Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan dessa blommor bli ogräs?  (läst 3358 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Kan dessa blommor bli ogräs?
« skrivet: 10 feb-10 kl 16:20 »
Hej,

Vi odlar mycket potatis och vill inte odla det på samma jord mer än vart 4:e år. Därför har vi lite för stor yta att odla annat på i jämförelse vad vi orkar med när det gäller exempelvis grönsaker. Jag hade tyckt att det vore både vackert och trevligt för mina bin om jag odlade ettåriga blommor på en fjärdedel av trädgårdslandet (typ ca 30 x 10 m) Skulle vilja veta om det är någon av dessa blommor som riskerar att bli ett jobbigt ogräs följande år (vi plöjer varje höst):

Blomsterlin
Luktreseda
Kornvallmo (ingen biväxt i o f s men väldigt vacker)

Finns det andra förslag på andra vackra blommor som gärna ska attrahera bin och kunna direktsås tidigt på våren?

Jag kommer också att odla ringblommor och honungsört, de har fungerat bra och inte blivit till ogräs.

???
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

esten

• -
SV: Kan dessa blommor bli ogräs?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-10 kl 16:29 »
Hos mig växer korn + råg vallmo och blåklint som ogräs på min åker och även till liten del på övrig mark .
Den enda som har velat ta över lite för mycket är blåklinten som för övrigt även är både rosa och vit också .
Sedan finns endel riktiga ogräs också .Några av dom är attraktiva för bina som finns här .

kattfot

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 10 feb-10 kl 16:32 »
Kornvallmo kan bli ett ogräs bl.a i spannmål, därav namnet.
Jag tycker dock att den är så vacker att det inte gör så mycket.
Blomsterlin självsår sig ju lätt, men jag tror inte att det ska bli något problem.
Jag har inte någon erfarenhet av att Reseda blir ogräs.

Gurkört är väldigt lättodlat, vacker och älskas verkligen av bin. Den självsår sig lätt, men är å andra sidan ett lättrensat ogräs. Solrosor är ju också trevliga och de kan man ju enkelt rycka upp innan man plöjer om man vill undvika att frön hamnar i marken.

Lycka till!
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

anders 67

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 10 feb-10 kl 17:00 »
Snokört och blåmåra är lättodlat och utmärkta bifoderväxter
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #4 skrivet: 11 feb-10 kl 11:38 »
Tack för svaren! Jag ska kolla i mina frökataloger. Sen är det väl säkert så att de värsta ogräsen har man redan i sitt land (t ex i mitt fall åkerfräken och åkervinda), hacka ogräs får man göra vilket som så det kanske inte spelar så stor roll om det blir några blommor som självsår sig.

På tal om ogräs. Förra året fick vi sjukt mycket svinmålla på plätten där vi hade grisar året innan.
-Därav namnet..?
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 11 feb-10 kl 12:13 »
Svinmålla är mycket bra på att etablera sig på bar jord, vilket det blir där grisarna gått. Det gäller att så annat som konkurrerar ut den. Annars brukar jag vara glad åt min svinmålla som dyker upp här och var, den är god att äta färsk i sallader, och jag äter både bladen och de omogna fröställningarna, och nu när jag ska ha höns och andra fjäderfä blir den säkert populär bland dem också. Ogräs kan vara användbart också, inte bara besvärligt.

Där du har potatis kommer du ju att kupa, så det mesta av ogräset borde dö av den behandlingen, det man ska undvika är såklart fleråriga växter som sprider sig med rotbitar, självsådda fröplantor orkar inte ta sig upp om man kupar/rensar någorlunda regelbundet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

rosengård

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 19 feb-10 kl 23:28 »
Det finns ju gröngödslingsväxter som drar till sig bin,bl.a honungsfacelia och klöver.De gräver man ner i jorden på hösten,väldigt bra näring.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 3 användare
Carolina, Nataks, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser