Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla lavendel från frö, ngn som har tips?  (läst 15704 gånger)

johan/sandra

• Gäst
Odla lavendel från frö, ngn som har tips?
« skrivet: 07 feb-10 kl 12:52 »
varja vår försöker vi utöka lavendelodlingen med nya sorter som vi odlar från frö, hittils har det inte blivit ngt alls nästan. Av en hel fröpåse brukar jag få fram 3-4 plantor   :-\

Finns det någon som har tips på hur jag ska lyckas bättre?

JBF

• Småland
SV: Odla lavendel från frö, ngn som har tips?
« Svar #1 skrivet: 07 feb-10 kl 13:08 »
En syster till mig har lyckats, men det krävdes stratifiering, först i kylen, sen av misstag hela nästkommande vinter utomhus, men det lyckades till slut. Jag har dock inte det tålamodet.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 feb-10 kl 13:11 »
Aha, tack, kanske ska försöka lägga fröpåsen i kylen istället för frysen... Har också lyckats när jag glömt krukorna ute en hel vinter, men precis som du tycker tycker jag det tar lite för lång tid.

Tack för tipset.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 07 feb-10 kl 13:25 »
Det enklaste är att så i kruka i kallbänk, på hösten, eller så kan man prova vid denna tiden. Då sår man, väntar en vecka eller två, och sätter sedan ut krukan, gärna täckt med snö, och väntar på våren. Förhoppningsvis gror ganska många frön, även om man sår nu på senvintern, men bäst är om de får vara ute en hel vinter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 feb-10 kl 13:46 »
Tack, då har jag bråttom att beställa frön och se vad som händer.

Jan lindgren

« Svar #5 skrivet: 07 feb-10 kl 16:48 »
Hej!
Du kan inte stratifiera torra frön. Så fröna. Ställ krukan i rumstemperatur någon/några veckor och sedan sätter du ut krukan. Du kan också lägga fröna mellan fuktiga tvättlappar, värme , kylskåp, lite värme igen och sedan sår du fröna när du sett att de grott. Så gör jag med dyra fröer som julrosor. Det enklaste sättet att så lavendel är att köpa behandlade fröer från Jelitto. De gror snabbt.
MVH
Jan

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 07 feb-10 kl 16:57 »
Om det var otydligt i mitt inlägg ovan menade jag givetvis att man skulle vattna under de veckor krukan stod inne.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 07 feb-10 kl 17:07 »
Och om jag var otydlig så ska ju fröna givetvis inte ligga i kylen i sin lilla påse..  :D
Däremot kom jag på att hon (syrran) fick förvånansvärt bra resultat när hon la in fröna i fuktat hushållspapper i en påse i kylen. Sen får man ju vara oerhört försiktig när man skall plantera de små liven i kruka iofs..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Ilahinoor

• http://gronavagen.blogspot.com/
    • Småland
    • Min blogg, neogrönvågare
« Svar #8 skrivet: 09 mar-11 kl 19:30 »
Hej!
Du kan inte stratifiera torra frön. Så fröna. Ställ krukan i rumstemperatur någon/några veckor och sedan sätter du ut krukan. Du kan också lägga fröna mellan fuktiga tvättlappar, värme , kylskåp, lite värme igen och sedan sår du fröna när du sett att de grott. Så gör jag med dyra fröer som julrosor. Det enklaste sättet att så lavendel är att köpa behandlade fröer från Jelitto. De gror snabbt.
MVH
Jan

Vilket bra tips dte där med att lägga dem mellan fuktiga tvättlappar. Nu har jag bara sått dem, låtit dem vara inne några dagar och sne har de fått stå på farstun i 2,5 v o nu tog jah in dem under lampan. Blir det inget kommer jag absolut följa ditt råd istället. Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 1 användare
Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser