Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rationell napplammsskötsel  (läst 3749 gånger)

mazze

• Småland
    • Komålen
Rationell napplammsskötsel
« skrivet: 31 jan-10 kl 23:14 »
Efter ha översvämats av napplamm i år behöver jag tips på att sköta dem rationellt.
Jag har en nappspann, men den vägrar de dricka av. Så jag får stå med nappflaskor vilket jag har tröttnat på.
Det finns ju olika typer av lammbarer, vilken är bäst? Eller är alla lika dåliga som spannen jag har :(
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Rationell napplammsskötsel
« Svar #1 skrivet: 01 feb-10 kl 08:46 »
Vilken sorts spann har du ?
Vi har LGs spannar ,och dom har funkat här.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

poze

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 01 feb-10 kl 11:43 »
Det kan ta lite längre tid att få lamm att börja suga från hink istället för nappflaska, men efter ett par tre dagar med att ha stoppat fingret i munnen och fört ner dem i hinken har det alltid funkat. filkultur efter någon vecka så håller mjölken länge och det är bara att fylla på.

Min far använde en gammal liten pissoar med avlopp i ena änden som man kunde stänga och spola av med slang. lite raster för att de inte skulle stå uppe i det.

Men vi började med 10-15 lamm i var box, sedan så delade vi upp dem i grupper efter storlek. Var noga med att inte sätta lamm i avel om det är tackan som är dålig mor av någon anledning.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

agge

« Svar #3 skrivet: 01 feb-10 kl 14:54 »
har du olika typ av napp på flaskorna och lammbaren kan det bli lite problem.
ibland har jag fått lura igång lammen med att hålla favoritnappen över nappen på baren.
eller fästa barens nappar på flaskorna några gånger.
Men i år lyckades det inte  för den ene äter så långsamt så han hinner inte få i sej sin ranson innan det är slut i baren, så jag får dras med en flaskis.

Ulla Krull

« Svar #4 skrivet: 03 feb-10 kl 07:45 »
Granngården hade en 2-delad hink med mjukare nappar som lammen tyckte bättre om. Utformningen på hinken är dock lite opraktisk men man kan ju såga isär den så man får två hinkar.

Ofta får man vara lite envis med vissa lamm tills de förstår sig på hinken men det lönar sig i längden. Sitt på knä bakom lammet och stoppa in nappen i munnen och håll kvar huvudet. Ja, de sprattlar och nej, det är inte alltid lätt men till slut brukar de lugna sig och komma på att det faktiskt finns mat i den nappen också  ;)

Och eftersom jag redan har tjatat om den i så många andra trådar så kan jag ju tipsa om den norska modellen för uppfödning av napplamm här också  ::)  ;D
http://www.faravelsforbundet.com/index.php/fakta/management/lamning/96-flasklamm 
Mycket bra! Ger struktur och klara direktiv och är rationell!

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #5 skrivet: 03 feb-10 kl 22:31 »
Tack för alla tips.
Jag ger mina lamm komjölk nu, men det går åt mycket mjölk och de växer inte speciellt mycket.
Växer de bättre på lammnäring?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 feb-10 kl 10:07 »
Jag har finullsfår så flasklamm blir det här varje år! Har gjort en ställning till flera flaskor i rad som jag kan hänga upp på boxväggen. Då kan samtliga flaskisar äta på en gång och jag behöver inte stå o hålla flaskorna åt dem. Däremellan så får de ju äta grovfoder o kraftfoder också.
Har prövat med både komjölk o lammnäring. Tycker dock att de verkar växa lite fortare på lammnäringen, antagligen för att komjölken inte har riktigt lika sammansättning som tackmjölken. Men har man fri tillgång till komjölk så är det ju ett både enklare och billigare alternativ. Nu har jag ingen mjölkbonde i min närhet längre så nu får det bli det dyrare alternativet med köpt näring.

Ulla Krull

« Svar #7 skrivet: 04 feb-10 kl 16:43 »
Lammnäring är nog bättre än komjölk och LG-produkters är en av de bättre men friska starka lamm växer bra på Pontus från Granngården också som är billigare.

Du syrar väl komjölken?

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 06 feb-10 kl 15:27 »
Vi har för första gången ett flasklamm, och jag funderar nu över hur jag ska göra med ute/inne? Idag är han fyra dagar, och jag har försökt att ha honom med resten av flocken så mycket som möjligt. Tyvärr så håller han inte värmen riktigt (kallstall), utan jag blir tvungen att ta in honom i mjölkrummet och ha honom där. Är det dumt att göra så, jag kanske borde ha honom i mjölkrummet tills han blir stor nog? (Och när är det i så fall...?)

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 06 feb-10 kl 15:31 »
Och så har jag ju en fråga till!  :) På säcken med lammnäring står det 2 dl fyra gånger om dygnet. Det känns väldigt lite, han verkar vara konstant hungrig. Just nu så får han vätskeersättning mellan mjölkmålen eftersom han fick diarre vid övergången till pulvermjölk, och det blir han nöjd med, men förhoppningsvis så kommer han ju att bli bra i magen igen och inte behöva ersättningen. Kan man öka på lammnäringen och hur mycket i så fall?

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #10 skrivet: 06 feb-10 kl 22:28 »
Jag har värmelampa till mina napplamm så de kan gå med resten av flocken.

Jag syrar inte komjölken, bara en fick lite diarre då blandade jag i lite diakur sen blev den bra.

Ulla Krull

« Svar #11 skrivet: 07 feb-10 kl 06:25 »
Och så har jag ju en fråga till!  :) På säcken med lammnäring står det 2 dl fyra gånger om dygnet. Det känns väldigt lite, han verkar vara konstant hungrig. Just nu så får han vätskeersättning mellan mjölkmålen eftersom han fick diarre vid övergången till pulvermjölk, och det blir han nöjd med, men förhoppningsvis så kommer han ju att bli bra i magen igen och inte behöva ersättningen. Kan man öka på lammnäringen och hur mycket i så fall?

Första två veckorna ger jag flasklammen så mycket de orkar dricka ca 5 ggr per dygn. Jag har aldrig trott på att ransonera flasklammens mat då man aldrig matar dem så ofta som tackan. Bättre att de får bli mätta och växa ordentligt, då håller de också värmen lättare.
ReCovin Kolpasta lugnar snabbt lösa magar.

Värmelampa är som sagt en bra lösning på kalla lamm.

Ulla Krull

« Svar #12 skrivet: 07 feb-10 kl 06:28 »
Jag har värmelampa till mina napplamm så de kan gå med resten av flocken.

Jag syrar inte komjölken, bara en fick lite diarre då blandade jag i lite diakur sen blev den bra.
Jag har fått för mig att de tillgodogör sig komjölken bättre om den är syrad. Det finns någon förpackning syrningsmedel till kalvmjölk på Nordpost som inte var så dyr. Kan vara värt att prova så kanske de blir finare  ;)

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 07 feb-10 kl 10:47 »
Första två veckorna ger jag flasklammen så mycket de orkar dricka ca 5 ggr per dygn. Jag har aldrig trott på att ransonera flasklammens mat då man aldrig matar dem så ofta som tackan. Bättre att de får bli mätta och växa ordentligt, då håller de också värmen lättare.
ReCovin Kolpasta lugnar snabbt lösa magar.

Värmelampa är som sagt en bra lösning på kalla lamm.

Åh, vad skönt att höra!! Jag ger också fem ggr/dygn just nu, men då ska han få äta så mycket han vill.  :)

Kommer inte de andra lammen att vilja ligga under värmelampan också?

Sano

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 07 feb-10 kl 19:47 »
Jag blandade grädde i omjölken eftersom fårmjölken är fetare, men de växte ändå inte lika bra som på lammnäring, så nu får det bli det vid behov.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

hustran

« Svar #15 skrivet: 08 feb-10 kl 11:02 »
Vi brukar vispa i en äggula i lammnäringen. Har du egna höns så är det jättebra.

Ulla Krull

« Svar #16 skrivet: 09 feb-10 kl 07:56 »
Åh, vad skönt att höra!! Jag ger också fem ggr/dygn just nu, men då ska han få äta så mycket han vill.  :)

Kommer inte de andra lammen att vilja ligga under värmelampan också?
Jo förmodligen några, men det kan man ju bjuda på  ;)
Ju fler desto varmare!

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare
Pamilla, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser