Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta bönor råa och "spara" dem likaså  (läst 22314 gånger)

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
Äta bönor råa och "spara" dem likaså
« skrivet: 09 feb-10 kl 22:10 »
Kan man äta alla bönor råa`?? Jag har fått för mig att de är lite giftiga. Varför ska de annars förvällas innan man fryser in dem? Jag äter(i framtiden) bara rå mat. Därför undrar jag eftersom jag sitter och planerar vilka sorter som ska odlas i sommar. Kan man bara torka dem kanske? Läste om någon som torkade sina bondbönor och det verkade enkelt, frågan är om man bara kan blötlägga dem och ha dem i salladen sedan?

Bo

SV: Äta bönor råa och "spara" dem likaså
« Svar #1 skrivet: 10 feb-10 kl 06:40 »
Bondbönan är en ärta och kan ätas rå.

Michailov

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 feb-10 kl 18:18 »
Nu blev jag lite osäker på om bondbönor är detsamma som hästbönor (de där jättestora med bönor inneslutna i ett vitt/ljusgult hölje) men de lägger vi i frysen med höljet kvar. När man sedan skall ha dem lägger man dem i vatten och "poppar" ut de gröna bönorna.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 26 feb-10 kl 18:58 »
Alla bönor innehåller lite "gift" , men de vanliga ät bönorna kan ätas råa .
Men man ska kanske inte vräka i sig stora mängder varja dag .

Det är bara den Engelska Runner-bean som måste förvällas .
I Sverige kallas denna böna även rosenböna-prunkböna eller blomsterböna .

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 26 feb-10 kl 19:08 »
Nu blev jag lite osäker på om bondbönor är detsamma som hästbönor (de där jättestora med bönor inneslutna i ett vitt/ljusgult hölje) men de lägger vi i frysen med höljet kvar. När man sedan skall ha dem lägger man dem i vatten och "poppar" ut de gröna bönorna.

/Michailov
Jag är ganska säker på att hästbönor är en sorts bondböna, det finns många sorter, med lite olika egenskaper, men alla har det sega höljet som man måste ta bort om man inte äter dem väldigt späda.

Man kan mjölksyra bönor, då får man alla nyttigheter med råa grönsaker, samtidigt som de blir lättare för magen att bryta ner, och enligt uppgift ska giftet brytas ner. Men några hävdar att man ska förvälla bönorna lätt innan man mjölksyrar dem. Jag har inte provat att mjölksyra bönor själv, bara en massa andra grönsaker.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bo

« Svar #5 skrivet: 26 feb-10 kl 20:22 »
Men bondbönan är alltså en ärta och kan gnaskas rå i kilovis utan våda.

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 02 mar-10 kl 22:39 »
Okej, bondbönor ska vi odla stora mängder av. Har förstått att man kan torka dem, eller rättare sagt bara vänta tillräckligt länge med att skörda dem. Sedan kan man ha dem i tex plåtburkar. När man vill äta lägger man dem i blöt och om man vill kan man låta dem gro lite innan man äter dem. Tror det ska funka så, och det låter ju superbt!

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 03 mar-10 kl 09:39 »
När jag odlar bondbönor så har jag dragit upp hela plantan när de mognat och sedan buntat ihop flera och hängt upp och ned i någon bod .
Så har de fått eftertorka .
sedan har jag förvarat skidorna med bönor i sk potatissäckar .
Skidorna blir tunna och sköra som papper när de mognat och torkat .

Bo

« Svar #8 skrivet: 03 mar-10 kl 19:19 »
Bondbönor går utmärkt att frysa och då plockas de medan de ännu är möra och tuggvänliga. Jag köper kilovis i Spanien och rör ner i risotton som jag lagar för tio dagar i taget.

Jag tror inte att de behöver förvällas utan man kan lägga dom i frysen direkt.

odlaren

• Ekologisk Trädgård
« Svar #9 skrivet: 06 mar-10 kl 09:52 »
Alla bönor innehåller lektiner, en typ av proteiner som anses skadliga för vår matsmältning. Lektiner finns också i vete, tomater m fl livsmedel. För att få bort lektinerna behöver maten "försmältas" på något sätt. Blötläggning är mycket effektivt och kokning. Även groddning och mjölksyrning bryter ned lektinerna.
Som jag ser det ska man aldrig äta bönor råa. De kan mjölksyras och frysas men måste förvällas först. Färska bönor kan man koka kort, 5-10 min, det är en delikatess.
Ärter kan man däremot äta råa, men inte i för stor mängd. Bondbönor tillhör ärtsläktet så den går också  att äta rå i liten mängd. Jag har aldrig provat att äta torkade bondbönor råa, tor inte det funkar. De blir sega vid blötläggnign. De blir också sega om man fryser dem utan förvällning.
Torkade ärter kan däremot groddas. Vanliga gula ärter funkar bra och då kan man äta dem råa. Det går ju även att grodda bondbönor men jag har aldrig testat att äta dem groddade råa. Även kikärter, linser och mungbönor kan ätas råa, groddade. Linser kan odlas i Sverige men skörden blir liten.

absolut

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 aug-13 kl 23:32 »
funkar kanske inte för de som ej vill tillaga, men om man av annan anledning vill äta torkade ärtor/bönor så kan man koka dom och sen torka å  käka dom så har de där giftiga försvunnit :) tex torr-rostade sojabönor är finfint , nämnvärt är att proteininehållet då blir högre än i många protein-tillskott..

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser