Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funkar krukmakaren från Runåbergs?  (läst 5511 gånger)

Daniela B

• Halland
Funkar krukmakaren från Runåbergs?
« skrivet: 08 feb-10 kl 10:45 »
Vad har ni andra för erfarenheter av krukmakaren från Runåbergs fröer som man gör såkrukor av tidningspapper med?
Om jag har plantor som ska stå länge innan de kommer i jorden kommer kanske krukorna att mögla i botten av att det är blött på brickan de står på?
Och vågar man verkligen gräva ner mängder av tidningspapper och därmed trycksvärta i jorden? Är det inte giftigt?

Skytten

• Skåne
SV: Funkar krukmakaren från Runåbergs?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-10 kl 10:54 »
Om pappret får mögel kan jag inte svara på. Beträffande tidningspapper är det inga problem att gräva ner. Tar du tidningar -dagstidningar med endast svart tryck, så finns ingen risk, snarare bra för jorden.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 08 feb-10 kl 10:56 »
Trycksvärta är inte giftigt, det såg arbetarna på tryckerierna till för många år sedan. Så sålänge du använder tidningar som är tryckta i västvärlden är du säker på den punkten.

Jag har en krukmakare, men inte från Runåbergs. Fungerar utmärkt, man ska helst ställa krukorna ganska tätt, så att de stödjer varandra, och botten på brickan ska torka upp mellan vattningarna. Bäst är att så plantor som inte behöver omskolas i sådana krukor, och att inte så för tidigt, så att man kan plantera ut dem innan rötterna tränger igenom pappret.

Men krukmakare är effektivt och billigt, och den finns i flera storlekar, så att den kan göra krukor till olika växter.

Använd du tryggt din krukmakare, det kommer att ge dig lika bra resultat, om inte bättre, som plastkrukor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniela B

• Halland
Då vågar jag!
« Svar #3 skrivet: 08 feb-10 kl 12:57 »
Tack för svaren!
Ska genast lägga till den till fröbeställningen! Inga fler plastkrukor!

Marit

• Värmland
    • gersgården
« Svar #4 skrivet: 11 feb-10 kl 09:36 »
Jag har använt krukmakaren från runåbergs i några år nu och tycker den funkar bra! Jag brukar ställa de små pottorna i gamla långpannor som blivit över. T.ex luktärtor och de som kan vara lite känsliga mot omskolning t.ex squash och perenn vallmo
byggnadsvård, växtmedicin, mat och odling!

idalinda

« Svar #5 skrivet: 18 feb-10 kl 08:37 »
jag har sysselsatt mina barn med kruktillverkning  ;D

Det är lagom roligt i små mängder, men lite suckar dom när jag vill ha 100 krukor...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 18 feb-10 kl 08:44 »
Nå, flit, uthållighet och självdisciplin är goda egenskaper som man måste träna in för att bli riktigt bra på. Även om dina barn inte håller med om det just nu gör du dem en stor tjänst när du tränar dem i detta  ;)  ;D  ;D.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

puddleglum

• Rymdbasen
« Svar #7 skrivet: 18 feb-10 kl 10:43 »
Jag har Runåbergs krukmakare och är jättenöjd med den. Någon gång har det möglat lite om krukorna har stått tätt en längre tid, men det har inte påverkat odlingsresultatet :)
Om arbete vore så fint och förädlande som det påstås, så hade säkerligen dom rika lagt beslag på allt arbete för längesedan.

lumpus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 feb-10 kl 11:30 »
fast varför köpa?  lägg upp lite mått å ritningar så slöjdar vi i stället ;)

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 18 feb-10 kl 12:41 »
fast varför köpa?  lägg upp lite mått å ritningar så slöjdar vi i stället ;)

Jaaaa  :D
jag väntar med stor iver.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 18 feb-10 kl 12:55 »
Skaffa ett träborr(1) och en bit rundstav(2) med passande diametrar, dvs samma. Skaffa också en träbit (3)som är större än denna diameter med minst 2 cm, och som har en tjocklek på minst tre cm. Skaffa ett mellangrovt sandpapper(4). Om du inte har en borrmaskin, skaffa genast en sådan, den kan man inte leva utan om man vill kunna göra något praktiskt arbete i ett hem överhuvudtaget. Om man tvunget vill vara oelektrisk finns borrsvängar.

Borra ett hål i (3) med borret (1), som är ca 1,5 cm djupt. Använd borrstativ om du har, annars funkar vanlig borrmaskin, om man håller den så rakt som möjligt.

Slipa nedersta ca 2 centimeterna av rundstaven (2), så att den med marginal går ner i hålet som du redan skapat i träbiten (3).

Gör gärna flera krukmakare enligt ovan, i olika storlekar.

För att göra en kruka:
Ta bort klammrarna från en dagstidning.
Klipp i ca 10 cm breda remsor från kortänden.
Vira runt rundstaven, låt en längd motsvarande halva diametern sticka ut i den slipade änden.
Tryck in i hålet i träbiten så att en botten bildas.
Ta loss den färdiga papperskrukan.
Repetera.

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 18 feb-10 kl 17:20 »
Hmmm, tror jag fattar.  ???
Ska prova i helgen.
Annars får guben försöka  >:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 2 användare
torbjorn, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser