte ensam :)

Jag har några hönor (Tuppen fick jag ta bort - flög på mig  :-\ ) Jag upplever att de är väldigt "hårda"... Men de är nog en sån ras som ska vara lösa ute och inte vara instängda halva vintern... Det är väl då de kommer till sin rätt  :) Men jag gillar dem iaf lägger mycket ägg och fin i form och färgerna. Har bara haft mina i ca ett år, men jag hoppas att de kommer att vilja ruva  :)

Sen glömde jag ju att skriva lätta/svåra raser...

Lätt: Där måste jag säga Holländska dvärg, äter knappt något och tar liten plats. Negativt är väl att de flyger lätt och mycket, dessutom så lägger de småa ägg...

Medel: Faverolle lugna och väldigt trygga. Lägger bra med ägg och äter förvånadsvärt lite. Negativt måste vara deras storlek, de kräver stora utrymmen.

Svår: Eller svår och svår Appenzeller är min favoritras, de lägger många och stora ägg. De ser för roliga ut och har massor av personlighet! Negativt är att de flyger värre än någon ras jag haft och att de är nervösa, mycket stirriga och flaxiga. Inga stora rörelser i deras närhet tack... Man bör vara utrustad med en massa tålamod om man ska ha dem :) Men som sagt mina favoriter ;D
« Senast ändrad: 13 feb-10 kl 11:25 av Träsktrollet »
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser