Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögellukt i textilier, framför allt linne, hur får man bort??  (läst 56554 gånger)

anette i bugared

• -
Hur får jag bort mögellukt/källarlukt ur mina gamla linnelakan? När jag tvättade dem blev lukten om möjligt värre än innan. Jag har tvättat på 60 grader, i flera omgångar, men lukten går inte bort. Troligen har de legat i nåns källare eller ouppvärmda förråd och gudarna vet under hur lång tid.

Hur gör jag?

Sedan var det ju det där med fläckar också, nån som vet mer än vad man kan hitta på nätet och som inte varit verksamt? Jag är livrädd att förstöra linnet och vågar mig inte på att exprimentera.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Kanske lite ättika i sköljvattnet?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Ättika är ett bra trick. Om du har en tvättmaskin som man kan köra bara centrifugering på kan du lägga lakanen i blöt i kallt vatten med ättika i badkaret, typ 3-4 dl ättika till ett badkar är lagom. Låt ligga i 1-2 dygn, centrifugera eller vrid ur försiktigt, häng för att dropptorka.

Får inte allt plats i badkaret kan du återanvända vattnet i badkaret 3-4 ggr, ättikan gör att det inte blir dåligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

esten

• -
Fläckborttagning .
Allmänt gäller att cellulosafibrer som bomull , lin , viskos och acetat är känsliga för syror och animaliska fibrer som ull , och natursilke för alkalier .
Var försiktig och skjölj väl med vatten särskilt efter syrabehandling .
Syror : Citron eller vinsyralösning , 3 tsk syra till 2,5 dl vatten .
Alkalier : Ammoniaklösning , 1 tsk till 2,5 dl vatten .
eller ammoniak och tvållösning , 1 msk tvålflingor , 1 msk ammoniak till 2,5 dl vatten .

Behandling av mögel på lin och bomull: Lägg det angripna i surmjölk (lättfil)och låt ligga i 24 timmar .Skölj och om det behövs efterbehandla med ammoniaklösning .
Om fläckarna är kvar : Lös 1 tsk kaliumpermagnat i 1 liter vatten Låt tyget ligga i lösningen 5-10 minuter Skölj med vatten Mögelfläckarna ska nu vara borta men tyget har blivit brunt och måste blekas .
Lägg det därför i en lösning av 1 liter vatten och ½ dl väteperoxid plus två saltsyratabletter (apoteket) låt ligga tills brunfärgningen är borta .

Taget ur TEXTIL HANDBOK från konsumentverket 

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Minsann, där ser man, borde kanske vara försiktigare med ättikan. Har alltid använt det till mina ärvda lakan, med bra resultat. Brukar iof köra i tvättmaskinen efter sköljningen med ättika, så då neutraliserar ju det basiska tvättmedlet.

Ättika är i alla fall jättebra till att ta bort unken lukt i askar, burkar möbler och rum mm som luktar "ämt" och unket/mögligt.

Lycka till med dina textilier, våra vardagstextilier är ett kulturarv och en kvinnoskatt som vi borde vörda betydligt mer än vad vi gör idag, även om vi blivit bättre på det de senaste åren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

bua

Linne kokades förr så dina gamla linnelakan är redan krympta. Kör dem i 90 grader så blir du troligtvis av med lukten. Bred ut dem i solen i sommar, solen är en underbar textilåterställare för vita och ofärgade textiler med fibrer från växtriket.

Kabo

Bred ut dem i smön när vårsolen steker; så gjorde man för att bleka linne förut.

Om man ska använda fil vore det väl en bra idè att göra färskost av den först och bara använda vasslen till mögelbekämpning. Borde fungera lika bra, lättare att tvätta ur sen och en massa smaskig ost till mackam.

anette i bugared

• -
Jo, jag kan nog bleka linnet i vårsolen men det är mögelprickar lite överallt och även om de bleks så tror jag inte de försvinner.
Att smeta fil eller youghurt över 10 linnelakan i dubbelsängsstorlek är inte heller ett lockande alternativ. (Hur många liter kan det handla om månntro...... ???)

Men det värsta är trots allt lukten. Den har verkligen bitit sig fast och om jag tvättar andra plagg tillsammans med lakanet så förs "doften" över till dessa och jag måste tvätta om dem.

Det värst drabbade lakanet har jag nu tvättat 3 ggr och låtit det ligga ute i snön, i en av tvättarna använde jag ett specialmedel som luktade skunk och lakanet blektes något men källardoften finns kvar.

Jag får låte dem hänga ute tills det blir vår......................
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Bullerybo

• Närke
I första hand bör man förståss prova de miljövänliga och naturliga "huskurer" som finns.

Men om inget hjälper kan du köpa ett mögelborttagningsmedel för textilier (brukar heta typ "mögeltvätt") på närmsta firma som säljer båttillbehör.

Det är ju inte miljövänligt att behöva slänga saker heller...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Som många andra sagt, prova ättika i skjöljvattnet, det är oöverträffat på att ta bort unken och dålig lukt. Utspätt i vatten tror jag knappast det skadar linnet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gladesh

• Allt bara flyter!
    • Västergötland
Riv galltvål på rivjärn, blanda i ulltvättmedel, kör 2 ggr i maskin på 30 grader.

anette i bugared

• -
Riv galltvål på rivjärn, blanda i ulltvättmedel, kör 2 ggr i maskin på 30 grader.
Galltvål skall genast införskaffas. Tack för tips!!

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
Har ett udda tip:.
Man brukar använda ozon för sanering av mögellukt och det finns luftrenare som har denna funktion också.
Så om du får tag i en sån , ställer den i en garderob eller litet rum där du hängt upp lakanen så borde du bli av med lukten ganska snabbt.

Antar att du inte bor i närheten av jönköping. Kunde ju få låna min.

Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

anette i bugared

• -
Jag skall ha din apparat i åtanke, jag bor ju inte så himla långt från Jönköping ( har 3½ mil till Borås).
Galltvål mot fläckarna fungerade inte även om de bleks lite för varje tvätt och mögellakanet hänger kvar ute. Kanske är vädringen effektivast med tanke på att det finns naturligt ozon ute.

Men som sagt, jag kanske återkommer, tack för erbjudandet så länge :D.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
Jag ska till Borås på marknad nu i vår. Ska försöka påminna då om jag lyckas påminna mig själv.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
Videvis tips är bra!
Får du inte tag i nån luftrenare med ozon så kan du vända dig till en bilrekonditioneringsfirma. När de rekondar bilar som blivit helt inrökta och illaluktande så tätar man alla luftvägar och fyller med ozon nån dag eller så. Är du snäll kan du kanske lägga in ditt linne i en bil som ska rekondas. Eller så får du lämna in din eller annans bil med ditt linne i ;)
Ozonet  biter på fuktlukten!
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Appeltorp 13

• Gäst
Olivoljetvål, mitt universalmedel. ;) Fungerar bland annat till att ta bort lukten av parfymerat tvättmedel från begagnade kläder. Min mor köpte bebiskläder, lade dem i flera bad av ättika, därefter linoljesåpa, sedan galltvål och slutligen gned hon in dem med olivoljetvål och lät ligga och vips! så försvann lukten. Jag hade aldrig kunnat använda tygblöjor till lillan utan tvättmaskin om jag inte haft olivoljetvålen. Jag har inte testat den på mögel, men om du gör det får du gärna meddela hur resultatet blev. Det behöver inte vara en svindyr som är tänkt till ansiktet, utan en grov från en invandrarbutik duger bra.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Har du provat Gul el. Grönsåpa avsett för städning?

Vi hittade ett gammalt tjockt överkast  i uthuset som inte luktade för gott.  :P Jag trodde knappt den skulle överleva en vatten tvätt.

Men det blev jättefint på 30 grader. Och lukten försvann.

Funkar kanske på linne, vem vet?

Appeltorp 13

• Gäst
Jag fick just lära mig ett nytt fläckborttagningsknep av min man. Han har blekt fläckar på en bordsduk med vanligt salt. Salt och vatten, säger han. Med eller utan jod spelar ingen roll. Lägg det i en hink över natten (eller många hinkar eftersom det är många lakan).

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Jag fick just lära mig ett nytt fläckborttagningsknep av min man. Han har blekt fläckar på en bordsduk med vanligt salt. Salt och vatten, säger han. Med eller utan jod spelar ingen roll. Lägg det i en hink över natten (eller många hinkar eftersom det är många lakan).

Funkar kanon på blodfläckar men mögelfläckar vet jag inte  :-X
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser