Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Asbeströr i skorstenspipan?  (läst 3822 gånger)

Nipgubben

• Ångermanland
Asbeströr i skorstenspipan?
« skrivet: 10 feb-10 kl 17:35 »
 Bor i en fd. sommarstuga som jag är den första som använder till åretruntboende,byggd -42,
brukar sköta sotningen själv men när jag tar bort sotet i sot-luckan har jag fått med nå konstiga rör bitar som jag inte vet vad det är,gissar på asbetsrör men vad fan gör dom i kanalerna?har väl dragit ut ca 5m i små-bitar,verkar aldrig ta slut?har inte en aning om vad dom haft för funktion? Nån som vet?tacksam för svar!

signe

SV: Asbeströr i skorstenspipan?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-10 kl 20:52 »
Elda inte mer förrän du låtit kolla kanalen!

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 feb-10 kl 21:39 »
Det kan vara asbest, och då ska du inte plocka med det. Kolla upp för det kan ju vara vermiculit, vilket är oskyldigt. Huset är från en tid då man inte kände till farorna med asbestdamm.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nipgubben

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 11 feb-10 kl 13:29 »
Tack för synpunkter!får nog kolla upp med sotarn vad dom haft för funktion,det är ju inga problem i övrigt med eldningen o bra drag i spisen, jag tror jag har plockat ut allt men riktigt säker är jag ju inte,har eldat i spisen i ca 5 år så nån skithusbrådska är det nog inte!
Men tack för svar!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 14 feb-10 kl 16:44 »
På 30- och 40-talen förekom det att man använde keramiska avloppsrör (höganäsrör) som foder i skorstenspipor, men de blev tydligen ofta inte långlivade. Kan det vara rester av ett sådant som du rakar ut ur skorstenen?

Nipgubben

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 14 feb-10 kl 20:54 »
Diametern på rören är ca 4-5cm och dom är ganska mjuka,lätta att trycka in o då krasar det och dom går sönder men hänger ihop med ytterhöljet som verkar bestå av nån sorts väv om du förstår vad jag menar,längsta biten jag fått ut är ca 1-1.5 m lång men har nog varit längre från början, ofta alldeles igenkorkade av sot,ja inte vet ja vad man ska tro?

brännis

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 feb-10 kl 21:07 »
Kan det vara  puppor  ???

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 14 feb-10 kl 21:09 »
Hur såg gamla rör ut till och från pannor förr "skvallerrör" och rör från acctank till tak , överfyllnad etc ?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 14 feb-10 kl 21:18 »
Diametern på rören är ca 4-5cm och dom är ganska mjuka,lätta att trycka in o då krasar det och dom går sönder men hänger ihop med ytterhöljet som verkar bestå av nån sorts väv om du förstår vad jag menar,längsta biten jag fått ut är ca 1-1.5 m lång men har nog varit längre från början, ofta alldeles igenkorkade av sot,ja inte vet ja vad man ska tro?

Då är det i alla fall inte höganäsrör, de har ingen armering och brukar ha mörkbrun glasyr på både ut- och insida.

Hur såg gamla rör ut till och från pannor förr "skvallerrör" och rör från acctank till tak , överfyllnad etc ?

Som regel använde man stålrör, samma typ som för värmeledningsinstallationer. Oftast ganska tunna, 1/2" eller 3/4".

Nipgubben

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 15 feb-10 kl 14:30 »
Lät ju intressant de där med puppor?kan du vidarutveckla?har du egen erfarenhet av puppor?
ja frågorna är många ????

esten

• -
« Svar #10 skrivet: 15 feb-10 kl 14:34 »
Om det ev har gått vattenledningsrör av någon form i skorstenen kan det tänkas att dessa "asbetsrör" har legat som isolering runt metallrören ?
Diametrarna stämmer ju .

Nipgubben

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 15 feb-10 kl 16:30 »
Har lite svårt att tro på vattenlednigsrör,kan inte förstå vart dom skulle gått i såfall,men kom att tänka på en ny teori, att dom haft nåt med ventilation/drag att göra,har en vedspis i ena rummet o en öppenspis i det andra,sen finns det en kanal från köket med ventil ovan spisen för ventilation,sen finns nåt form av spjäll som jag aldrig använder vid sidan om vedspisen på muren,mycket spjäll är det men bara en sotlucka o en skorsten :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser