Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fel ingående balans?  (läst 3224 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Fel ingående balans?
« skrivet: 02 feb-10 kl 15:45 »
Nu har jag suttit o tragglat med mitt bokslut bra länge och ger snart upp. Jag trodde att jag skulle vara klar till lunch eftersom jag *nästan* var klar.... :P

När jag skulle stänga året så får jag ett felmeddelande; det är fel på ingående balans! 209 kronor och det var ju fel redan i förra bokslutet men det märkte inte jag... :-[

Felet uppkom i december förrförra året, men hur jag än letar så hittar jag inte orsaken. Det som jag funderar på nu är om jag kan rätta till IB för 2009 och strunta i att det var fel 2008? Eller hur skall jag göra? Och hur rättar jag isåfall?

Hoppas nån bokföringskunnig person därute kan bistå mig med lite tips... :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Existens?

• Gäst
SV: Fel ingående balans?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-10 kl 23:12 »
Jadu...att hitta felet på balansräkningen är inte alltid så lätt..ser du ingen post på 209 kronor som du bokfört?
Jag antar att du använde den felaktiga balansen som grund för din deklaration?  Det är ju tyvärr så att man oftast inte upptäcker felet förrän året därpå, när man precis som du nu, inte kan dra ut den nya balansen.
Jag hade själv missat att boka en avskrivning på 900 kr rätt förra året och hamnade i samma sits nu. Men rättade till det på det året.
Alternativet är ju att du för in en riktig balans manuellt som ingående balans för detta året, så du får det rätt. Ofta är det enklast, och ingen lär ifrågasätta en så liten summa. Annars är ju tanken att de balanser och resultat som man uppgett i deklarationen ska följas åt år ut och år in så att säga.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 03 feb-10 kl 10:29 »
Tack för svaret!

Nej, ingen post på 209 kronor och jag har letat o letat... Inga ovanliga konton eller överföringar heller. Som du skriver så får jag nog ändra IB manuellt, frågan är vilken IB som jag skall ändra? Eller det kanske inte spelar så stor roll...

I fortsättningen så kommer jag att göra en balans varje månad så att jag kan hitta felen lite tidigare.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 feb-10 kl 11:04 »
Jag hde 159 kr för lite, och när jag då inte kunde hitta det, ansåg jag att det inte var värt besväret att rota igenom allt, eller leta efter en förlorad verifikation, jag skaffade en "inkomst" som gick till kassan, alltså balanserade genom att stoppa in 159 kronor till kassan. 
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 feb-10 kl 13:07 »
Tack för svaret!

Nej, ingen post på 209 kronor och jag har letat o letat... Inga ovanliga konton eller överföringar heller. Som du skriver så får jag nog ändra IB manuellt, frågan är vilken IB som jag skall ändra? Eller det kanske inte spelar så stor roll...

I fortsättningen så kommer jag att göra en balans varje månad så att jag kan hitta felen lite tidigare.

Ändra i så fall den du nu håller på med, alltså ingående vid 2009 års början. och så ser du till att den är i balans nu vid årets slut, så du slipper bekymmer nästa år.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 03 feb-10 kl 16:37 »
Ändra i så fall den du nu håller på med, alltså ingående vid 2009 års början. och så ser du till att den är i balans nu vid årets slut, så du slipper bekymmer nästa år.

Jo, det blir nog lättast. Jag vill helst undvika att röra 2008 års bokslut och bokföring. Men det finns en massa olika IB:n att ändra på och jag vet inte om det spelar nån roll vart jag ändrar?

Eftersom jag tänkt uppgradera mitt program så har jag fått några månaders support på köpet och jag skickade min fråga till dem igår. Får se om de svarat under dan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser