Seminering av höns är något som jag tycker att man ska
undvika i största möjliga mån!!!
Det huvudsakliga skälet är att raser som inte kan fortplanta sig på naturlig väg inte har ett existensberättigande i mina ögon (detta gäller alla djur) Att man sedan använder insimination på vissa djur av praktiska skäl är en annan sak men "driften och kunnandet" ska finnas naturligt.
Om man har fertilitetsproblem och inte kan lösa dem naturligt är jag mycket tveksam till om man gör rasen en tjänst genom att ta till insemination.
Om man har en så stor och tung tupp att han skadar hönorna är det i mitt tycke bättre att man bara släpper ihop tupp med hönor en liten stund var 3:dje dag eller så. Tänk på att sperman lever i hönan upp till 3 veckor så ett "nyp" var 3-7 dag räcker gott för att få full befruktning (under förutsätning att tuppen är fertil).
Ko Shamo problemet att en tupp väljer ut en favorit och bara parar henne är rätt vanligt på Shamo varianterna och Yamato. Dom trivs väldigt bra i par. En lösning som fungerade bra för mig var att tuppen bara hade en dam åt gången och fick en ny fjälla varje dag. Lite meckigt men på så sätt fick jag full befruktning på både mina O Shamo, Ko Shamo och Yamato.
Dessa lösningar är i mitt tycke mycket bättre om man har problem med befruktning än att ge sig på att insiminera.
Kom ihåg! "Avlar du på dålig fertilitet får du nedsatt fertilitet även i i nästkommande generationer"
Att det sedan är spännande att lära sig något nytt är en helt annan sak

Och att det kanske finns situationer när det är bra att kunna är möjligt (även om jag faktiskt inte kan komma på någon just nu) Men som sagt kunskapen är inte fel, bara man använder den med förnuft!!!