Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beskärning av vindruvsranka  (läst 8005 gånger)

pirran09

• Västergötland
Beskärning av vindruvsranka
« skrivet: 08 feb-10 kl 09:05 »
Hejsan!  :)
 Jag undrar om det är bra eller rättare sakt går och beskära min vinranka nu?
 Är det inte för kallt, vi har upp till -10 på nätterna och -5,
-6 på dagarna. Jag undrar om jag nu beskär kankan och det sedan blir kallare klarar den det?  :-\
Sussex , Legon, Welsummer

Vitis

• Skåne
SV: Beskärning av vindruvsranka
« Svar #1 skrivet: 08 feb-10 kl 12:08 »
Det går bra. Ju längre du väntar desto större risk att rankan börjar få "vårkänslor" och det är däremot inte bra.

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #2 skrivet: 12 feb-10 kl 07:00 »
Ja skynda dig, det börjar bli lite sent nu, i framtiden så kom ihåg att göra det innan jul. Själv passar jag på när jag städar ur växthuset i oktober. Vi beskärning senare än årsskiftet kan vinrankan blöda ihjäl.

Lyckero

« Svar #3 skrivet: 22 feb-10 kl 09:08 »
Läste i en dansk bok att det där med att beskära vinrankor innan årsskiftet bara passar i Frankrike och länder med varmare klimat. Författaren rekommenderar att man beskär efter att den värsta vinterkylan avtagit men innan växterna savar (när nu det är).

Själv brukar jag beskära nu i månadsskiftet febr-mars, lite beroende på väder. Det har hänt att det börjat blöda från större grenar senare under våren men det har aldrig reulterat i att växten dött. (tror det är lite av en myt att man kan döda en vinranka genom att beskära den).

Tidigare brukade jag beskära i december, som det ju står i de flesta böcker. Men då hände det ibland att en bit av topparna frös ihjäl. Eftersom man oftast bara lämnar några enstaka knoppar på varje gren så är det inte bra om några knoppar fryser bort. Detta problemet försvinner om man beskär senare.

Så med andra ord går det utmärkt att beskära vinrankor så här års.
Ska kanske tillägga att jag bor i södra Sverige. Längre norrut går det säkert att vänta några veckor till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser