Alla bönor innehåller lektiner, en typ av proteiner som anses skadliga för vår matsmältning. Lektiner finns också i vete, tomater m fl livsmedel. För att få bort lektinerna behöver maten "försmältas" på något sätt. Blötläggning är mycket effektivt och kokning. Även groddning och mjölksyrning bryter ned lektinerna.
Som jag ser det ska man aldrig äta bönor råa. De kan mjölksyras och frysas men måste förvällas först. Färska bönor kan man koka kort, 5-10 min, det är en delikatess.
Ärter kan man däremot äta råa, men inte i för stor mängd. Bondbönor tillhör ärtsläktet så den går också att äta rå i liten mängd. Jag har aldrig provat att äta torkade bondbönor råa, tor inte det funkar. De blir sega vid blötläggnign. De blir också sega om man fryser dem utan förvällning.
Torkade ärter kan däremot groddas. Vanliga gula ärter funkar bra och då kan man äta dem råa. Det går ju även att grodda bondbönor men jag har aldrig testat att äta dem groddade råa. Även kikärter, linser och mungbönor kan ätas råa, groddade. Linser kan odlas i Sverige men skörden blir liten.