Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Galler till fönster i box  (läst 3022 gånger)

acmalmberg

• Skåne
Galler till fönster i box
« skrivet: 07 feb-10 kl 14:51 »
Hej

Har ardennerhästar och undrar om någon vet vilken dimension galler för fönster skall vara. Hittar inte något i Jordbruksverkets djurskyddsbestämmelser. Där står bara att det ska vara utfört så att det inte finns risk att hästen skadas på dem. Har galler framför fönstern, men fick anmärkning från jordbruksverket om att de var för klena. Vet någon var jag kan hitta upplysningar om grovlek och utförande.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Galler till fönster i box
« Svar #1 skrivet: 07 feb-10 kl 15:52 »
Det finns mått, kommer ej ihåg utantill, men hittar du inte på nätet så bäst du ringer.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Iselin

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 feb-10 kl 01:02 »
Hej

Har ardennerhästar och undrar om någon vet vilken dimension galler för fönster skall vara. Hittar inte något i Jordbruksverkets djurskyddsbestämmelser. Där står bara att det ska vara utfört så att det inte finns risk att hästen skadas på dem. Har galler framför fönstern, men fick anmärkning från jordbruksverket om att de var för klena. Vet någon var jag kan hitta upplysningar om grovlek och utförande.
vi använde armeringsmatta och satte i fönstren.
köp en matta och klipp till i rätt storlek.
fäst med klammer i järn eller likande(kommer ej ihåg vad de heter!)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 feb-10 kl 07:13 »
Armeringsmatta har för STORA HÅL, det är jag absolut säker på!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 08 feb-10 kl 07:16 »
Nja, det finns många olika grovlekar på järn och storlekar på hål, så det finns nog några som är lagliga. Men man måste nog beställa dem på de flesta ställen, den vanliga med cc 200 och ganska tunn diameter (4?) duger inte.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 08 feb-10 kl 07:56 »
Vi köpte armeringsjärn, dessa sattes i hål som frästes i 4"4virke (sattes i topp och botten. Djurskyddet var och godkände.
Det viktigaste är avståndet och att de inte ligger horisontellt (större risk att fastna säger djurskydd).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 feb-10 kl 08:20 »
Det där är dom ju petiga med som tusan, så ta reda på exakta mått så slipper du göra om det en gång till. Ring din djurskyddsinspektör.
Tanken är ju att hästen inte ens ska kunna stoppa in mulen på snedden, och sen vända upp huvudet och fastna.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #7 skrivet: 14 feb-10 kl 11:40 »
Vi köpte armeringsjärn, dessa sattes i hål som frästes i 4"4virke (sattes i topp och botten. Djurskyddet var och godkände.
Det viktigaste är avståndet och att de inte ligger horisontellt (större risk att fastna säger djurskydd).

Våra armeringsjärn har också blivit godkända. Svetsade fast dem uppe och nere i järn och har satt fast dem så att vi kan vika ut (när man städar t.ex.).

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare
Lilla i, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser