Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att hacka på BF  (läst 13783 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Att hacka på BF
« Svar #60 skrivet: 07 feb-10 kl 14:45 »
Det är sant. Men SBR och LRF är delägare och bägge dessa organisationer har ett intresse av att skapa fler biodlare. Att verka för en ökning av det ekonomiska incitamentet för att skapa fler biodlare är en mindre prövad väg trots allt. SBR kör alltid sina rekryteringskampanjer från andra hållet.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #61 skrivet: 15 feb-10 kl 17:32 »
Är det någon som vet hur omröstningen gick på BF årsmöte angående f-skattesedel, för att få rösta?
Hans

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 16 feb-10 kl 07:23 »
Det visar sig när protokollen anslås för medlemmar, även denna tid efter stämman finns bland ramstadgarna. Brukar vara inom någon vecka även om ytterst få ideella föreningar håller sina protokoll hemliga för medlemmarna, (vilket inte är tillåtet).

http://www.skatteverket.se/fordigsomar/forening/foreningscivil.4.18e1b10334ebe8bc80002091.html

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870667.HTM
Föreningslagen gäller även ideell förening, fastän det står ekonomisk förening på länken.

Medlemmen har mera att säga till om än vad han tror och man kan inte neka någon medlemskap utan mycket starka grunder i en sådan förening. Därför är det inte tillåtet att särskilja något inom föreningen (grupper med mera inflytande) etc.
« Senast ändrad: 16 feb-10 kl 11:48 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

• Östergötland
« Svar #63 skrivet: 16 feb-10 kl 11:17 »
Hm... är det likadant i en Ekonomisk förening? Att man inte kan neka folk att bli medlemmar alltså?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #64 skrivet: 16 feb-10 kl 11:33 »
Det verkar jättekonstigt att man skulle vara tvungen att acceptera alla som medlemmar. Bostadsrättsföreningar (som väl är en form av ekonomisk förening?), gör ju en bedömning när de beviljar medlemskap till dem som köper lägenhet. Intresseklubbar, borde väl också kunna acceptera vissa och inte andra, de kan ju i alla fall utesluta forna medlemmar(?). Är det inte bara om man vill ha bidrag från stat och kommun som alla måste vara välkomna som medlemmar?

Däremot gäller ju att alla medlemmar i en förening har rätt att ta del av stadgar och protokoll, det är ju en självklar demokratisk rättighet, och har gällt i alla föreningar jag varit med i, och det är många, utom en, som dessutom fick rätta sig efter kontakt med jurist, om än motvilligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 16 feb-10 kl 11:40 »
Den sk fria prövningsrätten för BRF är inte så fri som många tror. Man kan reglera tillträde genom inkomstgräns och man kan reglera efter tidigare betalningsanmärkningar. Men rättsmedvetandet är lågt bland många.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 16 feb-10 kl 11:47 »
Är det inte bara om man vill ha bidrag från stat och kommun som alla måste vara välkomna som medlemmar?

Stämmer, det gäller alla former av kommunal och statliga bidrag.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #67 skrivet: 16 feb-10 kl 18:58 »
Förslaget på F-skatt röstades ner

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #68 skrivet: 16 feb-10 kl 19:27 »
Om jag fattat rätt så drog motionären tillbaka sitt förslag,
ang. krav på F-skatt.

Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 16 feb-10 kl 20:30 »
Nu ser allt f*n så mycket bättre ut, en mera innovativ och en öppnare inriktning får vi hoppas.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #70 skrivet: 16 feb-10 kl 20:45 »
Frågan är ju vad som utlyst viljan till denna motion till en början.
Hur många delade denna uppfattning och varför, sitter någon i styrelsen, eller någon annan viktig del av föreningen/bolaget?

Det känns ju som att det finns någon underliggande attityd kanske måste undersökas.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

ersam

• -
« Svar #71 skrivet: 16 feb-10 kl 21:54 »
Föreningslagen gäller inte för ideella föreningar men brukar fungera som praxis hur man ska se på olika frågor. Ideella föreningar är på gott och ont mer oreglerade.

Man kan lägga in villkor i en ideell förening att den är öppen exempelvis för biodlare x-län. Så helt öppen behöver den inte vara.

G Frick

« Svar #72 skrivet: 17 feb-10 kl 15:01 »
Man brukar säga ungefär så här där jag kommer ifrån:
"Det tar år att bygga förtroende, men minuter att rasera det"
Det är väl ungefär vad BF har gjort via sina talesmän som hela tiden förlöjligar det de kallar "hobbybiodlare".
Nu kan de kanske börja om och försöka bygga förtroende, men det kommer att ta tid innan jag har förtroende för dem igen efter allt som hänt.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #73 skrivet: 17 feb-10 kl 15:35 »
Men inte att förglömma SBR som har ägnat år åt att rasera sitt förtroende. Det märks ju inte minst på all kritik som bitidningen fått motta på detta forum. Har även talat med ex-styrelsemedlemmar som yttrat missnöje. De ville mer men konservatismen inom SBR är som en ogenomtränglig vägg i vissa sammanhang. Dock verkar en viss vitalisering ha skett även där med nya styrelsemedlemmar osv. Är inte jätteinsatt men kan säga att jag var utan bitidningen i 5år och när jag sedan återupptog prenumerationen så stod det ungefär samma saker som när jag avslutade prenumerationen flera år tidigare. Kunde lika gärna varit utan, nästan, så då gick jag med i BF och Gadden gav direkt en frisk fläkt. Bitidningen har blivit ett uns bättre på senare tid dock. Inte minst näringsbiodlingssidorna och de nya forskningsartiklarna.

Utländska hemsidor, alternativ.nu och Bf:s forum har dock gett mig mer som biodlare än SBR någonsin gjort (undantaget vissa eldsjälar i mina lokala föreningar som hjälpte igång mig). Iaf själva riksorganisationen.

ersam

• -
« Svar #74 skrivet: 17 feb-10 kl 17:26 »
Detta är en del av föreningens liv. Tyvärr överlever en del föreningar lite väl länge - ibland är det bästa att lägga ner och börja på ny kula emellanåt. Så slipper man alla kotterier och att föreningen överlever sig själv för det är inget självändamål utan bara ett medel. Medel för att få pengar eller sammanhållning. I dagens sköna värld med internet och olika forum som detta så tror jag man kommer se stora förändringar på föreningssidan i framtiden.

Nu inte sagt att SBR eller BF ska lägga ner utan tänker mer på föreningar som sådana.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 17 feb-10 kl 19:09 »
Men inte att förglömma SBR som har ägnat år åt att rasera sitt förtroende. Det märks ju inte minst på all kritik som bitidningen fått motta på detta forum. Har även talat med ex-styrelsemedlemmar som yttrat missnöje. De ville mer men konservatismen inom SBR är som en ogenomtränglig vägg i vissa sammanhang. Dock verkar en viss vitalisering ha skett även där med nya styrelsemedlemmar osv. Är inte jätteinsatt men kan säga att jag var utan bitidningen i 5år och när jag sedan återupptog prenumerationen så stod det ungefär samma saker som när jag avslutade prenumerationen flera år tidigare. Kunde lika gärna varit utan, nästan, så då gick jag med i BF och Gadden gav direkt en frisk fläkt. Bitidningen har blivit ett uns bättre på senare tid dock. Inte minst näringsbiodlingssidorna och de nya forskningsartiklarna.

Utländska hemsidor, alternativ.nu och Bf:s forum har dock gett mig mer som biodlare än SBR någonsin gjort (undantaget vissa eldsjälar i mina lokala föreningar som hjälpte igång mig). Iaf själva riksorganisationen.

Ingen organisation ger någonting! Man får gå kurser och ta stort initsiativ själv om man skall komma någon vart.
Man kan inte förlita sig på någon annan än sig självt och vara så kreativ man kan inom det "ekonomiska" utrymme man har, för det kostar initialt pengar att köra på.
(Jag vet!)
Bästa sättet är faktiskt att gå kursverksamheterna och hoppa på allt eftersom och så måste man vara vetgirig som f*n och göra som du själv spana på alla möjliga forum.
Mycket av den info här hemma är rent ut sagt inget att förlita sig på.
Man får kommunicera med omvärden och skapa sig en egen sfär utan helt och fullt påverkan av vad andra gör.
Man får seriösare svar baserad på någon substans och verksamhet någon bedrivit på kurser och via hemsidor, email och forumkommunikation i utlandet.

Trivs bättre hääääärrr......

Georgisten

• Östergötland
« Svar #76 skrivet: 17 feb-10 kl 19:19 »
Trivs bättre hääääärrr......

Jag med. :)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #77 skrivet: 17 feb-10 kl 20:43 »
Ask not what your country can do for you ! ,

Ask what you can do fore your country !

De flesta föreningar består av medlemmar av liksinade som vill främja en viss idé eller aktivitet.

Förhoppningsvis får alla som är med påverka. I grund och botten är människan god och de goda idéer , tankar , villjan slår sig igenom

Alltså blir en förening inte bättre än deras medlemmar.! ;)

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 27 feb-10 kl 10:34 »
http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php?PHPSESSID=2bjkiqh6849bpkp0f1fj99cp45&topic=3634.msg18137;topicseen#msg18137

Varför starta med ett kaos? splittring till max?

Är det bara biodlare med F-skattsedel som får bisjukdomar?  Då tillhör jag en riskgrupp!

Varför köpa mera sjukdomar när vi redan har så pass mycket redan att det faktiskt räcker, problemen är stora nog.

Michailov

• Västergötland
« Svar #79 skrivet: 27 feb-10 kl 11:06 »
http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php?PHPSESSID=2bjkiqh6849bpkp0f1fj99cp45&topic=3634.msg18137;topicseen#msg18137

Är det bara biodlare med F-skattsedel som får bisjukdomar?  Då tillhör jag en riskgrupp!

Jäklar, då ligger mina två avläggare risigt till också!  ;)

Nu har jag bara skummat inläggen i BF men om det är sådan efterfrågan på drottningar och paketbin - kan inte någon inom BF sadla om, lägga ned honungsproduktion och satsa på stora mängder drottningar och paketbin i stället. Med 2-300 kr/parad drottning och 6-700 kr för ett paket kan det väl bli väl så lönande som honung. Mindre utrustning krävs också. Men det vill ju till en stor volym samhällen.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser