Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blossar alltid mastit upp igen?  (läst 2777 gånger)

mosesmia

• Lappland
Blossar alltid mastit upp igen?
« skrivet: 11 feb-10 kl 19:36 »
Hejsan
Nu vet jag inte vad jag ska göra. Upptäckte förra året knölar i juvret på en av mina tackor, Hon hade aldrig juverinflammation , inte som vi har sett. Det blev aldrig rött,svullet eller hårt. knölarna var kvar ännu på hösten och vi beslöt oss för att inte betäcka henne igen, utan hon skulle få gå kvar som sällskap till ungtackorna.
Men nu har hon mest troligaste blivit tjuvbetäckt. Kommer det nu blossa upp i en juverinflammation när hon ska till att lamma? Jag vill inte se att hon ska plågas i smärtor.
Är det någon som har några erfarenheter?

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

ninna b

• Gäst
SV: Blossar alltid mastit upp igen?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-10 kl 20:28 »
Vi har en tacka som haft en behandlad juverinflammation i den ena juverhalvan....egentligen skulle hon åkt till dom sälla jaktmarkerna men så har det inte blivit. Mastiten har inte blossat upp men hon får ingen mjölk i den juverdelen och det ställer till det när hon får lamm för mjölken räcker liksom inte till. Vi har löst det så att hennes lamm får lite extra mjölk ur nappflaska. Extrajobb, jovisst men det har det varit värt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 feb-10 kl 21:45 »
Jag chansade på en tacka som hade misstänkt juver och betäckte henne igen. Hon var så sabla fin och jag ville ha ett tacklamm efter henne... Det gick bra och hon fick ett tacklamm som jag sparade.
Nästa år fick hon akut mastit  dagarna innan lammningen.
Var tvungen att skjuta henne inne i fårhuset. :'(
En upplevelse som jag nog inte har hämtat mig ifrån än! Det var fullkomligt vidrigt och jag skämdes så, eftersom det var ett så onödigt lidande både för henne och de andra tackorna.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mosesmia

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 12 feb-10 kl 20:37 »
Gud vad hemskt. Det är just det jag är rädd för.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 13 feb-10 kl 15:56 »
Jag har gjort samma erfarenhet som vallhunden ...  :'(   men det gick att behandla ( hade väl närmare 42 i temp ) men sen kunde hon ju inte mjölka - flasklamm. Man brukar bli rekommenderad att inte spara lamm efter mastit tacka men det har jag gjort däremot, utan problem, de tackorna har inte fått mastit.

Men om hon nu är dräktig så är det väl bara att avvakta och se, kolla temp och vara beredd på att det kan bryta ut igen, ta prov på mjölken i så fall och sen behandla .. förbereda sig för flasklamm..
för ninna b har det ju gått bättre än för mig o vallhunden.... :-\

Ulla Krull

« Svar #5 skrivet: 14 feb-10 kl 07:07 »
Det kan blossa upp men troligast är att det blir en eller två "torra" juverhalvor.
Är man snabb med penicillin om tackan visar tecken på mastit; ömhet, hängig, klumpar i mjölken el dyl så kan man ofta klara tackan och ibland även juvret.
Man kan ge fåren smärtlindring genom magnecyl eller så är det bästa att få Comforium eller Metacam utskrivet av sin veterinär. Det är smärtlindring som man injicerar en gång om dygnet en liten dos (3 ml per 100 kg).
Jag har också hört tips om att gnida in juvret med smärtlindrande gel t ex Voltaren, men har inte hör hur bra det fungerade.
Smärtlindring är ju bra av flera skäl, tackan slipper lida och lammen eller du själv kan mjölka ur juvret utan att tackan plågas.

När man går igenom tackorna efter de har sinat så kan man ibland känna att de har som hårda rör inne i spenarna. Det är ett typiskt tecken på gammal mastit och dessa bör sållas bort om man inte gillar flasklamm  ;)

freeky

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 feb-10 kl 15:51 »
Hm, nu blir jag lite förvirrad! Jag har oxå en mastit-tacka( hon blev behandlad med penicilin) som inte skulle betäckas men som ändå blev det, hon fick 3 lamm som är friska och fina, dom är idag nästan 5 v4 veckor. Tackan hade mjölk, men inte tillräckligt till alla, så två har vi fött upp med flaska och lammbar vilket funkat kanon! Men vi håller dom separerade från resten av flocken för att lammen kunde smitta resten av tackorna om dom försökte smygsnutta(vilket dom gör om dom får chansen), behövs inte det eller vadå? Finns det bakterier kvar fast man behandlat tackan eller försvinner dom?Behöver vi inte hålla dom separerade?  ??? ???

mosesmia

• Lappland
« Svar #7 skrivet: 16 feb-10 kl 18:14 »
Nu vet jag absolut inte vad jag ska göra. Den här tackan skulle slaktas bort redan i höstas, men jag klarade inte av det.
Jag har också läst att man inte ska behålla tacklamm efter tackor med mastit. Och problemet här är att vi valde 2006 att slakta hennes mamma, för vid höstklippningen upptäckte vi  knölar i hennes juver också. Men just den här tackan som det handlar om nu har lammat varje år efter det och det är först nu vid sista lamningen hon fick knölar.
Så frågan är ska man kanske ta bort henne redan nu? Jag vill inte se henne plågas.

Ny kraft

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 16 feb-10 kl 18:49 »
@ Freeky:
Håll dem separerade! Risken är att det är den elaka bakterien staf. aureus, den är vanlig på fårmastiter. Den kan (men måste inte) ge fula mastiter med gangrän och dödlig utgång. Bakterien ger en kronisk mastit - dvs tackan kan aldrig bli av med den. Även om tackan inte för tillfället är akut sjuk så smittar hon lätt andra, t ex när lammen snuttar på andra. Det är bl a därför man tar prov på mastoter, så man vet vad man har å göra med...
I liten skala men med glöd.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 16 feb-10 kl 22:34 »
Mosesmia: Gör som Ulla Krull föreslår. Bered dig på att det kan bli mastis. Se till att du har vad du behöver till flasklamm. Kontakta veterinär direkt och få penicillin och smärtstillande. Håll tackan och lammen för sig i en box. Det är ju bra om tackan klarar sig och kan ta hand om lammen även om hon inte kan dia. Slakta tackan i höst och spara inte lammen.
Åsenfår, hundar och katter

ulfg

« Svar #10 skrivet: 17 feb-10 kl 19:22 »
Jag tycker alla de här svaren har varit väldigt belysande. Varför ta sig an problem och bekymmer man faktiskt kan slippa? Jag tycker tackan skall slås ut för att bespara henne möjligt lidande och för att helt enkelt slippa möjliga problem. I år slog jag ut två ettåriga tackor därför att en bara hade ett juver och en annan tappat sitt lamm två ggr i rad. De var friska men "luktade"problem. Det var tungt och kändes taskigt att slå ut dem, men jag gjorde det ändå.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser