Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sådd  (läst 20628 gånger)

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
sådd
« skrivet: 06 feb-10 kl 16:28 »
Har ni börjat så era fröer än och isåfall vad är det.

rosita51

• Skåne
SV: sådd
« Svar #1 skrivet: 06 feb-10 kl 17:04 »
Jag har sått paprika, chili, kalla och sådder som redan grott: sallat, spenat, vitkål, rödkål, lobelia, tobak, ampeltomat, paprika, portlak och basilika + 17 omskolade kronärtskockor.
MVH Rosita zon 1

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 06 feb-10 kl 18:06 »
jag kan bara säga WOW ;)
Du verkar ha endel kronärtskockor, har du frön att sälja oxå?

lumpus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 feb-10 kl 21:18 »
i dag faktiskt så började vi förgro tomatfrön,,även stickligar till vinranka är på g.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #4 skrivet: 06 feb-10 kl 21:59 »
Jag har sått smultron, tomat, chili och lite olika kryddor. Sen blir det någon gurka om ett par veckor. Mitt utrymme består av huvudsakligen två fönsterbrädor så mycket mer än så får inte plats.

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 feb-10 kl 23:32 »
jag kan bara säga WOW ;)
Du verkar ha endel kronärtskockor, har du frön att sälja oxå?

Tyvärr, det var de sista fröna ur påsen. Datumet på fröpåsen gick ut 2008, så därför sådde jag alla. Jag trodde inte alla skulle gro, men det gjorde de!  :o
MVH Rosita zon 1

Ljungåsen

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 07 feb-10 kl 21:21 »
Det har inte blivit så mycket ätbart än, men jag har sått smultron, paprika, chili, tomat, kapkrusbär och kinesisk gräslök. Och prärielök (som väl är något mellanting mellan mat och blomma).

Annars är det mest violer och pelargoner som frodas i mina sålådor.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #7 skrivet: 08 feb-10 kl 09:56 »
Ni som redan har sått, är det för utplantering i växthus eller på friland?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 08 feb-10 kl 10:09 »
Beror på växt. Idag sk jag så purjolök och gul lök, för utplantering på friland, men de har ganska lång utvecklingstid, samtidigt som de tål att stå i brättet ett tag om dåligt väder förhindrar utplantering vid planerad tidpunkt. I år ska jag vara duktig och inte så tomater och chili för tidigt, jag ska vänta till slutet av feb eller början av mars, eftersom jag inte har växthus, bara odlingstunnel.

Om jag hinner tänkte jag göra grobarhetstest på diverse gamla frön denna veckan, grönsaksfröer går bra att äta som groddar om man sått dem på papper för att kolla grobarheten.

Det felet som jag själv och många andra gör är att vi längtar så efter våren att vi sår för tidigt, och om man då inte har bra belysning och möjlighet att skola om flera gånger, samt ganska sval temperatur i odlingsutrymmet efter uppkomst, kommer man att få rangliga plantor som klarar sig sämre än de gjort om man väntat någon vecka med att så.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azhag

• Ingenjör eller trädgårdsmästare, det är frågan...
    • Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 08 feb-10 kl 12:42 »
Är det någon idé att fröså lök, eller ska man köpa färdiga sättlökar?
Welcome to the Internet - where boys are boys, boys are men, and fourteen year old girls are the FBI.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 08 feb-10 kl 12:50 »
Beror på. Det finns sällan särskilt många sorter att välja på som sättlök, och de som finns är ofta torkade eller mögliga pga felaktig förvaring. Därför brukar jag så själv, då får jag den sort jag vill ha och slipper slänga hälften av sättlökarna. Dessutom är det mycket billigare, ska man ha mycket lök blir det dyrt med sättlök.

Men ska man bara ha något 20-tal lökar är det såklart enklare att bara köpa sättlök.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azhag

• Ingenjör eller trädgårdsmästare, det är frågan...
    • Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 08 feb-10 kl 13:48 »
Hehehe, om man räknar lökarna i 20-tal, så tycker jag det är ganska många!
Antar att vi spelar i olika divisioner :P
Welcome to the Internet - where boys are boys, boys are men, and fourteen year old girls are the FBI.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 08 feb-10 kl 13:56 »
Tja, jag äter typ 4-5 lökar i veckan, det tycker jag är ganska normalt om man äter mycket vegetarisk mat och för söker äta så billigt som möjligt. 5*52=260 lökar om året. Det blir många påsar med sättlökar...

Jag är bara en person, men har ibland gäster och ger bort grönsaker till släkt och vänner. Och jag har för avsikt att vara helt självförsörjande på de grönsaker jag äter på sommar halvåret och nästan helt på vinterhalvåret. Det blir mycket grönsaker, men det är också det som gör att jag kan leva på lite pengar, och få pengar över att investera i att kunna leva ännu billigare i framtiden.

Sen är det ju kul att odla, du ska se att efter några säsonger så kommer du också att tycka att du vill ha fler sorter och bättre kvalitet än vad du kan köpa i matvarubutiken...

Grönsaker är kul OCH nyttigt  ;).

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 08 feb-10 kl 14:11 »
Tja, jag äter typ 4-5 lökar i veckan, det tycker jag är ganska normalt om man äter mycket vegetarisk mat och för söker äta så billigt som möjligt. 5*52=260 lökar om året. Det blir många påsar med sättlökar...
...8<....

Sätter du all din lök på en gång, eller kör du i omgångar?
Hur snart sätter du, och när och hur mycket ljus o värme behöver de?

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 08 feb-10 kl 14:23 »
Jag brukar sätta allt på en gång, oftast har jag minst två sorter, varav en är tidig och en sen, och sedan äter jag de gallrade färska under sommaren och lagrar resten. Lökarna sås med fördel 4 st i en kruka, tex en kruka gjord av tidningspapper med en krukmakare, de trycker isär och blir normalstora och friska i alla fall, man behöver inte dela dem vid utplantering, utan planterar istället med lite större plantavstånd. Jag brukar ha dem i rumstemperatur tills de grott ordentligt, gärna under glas/plast fast med luftning. Sedan sätter jag ner dem i källaren, som håller ca 12 grader där de får växa till sig tills de plamteras ut i början av maj, jag brukar ha en plasttunnel av elrör och byggplast, den sätts på plats ca 2 veckor innan utplantering så värms jorden upp. I slutet av maj flyttas tunneln och sätts där jag ska ha pumpor eller tomater istället, och löken täcks med fiberduk istället för att skydda mot lökfluga. Eller om jag tycker att fiberduken blir för dyr så har jag en del täta gamla spetsgardiner (sådana fula maskingjorda saker som var populära bland tanterna på 60-80-talet) som jag använder, men jag har ännu så länge inte tillräckligt många gardiner, även om jag tigger/köper så fort jag kommer över.

Purjolöken däremot brukar jag bredså i tråg och sedan plantera en och en, de växer inte bra om de står för tätt.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 08 feb-10 kl 14:34 »
tusen tack, du är som en botanisk uppslagsbok  :D
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 08 feb-10 kl 14:41 »
Tyvärr kan jag inte tillnärmelsevis lika mycket som det står i en botanisk uppslagsbok, men jag försöker lära mig något nytt varje dag, och kan jag dela med mig av mina kunskaper, så är det ju bara roligt. Sen har jag ganska smala specialområden, som råkar överensstämma med många av ämnena här på forumet, dvs odling, djurhållning och hantverk, samt generell självhushållning, GDS och hur man klarar sig på lite pengar. Jag har hittat rätt forum med andra ord  ;).

Ju mer vi människor vet, desto bättre blir värden, det är min övertygelse.

Ljungåsen

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 08 feb-10 kl 17:02 »
Ni som redan har sått, är det för utplantering i växthus eller på friland?

Prärielöken, den kinesiska gräslöken och smultronen ska ut på friland så småningom.  Resten (paprika, chili, tomat, kapkrusbär) kommer få bo på glasverandan, som fungerar som växthus sommartid.

Josef

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 11 feb-10 kl 13:54 »
Har inte sått något ännu och får verkligen hålla emot. Det jag helst vill lyckas med i år är purjolök. Hur ska man lyckas med den. Har försökt bredsådd, krukor, plugg kruka mm. Mina plantor gror i bästa fall, några blir små knappnålar och torkar in. Av femtio plantor som grott kanske 20 överlever till friland. Hur ska jag göra för att lyckas ?
Snälla hjälp, purjolök är min favoritgrönsak.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 11 feb-10 kl 13:57 »
har provat både frön o plantor av purjolök och inte heller lyckats.... tror de behöver mycket gödsel....
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 1 användare
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser