Jag visserligen inte haft så många blommehöns. Men både jag och min granne, som äger ett par stycken, är inte särskillt förtjusta i dessa just för att våran erfarenhet är att de är rätt elaka, stirriga och dessutom rätt skygga av sig. Så Sonja, du är inte ensam 
Jag har några hönor (Tuppen fick jag ta bort - flög på mig

) Jag upplever att de är väldigt "hårda"... Men de är nog en sån ras som ska vara lösa ute och inte vara instängda halva vintern... Det är väl då de kommer till sin rätt

Men jag gillar dem iaf lägger mycket ägg och fin i form och färgerna. Har bara haft mina i ca ett år, men jag hoppas att de kommer att vilja ruva

Sen glömde jag ju att skriva lätta/svåra raser...
Lätt: Där måste jag säga Holländska dvärg, äter knappt något och tar liten plats. Negativt är väl att de flyger lätt och mycket, dessutom så lägger de småa ägg...
Medel: Faverolle lugna och väldigt trygga. Lägger bra med ägg och äter förvånadsvärt lite. Negativt måste vara deras storlek, de kräver stora utrymmen.
Svår: Eller svår och svår Appenzeller är min favoritras, de lägger många och stora ägg. De ser för roliga ut och har massor av personlighet! Negativt är att de flyger värre än någon ras jag haft och att de är nervösa, mycket stirriga och flaxiga. Inga stora rörelser i deras närhet tack... Man bör vara utrustad med en massa tålamod om man ska ha dem

Men som sagt mina favoriter