Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angorafrågor  (läst 1468 gånger)

Nelly

Angorafrågor
« skrivet: 09 feb-10 kl 14:17 »
Jag har länge velat ha "ulldjur" men får/alpacka känns som att det måste vänta tills jag är stor, eller ja efter gymnasiet.  ::)

Nu har jag träffat en ullig gullig angorakanin och även fått en angoramössa i julklapp som var urmysig. Har haft många kaniner innan och de är ju såpass lättskötta att föräldrarna kan sköta matning och så (bor på internat).

Har läst lite om angora och undrar nu, om man vill ha en stor och lugn sort vilken ska man köpa då? Vilken av sorterna är vanligast i sverige och har alla bra ull? Har de bra temperament i allmänhet så att det funkar att klippa/borsta dem?

Skulle helst vilja ha en utan päls i ansiktet eftersom dom får tovor och mat i pälsen och ser sämre då.

Det verkar som att de är lite skörare än vanliga kaniner i och med pälsen, blir de sjuka lättare?

Skulle det funka att ha dem i en hästbox eller blir det för fuktigt/dragigt och risk att de blir förkylda av att gå på golvet? Har en på 11,6 m2 hur många skulle det vara lagom att ha där? Har även några mindre hästboxar.

Tänkte inreda med lite sovlådor, hyllor att sitta på osv.

Jonsdottir

• Västmanland
SV: Angorafrågor
« Svar #1 skrivet: 19 mar-10 kl 15:47 »
Man ska helst ha kaniner i burar då honor (jag antar att du inte skulle blanda hannar och honor) kan attackera varandra, riva upp stora köttsår och så vidare om de är flera i ett revir. Burarna ska vara minst 0,60*0,70*0,50 b*l*h.

Silkesangoror har generellt sätt sämre ullkvalité än vanliga angoror, i alla fall de som inte är renrasiga.... (ursäkta alla silkes-ägare) Jag har än så länge bara två angoror, en viltblå (utan 'päls' i ansiktet), och en bourgougne (gulröd) som har 'päls i ansiktet'. Jag planerar dock ungar framåt i sommar. Jag ska para min viltblå efter april/maj klippningen.

Det är mycket jobb med angoror och det tar minst 1,5-3 timmar att klippa en, speciellt om man är försiktig så man inte klipper i skinnet.

Mina angoror är rätt tåliga, men de är känsliga för drag, så se till att det är rätt ventilerat och att burarna är täta.

Kaninskötsel kräver mycket mera tid än man tror, och personligen tycker jag att du borde vänta tills du är klar med gymnasiet så att du kan sköta om dina djur själv. Man måste byta alla burar minst en gång i veckan, oftast två, ge dem friskt vatten varje dag, och ljummet vatten på vintern, i samband med utfodringen, ge dem kvistar att tugga på och så vidare.. Det blir mycket spring och jag vet inte om dina föräldrar är villiga att lägga ner hur mycket tid som helst på dina djur.

Hoppas detta hjälpte något. :)

MvH
Johanna
Ta inte livet så allvarligt, ingen kommer ändå levande ur det...

If you lack imagination, you can't escape reality, if you lack reality you can't escape the imagination.

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 20 mar-10 kl 11:32 »
I Sverige är Angora och Satin angora godkända. Tycker helt klart det är ett bra alternatib till större ullraser som får och alpacka!
Kaninuppfödare och pelargontant.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #3 skrivet: 20 mar-10 kl 14:37 »
Har du mest tänkt att ha angora för att spinna av ullen så är ett tips att lära sig att spinna innan man skaffar angora. Hade jag inte gjort det och gillat att spinna, då hade jag endast skaffat en angora för att ha som kelkanin.

Vill du inte att angoran ska ha ull i ansiktet så är det satinangora du ska ha. Men vanliga angoror har inte så mycket ull i ansiktet.

Ett annat tips är att skaffa honor, min erfarenhet är att hanarnas ull tovar sig mycket lättare under magen.

Jag borstar knappt mina angoror, har även hört att det ska slita mycket på ullen. Jag kan kolla igenom dom då och då och klippa bort tovor.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

nysse

« Svar #4 skrivet: 06 apr-10 kl 08:45 »
Jag har 7 satinangorakaniner - och mina honar går ihop med 5 ( 2 gotlands, 2 rex och 1 rex hermelin ) andra honar. Inget problem alls.
Kammar dom inte ofta, men kollar efter tovar ibland. Här är det hanen som är kanonbra vad ull angår. Och sen tycker jag att dom vita/creme har bäst/mest ull.

Melica

« Svar #5 skrivet: 07 apr-10 kl 23:20 »
När du har så många honor tillsammans, hur stort utrymme har du dem i då? Har de varit tillsammans sedan de var små, eller har du satt ihop gruppen allt eftersom?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Gösta

« Svar #6 skrivet: 09 apr-10 kl 22:38 »
Kontakta Dalbo angora så får du hjälp. e-post
gunilladalbo@msn.com
Gösta

nysse

« Svar #7 skrivet: 12 apr-10 kl 18:11 »
Vet inte precis hur stort areal vi har, men det är en gammal häststall....
Först fick vi 2 Gotlandskaniner, efter ett par mån. flyttade 3 Satinangoratjejer in - och efter ett par mån. igen kom 3 rextjejer..... Sen har vi haft 4 ungar ( tjejer ) boende hoss dom, som nu har flyttat till nya hem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser