Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bock som inte tillåter getterna att inta föda och vatten  (läst 3391 gånger)

trassla

• Gäst
Min bock har börjat bli elak mot getterna. Han stångar dem i magen, de får inte äta eller dricka för honom, då jagar han bort dem. Mina getter är dräktiga så hur skall jag göra? Om  jag kastrerar honom lugnar han ner sig då och slutar med dessa dumheter, eller kommer han att bli värre? Jag börjar bli desperat för mina getter skall snart få sina killingar.

Tjurskalle

SV: bock som inte tillåter getterna att inta föda och vatten
« Svar #1 skrivet: 09 feb-10 kl 21:35 »
Bocken mår inte bra men vad som felas är värre att säga.
Han har en onaturlig beteende förändring som kan bero på många saker t ex
För lite ris att gnaga på, för mycket kraftfoder (proteiner främst) som kan ge värk i klövarna och ändock hunger efter kraftfoder. Exem i klövspalt ellerkarleden som ju inte egentligen är  en led?  Mineralfoder brist?
Smärta vid vattenkastning? För lite grovfoder?

Det är ett litet axplock att börja med men Du måste få undan honom frå getterna som är dräktiga annars kan det gå hur galet som helst,tyvärr!
 Finner Du inte felet på honom så hör han mer hemma i frysen än bland "havande kvinnor"!

Jag beklagar verkligen och ber om att få veta vad Du ger dem att äta, hur stort utrymme de har att vara på och om de kan gå ut och in som de vill själva! Kollar i morgon igen! Till nöds får Du väl binda upp honom med en kraftig kedja under just denna natt så han inte framkallar kastningar eller andra skador!!!
mvh / Tjurskalle

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 09 feb-10 kl 22:35 »
Ja, Du måste ju skydda "kvinnor och barn" i första hand.  Kan han ha ont nånstans?  Det kan ge underliga beteenden.  Men en och annan är sån, och då tycker inte jag att man ska avla på den.  Alla bockar jag har träffat (utom en enda) var snälla mot underordnade, även killingar som inte var deras egna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trassla

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 feb-10 kl 23:01 »
#1 De har fri tillgång till grovfoder och vatten. De får endast äpple och morot på kvällen. De har stort utrymme, men de vill inte gå ut när det är snö och kallt. De får granris att äta på.
2# Han har tydligen varit utsatt för "mobbing" när han gick med andra bockar i somras. Så jag tror att nu tycker han att han är störst och behandlar dem på likadant sätt. Tyvärr visade han inget sådant här beteende när han kom. Han är 11 månader (ungefär). Det finns ingen möjlighet att han kan ändra sitt beteende genom kastration?

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 feb-10 kl 05:59 »
Det är inte helt ovanligt med en bufflig, tyrannisk ungbock som är enda bock i flocken och det behöver inte bero på något fysiskt  fel eller sjukdom. De kan lugna sig efter ett par år, men att stå ut med dem under de åren kan  vara svårt för både människa och getterna. Han kan inte gå tillsammans med de högdräktiga getterna med det beteendet. Även annars måste ju getterna få äta och dricka i lugn och ro.
« Senast ändrad: 10 feb-10 kl 06:19 av Sussilo »

janani

« Svar #5 skrivet: 10 feb-10 kl 20:32 »
Hejsan!
Vi hade en bagge på gården som betedde sig likadant. Vi fick tjudra honom tills alla tackorna hade fått sina lamm, sen var han som vanligt igen. Dom "kan visst bli så" fick jag höra.
Kanske ngn "get-expert" kan get ngt mer "vetenskapligt" svar än så ang getter.
Hoppas ni finner en lösning.
Mvh
Janani

glim

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 feb-10 kl 21:13 »
Följ Jananis tips! Högdräktiga tackor getter har en doft som liknar brunst, därför får handjuren ett irrationellt beteende . När dom inte får betäcka , så kan dom bli stökiga.
Många djurarter uppvisar ett liknande sätt strax före och efter födslar och i vissa fall tar ju handjuren död på avkommorna. Efter en eller ett par veckor  efter födsel brukar problemet ha  avtagit.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #7 skrivet: 11 feb-10 kl 00:23 »
Normala och friska bockar skall INTE bete sig så men om Ni kan skilja dem åt till killingarna blivit tre veckor så kan Ni ju pröva att UNDER STRÄNG UPPSIKT släppa i hop dem igen. Pröva oxå att motionera bocken ca 3 km om dagen om Ni kan. Det kan ha en oerhört bra inverkan på vissa individer, särskilt om man tar bort havre ur kraftfodret och bara ger lite betfor (ev med lite kokt vete om det är mycket kalt). Man vill ju inte slakta en tidigare snäll bock bara för att han inte hanterar getternas havandeskap - hos en del män ser man ibland samma förändring och talar då ibland lite slarvigt om "en förtida förlossningspsykos". Den brukar vara behandlingsbar hos människa, så försök med bocken, om Ni har möjlighet.
Isolera den- motionera den- stryk havre- var med den och ge den lite annat ris än gran att gnaga på.
Lycka till! /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #8 skrivet: 11 feb-10 kl 21:33 »
Min bock har visat lite av dessa tendenser beskrivna ovan, idag, faktiskt. Jag har en extra, kompisbock. De var tillsammans tidigare men endast den ene fick bli pappa. Häromdagen släppte jag ihop dem tillfälligt i samma box och genast började de slåss, förstås.
undrar om jag kan ha ihop dem eller slåss de tills nån inte klarar sig längre då? kanske de ska få vara ute och träffas.
Tips? Getterna ska strax till och killa.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

glim

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 feb-10 kl 23:22 »
Om du sätter bockarna i liten box är skaderisken mindre, dom får mindre kraft i sina utfall på varandra då.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 12 feb-10 kl 00:15 »
Om du sätter bockarna i liten box är skaderisken mindre, dom får mindre kraft i sina utfall på varandra då.

Stämmer säkert på FÅR men inte helt på getter/bockar då de förutom att stångas gärna "går i närkamp", dvs går i cirklar runt varandra och kör med hornen underifrån vid buken/frambenen på motståndaren. Risken är väldigt stor att ett framben fastnar mellan hornen och knäcks.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 12 feb-10 kl 01:36 »
Ja, jag har också hört att det ska gå bra med baggar.  Men bockar har ett helt annat sätt att slåss/brottas, och är de vänner brottas de dagligen för nöjes skull.  Men om de inte känner varann ...  Hm, kan gå illa, särskilt om någon har horn.  Gångben och revben är i fara.

Mitt bästa tips är att försöka låta dem bekanta sig - och ha den där rangstriden som de behöver för att kunna fungera ihop sen - ute i det fria, med gott om plats.  Och gärna med människor i närheten, som kan ingripa om det skulle gå på tok.

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 feb-10 kl 02:12 »
Det absolut bästa är att de har möjlighet att gå ut.

trassla

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 feb-10 kl 19:46 »
De kan gå ut ,men vill inte. Bär det var barmark och det var ute var han lika dan i hagen. Många gånger fick de inte gå ut, utan han jagade in dem igen.

Sussilo

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 feb-10 kl 20:06 »
Hur som helst kan han inte vara med de högdräktiga getterna nu. När getterna har killat stiger de oftast i rang och kanske sätter de bocken på plats. Men låt killingarna bli ett par, tre veckor innan du släpper in bocken igen - om du alls ska göra det! Hos mig har det hänt att getter brunstat om när killingen bara är någon månad och alltså blivit dräktiga alldeles för snart igen.
« Senast ändrad: 13 okt-11 kl 06:44 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 15 feb-10 kl 14:15 »
Det har Du rätt i, Sussilo.  Jag vill tillägga, att en sådan bock kanske inte bör få fler killingar, ifall anlaget skulle gå i arv?

mossänder

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 19 feb-10 kl 12:43 »
Vår kastrerade bock är särskilt vid matsituationerna ganska bufflig mot mamma get. Stångar henne och visar att han är så stor och stark. Han bestämmer helt klart. Hon är hela tiden beredd att vika undan honom. Jag tycker det känns hemskt mot henne ibland men vad jag förstått är det deras sätt att va. Eller är jag ute och cyklar? Han är flera år yngre än henne och borde ju vara snällare mot sin egen mamma. Deras förra ägare påstod att han nog kastrerades lite sent så han har behållt lite av bockfasonerna. Har många gånger funderat hur vi ska göra med honom.
Bor i en röd liten stuga på landet tillsammans med man, barn, hund och katter, höns och en Nordis.

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 20 feb-10 kl 00:34 »
Deras sätt att vara är egentligen fredligt, men om de blir stressade kan de bära sig illa åt, precis som alla andra!  Och så finns det buffliga individer, och jag menar att vi bör ta dessa ur aveln, vilket ju har skett hos Er.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #18 skrivet: 20 feb-10 kl 17:34 »
Om han inte är för stor och stark kan Ni pröva att 1) Tvångspussa honom ljudligt på nosen när han bär sig illa åt 2) Lyfta upp honom i hornen eller i frambenen och gå åt sidan med hans framben alltjämt hängande i luften. Det första är en förolämpning som de i de flesta fall gör allt för att slippa att ånyo bli utsatta för. Det andra handlar om att NI går in och agerar äldre flockledande bock och talar om på "getiska" att det faktiskt råder ett visst kulturellt normvärde som NI bestämmer i flocken medan de äter. Funkar inte det får Ni pröva att tjudra honom medan Ni vattnar getterna och ger dem ev kraftfoder. Detta så att getterna får matro. Lyckas inte heller detta kanske Ni bör fundera på att, i första hand, befordra flockens hälsa genom att placera kastraten i Frysen.
Det finns även bland getter, om än sällsynt, sådana individer som inte är mottagliga för utbildning och samtal, tyvärr!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser