Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur gör man ???  (läst 3051 gånger)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
hur gör man ???
« skrivet: 31 jan-10 kl 10:53 »
har hört att man kan seminera höns.
1 hur gör man ??
2 hur många gånger i veckan ska man göra det ??
3 hur länge håler spermjerna sig i hönan ???
tacksam för svar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

patrick.

• Gäst
SV: hur gör man ???
« Svar #1 skrivet: 31 jan-10 kl 11:03 »
hum!, att seminera en höna låter lite överdrivet :-X ;) ;)........

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
:)
« Svar #2 skrivet: 31 jan-10 kl 11:09 »
Överdrivet men intressant. Vet att de gör det på butkalkoner då de inte kan fortplanta sig själva. :( :'(. Dock vet jag inte hur, de typ "mjölkar" tuppen, samlar sperman. Sedan duttar eller sprutar de in det i hönan.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 31 jan-10 kl 11:12 »
vet inte riktigt om det här är allvarligt menad fråga men fråga nummer två blir då hur får man sperman ur tuppen  men som sagt man lär sig alltid något nytt ;) ;D
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 31 jan-10 kl 11:16 »
orpington gör man det ibland på.
då de är tunga.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 31 jan-10 kl 11:25 »
vet inte riktigt om det här är allvarligt menad fråga men fråga nummer två blir då hur får man sperman ur tuppen  men som sagt man lär sig alltid något nytt ;) ;D

Ja, det är det jag menar. ;D Man behöver ju inte tänka göra det själv, men eftersom det existerar så blir man ju självklart nyfiken på hur det går till. Alltid kul att lära sig något nytt som du skrev. ;D

Har ingen aning om hur de får ut spermierna ur tuppen, utan det jag har sett bara är att de klämmer på något vis vid kloaken sedan kommer det ut.  ???
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 31 jan-10 kl 11:29 »
En film ?
Artificial Insemination for Chickens

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 31 jan-10 kl 11:31 »
Precis den jag skulle posta nu! ;D

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 31 jan-10 kl 12:18 »
tack

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 31 jan-10 kl 12:33 »
vilken film mycket lärorik en tanke som slog mig va undrar om man kan frysa sperman och skicka iväg som dom gör med sperma från hästar många funderingar och som sagt mycket kul att få lära sig nya saker som man inte ens visste man kunde behöva i framtiden tackar mvh susanne
;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 31 jan-10 kl 12:54 »
Läste på backyardchickens om detta att de brukar använda det här för att "hjälpa" tupparna föra sina gener vidare under vissa tider och situationer. Till exempel så var det någon med seramas, en ras som inte är någe vidare i fertilitet. Hon hade haft tupp och höna ihop länge men utan några befruktade ägg... Vet inte om hönan inte var så intresserad av sin tupp så värst eller och om han är av försiktig typ så blir det ju inga parningar antar jag.

Hon hade då gjort detta för hon så gärna ville få någon avkomma från dessa två djur. Inom 2 dygn så började hönan lägga befruktade ägg.

Många i USA tycks också använda detta när de ska ta avelsägg ifrån sina utställningsdjur och vill vara så säkra som möjligt på att äggen är befruktade. Självklart lät hon ju djuren göra det naturligt med, som sagt hon ville bara försäkra sig lite extra.

Så detta är väll förutom när det gäller prodktionsdjur största syftet med inseminering. Annars är det bästa och enklaste att låta kluckisarna sköta det själva, självklart! ;D 

Intressant är det iaf... Att det GÅR att göra så mycket, till och med på fjäderfän!

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 31 jan-10 kl 20:11 »
det är en tanke man kanske skulle köra vidare på. mina koShamo som jag har 3hönor av och en tupp men alla 3 blir inte befruktade endast en och de lägger ju alldrig överdrivet mycket ägg varje gång så det är som o skrapa trisslott när man lägger äggen i kläckaren får spåna vidare på denna tanke ett tag eftersom jag inte ens visste att detta gick att göra
;)

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 31 jan-10 kl 20:21 »
satt just o tänkte . tuppen kanske blir förnärmad av mina försök att mjölka honom stirdshönsen är ju lite speciella tur kanske att det inte är en av dom större raserna  hoho
;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 31 jan-10 kl 20:25 »
Sebright är nog en ras som också kanske är värt att testa detta på, de är ju också inga höjdare på att befrukta ägg alla tider och hönsen värper ju inga jättemängder... Tror att jag kommer att testa någon gång... Bara för att man blev så himla nyfiken på detta nu.  :-[

Weasel

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 31 jan-10 kl 20:42 »
Sebright är nog en ras som också kanske är värt att testa detta på, de är ju också inga höjdare på att befrukta ägg

Jag frågade en stor uppfödare om detta. Han sa att han aldrig hade haft prblem med befruktningen, så länge man hade en tupp som var max 3 år.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 31 jan-10 kl 20:44 »
Min förra tupp var inte ens ett år och han var inte intresserad i att ens försöka göra något med hönorna (och då får man ju garanterat inte några befruktade ägg om man har en ofrivillig tupp).  =/ Tuppen jag har nu däremot har gett 100% befruktning... Men varenda kyckling dog ju!!!  :'( Blev konstiga i magen (det var inte coccidios).

Du hoppade föresten över de sista orden i min mening... :P "alla tider" (och då syftar ju jag på vissa perioder som med alla andra hönsraser också, bara det att hönorna kanske lägger då och man vill ju gärna ta vara på alla äggen som blir då de inte är några värpraser precis).
« Senast ändrad: 31 jan-10 kl 20:48 av Linkoso »

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 31 jan-10 kl 20:48 »
Jo en rolig och mycket intressant utveckling måste jag säga. Mycket användbar inom olika områden.

Det slår mig dock att den kan användas på fel sätt.
Personligen tror jag att om man använder metoden på raser där det är dålig befruktning, tupparna parar inte osv tror jag inre man hjälper raden med detta.

Tror ni inte att risken är stor att man i slutändan sitter med en ras som inte kan reproducera sig normalt? Om man använder sig av dett okritiskt??
« Senast ändrad: 31 jan-10 kl 21:02 av Ratchaburi »
My name is not Rihanna....

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 31 jan-10 kl 21:17 »
jag måste säga att det handlar inte om någon massframavel av en speciell hönsras men att man kanske kan hjälpa naturen i sig lite på traven och det tror jag fler håller med om just av dessa som inte lägger mycket ägg men jag skulle jätte gärna ha en tupp till var och en av mina KoShamo om jag bara fick tag i detta jag hade turen att få tag på en extra tupp förra året men så blev den första tuppen jag hade sjuk så jag fick ta bort honom och så står jag nu med bara en kvar och han gör väl så gott han kan men detta såg jag som ett allternativ . och jag såg nog inget oetiskt i detta kanske egoistiskt för jag älskar verkligen rasen och jag är rädd att förlora den men det är jag i ett nötskal kramzar på er alla höns älskare susanne
;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 31 jan-10 kl 21:40 »
Seminering av höns är något som jag tycker att man ska undvika i största möjliga mån!!!

Det huvudsakliga skälet är att raser som inte kan fortplanta sig på naturlig väg inte har ett existensberättigande i mina ögon (detta gäller alla djur) Att man sedan använder insimination på vissa djur av praktiska skäl är en annan sak men "driften och kunnandet" ska finnas naturligt.

Om man har fertilitetsproblem och inte kan lösa dem naturligt är jag mycket tveksam till om man gör rasen en tjänst genom att ta till insemination.

Om man har en så stor och tung tupp att han skadar hönorna är det i mitt tycke bättre att man bara släpper ihop tupp med hönor en liten stund var 3:dje dag eller så. Tänk på att sperman lever i hönan upp till 3 veckor så ett "nyp" var 3-7 dag räcker gott för att få full befruktning (under förutsätning att tuppen är fertil).

Ko Shamo problemet att en tupp väljer ut en favorit och bara parar henne är rätt vanligt på Shamo varianterna och Yamato. Dom trivs väldigt bra i par. En lösning som fungerade bra för mig var att tuppen  bara hade en dam åt gången och fick en ny fjälla varje dag. Lite meckigt men på så sätt fick jag full befruktning på både mina O Shamo, Ko Shamo och Yamato.

Dessa lösningar är i mitt tycke mycket bättre om man har problem med befruktning än att ge sig på att insiminera.

Kom ihåg! "Avlar du på dålig fertilitet får du nedsatt fertilitet även i  i nästkommande generationer"

Att det sedan är spännande att lära sig något nytt är en helt annan sak :D Och att det kanske finns situationer när det är bra att kunna är möjligt (även om jag faktiskt inte kan komma på någon just nu) Men som sagt kunskapen är inte fel, bara man använder den med förnuft!!!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

esten

• -
« Svar #19 skrivet: 31 jan-10 kl 21:49 »
Surfade runt lite på nätet i frågan .
Man använder AI bla i länder med svåra klimat där hybridvärphöns inte klarar sig , där insemineras de lokala stammarna med hybridvärp för att få fram bättre värphöns åt hönserierna .
Ett annat användnings område var på platser med högt smittryck för att undvika att sprida smitta vidare .

Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser