Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  behöver man höns när man har ankor?  (läst 1133 gånger)

Heureka

• Småland
behöver man höns när man har ankor?
« skrivet: 05 feb-10 kl 21:08 »
Hej! Vi funderar på att skaffa några myskänder, för att det är mysigt och för ägg och kött. Vi har hela tiden tänkt att vi även ska ha höns, och det flesta verkar ha både och.....men varför? Får man för lite ägg från bara ankor?

Potatisblomma

• Södermanland
SV: behöver man höns när man har ankor?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-10 kl 21:11 »
Mina höns lägger mer ägg än myskorna...
Myskornas ägg är inte så goda kokta heller, men  passar till att steka och baka på  :)
Landsflykting i storstan...

patrick.

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 feb-10 kl 21:15 »
en myskanka värper ca 70-80 ägg (ett om dagen i olika omgångar)  om du inte låter den ruva..
sen finns de ju de ankor som värper mycket mer som löpänder...

(jag äter ej myskanks äggen då ja tänker för mycket på de dära äckliga sniglarna så dessa äggen ger jag bort eller kokar till kycklingarna :D..)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 feb-10 kl 21:53 »
höns värper nästan året om beroende på ras....
ankorna värper dåligt/inte alls på vintern... undantag finns...
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 05 feb-10 kl 21:54 »
Vill man vara självförsörjande på ägg (eller åtminstone nät intill) måste man nog ha höns också. Jag har under en period haft bara ankor vilket var trevligt och fungerade bra men jag fick köpa matägg. Mina 4 honor ruvade fram lite över 100 ungar tillsammans en sommar så jag hade kött så det räckte till mig, släkt och vänner samt att jag sålde en massa livdjur  :D

Nästa sommar höll jag bara 2 honor med hane ;)

Jag använder gärna myskägg i matlagning eller steker dom men har inte gillat dom kokta. Hittade idag en sida som tipsar om hur man bör koka ankägg och att man kokar på fel sätt kan kanske vara orsaken?!? Jag måste testa när myskdamerna börjar värpa igen!

http://www.practicallyedible.com/edible.nsf/pages/duckeggs

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 05 feb-10 kl 22:21 »
Myskägg ska i mitt tycke vara löskokta - vitan fast men gulan lös, max 5 minuter efter första bubblan i vattnet.. då är de ljuvliga, om de kokar för länge blir de gummibollar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 05 feb-10 kl 22:39 »
och det flesta verkar ha både och.....men varför? Får man för lite ägg från bara ankor?

Därför att jag gillar båda fjäderfäna, tycker det är trevliga och mycket vackra djur (älskar alla fåglar). Därför hade vi och har jag lyckats fått min pojkvän att ha så nu med. :P Har ingenting hos mig att göra med äggproduktion och så... Jag vill helt enkelt ha båda fågelarterna. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 2 användare
ärt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser