Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att bygga för får  (läst 7373 gånger)

Heureka

  • Inlägg: 96
    • Småland
Att bygga för får
« skrivet: 04 feb-10 kl 21:29 »
Vi har tänkt skaffa 3-5 tackor att få lamm ifrån, för kött och helst även ull/skinn. Nu planerar vi hur vi ska bygga och vill ha lite hjälp. Helst ska dom vara ute så mycket som möjligt, det ska vara lättskött och hygieniskt och gärna praktiskt på en liten yta. Dom kommer ha tillgång till hästarnas eluppvärmda vattenkar vintertid. Hur skulle ni bygga om ni fick välja helt fritt och vilka funktioner är nödvändiga, vilka är bra och vad är onödigt?

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Att bygga för får
« Svar #1 skrivet: 04 feb-10 kl 22:09 »
Hade jag fått bygga helt nytt till min lilla flock hade jag gjutit ett betonggolv, slagit upp tre enkla brädväggar med öppen långsida mot söder (där det i mitt fall sällan blåser ifrån) + ett pulpettak över det hela, sen hade jag varit nöjd. Med takhöjd att kunna köra ut bädden med traktorn också! (Kanske hade inte ens betonggolv varit nödvändigt, men det kan ju hända att kommunen tycker annorlunda. Jag hade kunnat nöja mig med grusbädd underst)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Att bygga för får
« Svar #2 skrivet: 05 feb-10 kl 10:35 »
Ursäkta inblandningen men....
skulle precis skriva samma fråga och här finns svaret redan.

Har kommit fram till samma svar (3 väggar & pulpettak) med det tillägget att ställa två mot varandra med ca 2½m emellan för att komma åt. Kanske kan man täcka mellanrummet senare om det behövs.

På sikt vill jag ha ca 15 Gutar där de skall ha 2m2 var.

Enkelt oc transportvänligt är min tanke, sedan gäller det att få till utfodringen... inget spill, säkert & snabb hantering men det är en annan historia.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Att bygga för får
« Svar #3 skrivet: 05 feb-10 kl 12:15 »
Om jag skulle bygga för ett fåtal får skulle jag göra som min kompis gjorde, hennes hus rymmer runt 20 tackor om jag inte minns fel...
 Det är en stuga med en ganska liten dörröppning som är byggd på liggande telefonstolpar. När våren kommer går den att "Lyft-dra" från ströbädden med traktor. Fåren är alltså ordentligt skyddade där inne från väder och vind men borttagningen av ströbädden är enklare än om man skulle ha tre väggar och mocka inuti huset :)
 En extra bonus är att man kan flytta huset så att fåren inte behöver gå år efter år på samma parasitsmittade mark. Får har ju en tendens att "hänga" runt huset så parassittrycket blir stort just där.
 För bara en handfull får tror jag en sådan byggnad skulle gå att bygga ganska enkelt.
                           Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Att bygga för får
« Svar #4 skrivet: 05 feb-10 kl 12:17 »
Det låter ju som ett jättesmidigt fårhus. Du råkar inte ha bild på spektaklet? Är det fullstort vad gäller takhöjd osv? Byggt i trä eller?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Att bygga för får
« Svar #5 skrivet: 05 feb-10 kl 12:28 »
Nej, jag har ingen bild på spektaklet ;) Och kompisen har flyttat från fårhuset.
Det är byggt i trä med plåttak (tror jag om det nu inte var plast?!?), dom var några man som spikade ihop det på några dagar. Plasttak kan ju vara en fördel för ljusinsläpp kanske?
Man kunde gå inne i fårhuset men det behövs ju inte någon väldig takhöjd eftersom man inte behöver komma in med traktor.
                         Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Heureka

  • Inlägg: 96
    • Småland
SV: Att bygga för får
« Svar #6 skrivet: 05 feb-10 kl 19:01 »
Era svar får oss att luta åt att bygga ett fristående litet väderskyddshus för fåren. Behövs lamningboxar? Hur ska de vara utformade i så fall? Är det olämpligt att i så fall ha dom i stallbyggnaden, en bit ifrån själva fårhuset? Utrymme för hö och foder finns redan, funderar ev på att komplettera med en täckt balvagn. Men hur löser man utfodringen på bästa sätt? Dom kommer ha tillgång till hästarnas begränsande höautomater placerade på en grusplan, men helst vill jag ha dom där så lite som möjligt för att våra hyresgäster ska slippa trampa i en massa fårskit.
Är det något annat som är bra att tänka på/ordna kring boende och utfodring innan anskaffandet av fåren?

Hur sambetar man bäst med hästar för att minska parasittrycket och hjälpa fångbenägna hästar?

Heureka

  • Inlägg: 96
    • Småland
SV: Att bygga för får
« Svar #7 skrivet: 10 feb-10 kl 18:23 »
puffar lite
Hur löser man detta med lamningsboxar? Går det bra att ha dom i en annan byggnad en bit ifrån?

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Att bygga för får
« Svar #8 skrivet: 10 feb-10 kl 18:32 »
Ja, det är inga problem, om du inte får plats med dem i fårstallet. Ska du inte ha så många tackor kanske du inte ens behöver boxar..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Heureka

  • Inlägg: 96
    • Småland
SV: Att bygga för får
« Svar #9 skrivet: 10 feb-10 kl 19:18 »
Tack för svar. När behöver man lamningsboxar då? Man ska ju ha enligt djurskyddet, men man kanske inte behöver använda dom i normala fall, eller? Är det ok för 3-5 tackor att lamma tillsammans med dom andra?

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Att bygga för får
« Svar #10 skrivet: 10 feb-10 kl 19:26 »
Man bör väl ha grindar klara så man kan stänga in dem om det behövs, men har de bara tillräckligt utrymme så de kan gå iväg i ett hörn och lamma själva så brukar det fungera bra. (Oftast har de ju lammat en vacker morgon när man kommer ner ändå, då gör ju inte boxen så jättestor nytta längre. Har man många tackor som lammar samtidigt bör man ha boxar i stallet, eftersom en del vimsiga tackor kan kidnappa andras lamm en stund, eller tappa bort sina egna lamm osv. Mina tackor kommer att få lamma fritt, men just i år så lammar de väldigt utspritt så det bör inte föreligga kidnappningsrisk. Om man avser att använda lamningsboxar så kan man släppa in tackan i en sådan när man ser att det börjar närma sig, men som det går att läsa i andra trådar så kan det ta väldigt olika lång tid innan de lammar, fast man tror att de skall lamma inom en timme  :)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Terese

  • Inlägg: 221
  • Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
SV: Att bygga för får
« Svar #11 skrivet: 10 feb-10 kl 19:33 »
Tack för svar. När behöver man lamningsboxar då? Man ska ju ha enligt djurskyddet, men man kanske inte behöver använda dom i normala fall, eller? Är det ok för 3-5 tackor att lamma tillsammans med dom andra?
Lamningsboxar har man för att tackan behöver ha lite egen tid tillsammans med sina lamm för att de ska lära känna varandra. Speciellt tackor som lammar för första gången kan behöva detta extra mycket.
En praktiskt, enkel och tillfällig lamningsbox är helt enkelt 4st fårgrindar som man sätter ihop till en fyrkant i ett hörn av "fårhuset" som man senare plockar ihop igen. Är betydligt smidigare än att få flera flasklamm pga att en tacka virrar bort sig under lamningen och inte accepterar lammen som sina egna.
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Heureka

  • Inlägg: 96
    • Småland
SV: Att bygga för får
« Svar #12 skrivet: 10 feb-10 kl 19:40 »
Duger ett vindskydd med 3 väggar att lamma i? Min svärmors får lammar i februari. Hur stort bör ett hus/box vara för några får om man ska få plats att göra tillfälliga lamningsboxar där inne? Om man har ett mindre vindskydd, är det ok att ha lamningboxar i en annan byggnad eller skapar det stress hos tackan?

Terese

  • Inlägg: 221
  • Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
SV: Att bygga för får
« Svar #13 skrivet: 10 feb-10 kl 19:48 »
Själv skulle jag inte vilja flytta runt tackan precis innan lamning, inte till en byggnad där hon inte har varit eller inte kan sociallicera med resten av flocken efteråt. Men jag har ingen praktiskt erfarenhet av att flytta tackorna heller.
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Att bygga för får
« Svar #14 skrivet: 14 feb-10 kl 10:32 »
Hur går det?

Har haft 3-7 får med lamning 4 gånger och bara haft en olycka...
De klarade det  stort sett själva, 2 lamm och kring den 25e april alltid.
Lammningen har alltid gjorts ute och mina Gute-tackor ordnar det fint för sig själva och gömmer sedan lammen.

Själv har jag precis börjat fälla timmer och barka för mina nya fårstall, byggs i sommar, som skall rymma ca 15 djur.
Kanske bäst med en egen tråd med foto mm.

Lycka till.
« Senast ändrad: 14 feb-10 kl 20:50 av Ullaredsgården »

Heureka

  • Inlägg: 96
    • Småland
SV: Att bygga för får
« Svar #15 skrivet: 14 feb-10 kl 13:16 »
JAA, lägg ut en tråd med foton på ditt bygge!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Att bygga för får
« Svar #16 skrivet: 15 feb-10 kl 07:23 »
Som JBF skrev, så behöver man inte lammningsboxar om man har tillräckligt med utrymme. Fåren vill kunna gå undan, men vill ändå ha närhet till sina artfränder.
För Roslagsfårens del skulle jag aldrig flytta dem till en annan byggnad. Deras flock känsla  är så stor att de direkt mår dåligt av att skiljas av. Man ska inte stressa får i samband med lammning, då kan de garanterat få problem i sina naturliga beteenden.
Att lamma är för fåren en naturlig del av livet, inget konstigt, som vi människor verkar tycka 8)

Heureka

  • Inlägg: 96
    • Småland
SV: Att bygga för får
« Svar #17 skrivet: 15 feb-10 kl 12:16 »
Vad är tillräckligt med utrymme?

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Att bygga för får
« Svar #18 skrivet: 22 feb-10 kl 21:35 »
Vad är tillräckligt med utrymme?

Det undrar jag med! Hur många kvm per djur?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Att bygga för får
« Svar #19 skrivet: 22 feb-10 kl 21:44 »
Gemensamboxar
Minsta gemensamma utrymme per får i gemensambox  Djur Total yta, m² varav liggyta, m² ²)
Lamm, 15-30 kg  0,50  0,35 
Lamm över 30 kg  1,00  0,70 
Vuxet djur, högst 65 kg  1,20  0,85 
Vuxet djur, över 65 kg  1,40  1,00 
Dräktig tacka¹)  1,70  1,20 
Tacka under 65 kg, med lamm under 15 kg  1,70  1,20 
Tacka över 65 kg, med lamm under 15 kg  1,90  1,35 

Tabellen blev lite knasig, men kan ses på http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/mattistallochbyggnader.4.4b00b7db11efe58e66b8000720.html

Sen kan man tycka att minsta lagliga yta inte alltid är en tillfredställande yta om man vill ha glada djur...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 3 användare
Aika, LimJans, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser