Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Amortera på jordbruksfastighetslån  (läst 6015 gånger)

purelyplatonic

Amortera på jordbruksfastighetslån
« skrivet: 30 jan-10 kl 19:01 »
Om man nu får vinst i sitt jordbruk/företag får man då amortera av sitt lån utan att först skatta för pengarna?

Existens?

• Gäst
SV: Amortera på jordbruksfastighetslån
« Svar #1 skrivet: 30 jan-10 kl 23:47 »
Både ja och nej.. Amorteringar är ju aldrig avdragsgilla, så ja, du måste göra det för skattade pengar.
Men, på ett jordbruk kan du ju göra avskrivningar på byggnader och inventarier. Det är ju alltså ett avdrag för värdeminskningen, ett avdrag som man inte lägger ut pengar för så att säga , utan det finns bara i bokföringen.
Detta utrymme kan man utnyttja för amorteringar. Gör man det så är det ju också bra, då betalar man av på lånen i samma takt som en grej förlorar i värde.

Säg att du köper en traktor för 100 000 och bygger en maskinhall för 100 000.
På traktorn kan du göra en avskrivning på 5 år, dvs du får dra av 20 000 per år. På byggnader får man dra 10% per år, alltså 10 000 i detta exempel.
Här har du nu 30 000 i avdrag, som du kan utnyttja för att amortera på lån.

trädman

« Svar #2 skrivet: 30 jan-10 kl 23:57 »
Är det en fastighet med skog du har kan du också nyttja skogsavdrag för att amortera med "oskattade" pengar. Det är ett slags skattekredit så den dag du säljer fastigheten återförs de till beskattning. Men under tiden har du förmodligen sparat en hel del ränta. Reglerna gäller intäkter från skogen och det finns en del att ta hänsyn till. Jag ids inte försöka sammanfatta reglerna här och nu. Skogsavdraget används kanske oftast i samband med att någon gör en större avverkning för att exempelvis finansiera en del av fastighetsköpet eller göra någon annan större investering

purelyplatonic

« Svar #3 skrivet: 31 jan-10 kl 08:44 »
Tack för snabba svar, nu förstår jag lite mer.

Vi har lagt ett bud på en större gård och kommer då förmodligen ha en chans att gå plus på jordbruket tillskillnad mot nu. Så det är därför jag undrar detta. Tyvärr så är den skog som finns till fastigheten redan avverkad så mycket som det är tillåtet så där kan man inte få något av.

En granne sa att man kan betala av räntan med företagetspengar, alltså oskattade pengar, stämmer det?
Det skulle ju vara kalas bra för då kan man ju lägga sina egna pengar på att amortera eller annat skoj.

Danarp

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 31 jan-10 kl 09:10 »
Så länge krediten kan ledas tillbaka till jordbruksrörelsen så kan du dra räntorna i verksamheten. Det spelar ingen roll vilken sorts lån det är, utan vad ni använt pengarna från lånet till.

Vanligt om ni ska köpa en gård är att man vid inköpet fördelar köpeskillingen. En del hör till gårdens bostadshus = privatkredit, och den del som hör till mark, ekonomibyggnader m.m. går som näringskredit.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 jan-10 kl 09:52 »
Ja, alla räntor är avdragsgilla, så det blir ju oskattade pengar.
Som sades här ovan, den delen som går på jordbruket kan du dra mot inkomsterna från jordbruket.
Och den delen som går på bostadshuset drar du som underskott av kapital, som vilken villaägare som helst.

trädman

« Svar #6 skrivet: 01 feb-10 kl 00:18 »
Det finns också de som hävdar att man har rätt att fritt fördela sitt egna kapital mellan rörelse och privat. Dvs om man stoppar in en del egna pengar i affären så kan man hävda att dessa helt går till privatbostaden och att en större del av lånen är hänförliga till näringsverksamheten. Dock vet jag inte hur det slutligen gått i eventuella skattemål angående detta. Det är nog klokt att kolla upp detta med någon skatteexpert innan man ger sig av från standardmetoden, att fördela lånen efter taxeringsvärdenas fördelning.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 feb-10 kl 06:09 »
Vi har lagt ett bud på en större gård och kommer då förmodligen ha en chans att gå plus på jordbruket tillskillnad mot nu.

Var inte så säker på det.. ;)
Jag brukar resonera som så att om man lyckas få jordbruket att ge sån vinst så det blir pengar över till några större amorteringar..Då är skatteproblemet den mindre delen sen..
Det finns en del möjligheter att periodisera resultatet mellan olika år också, och jag ser det som mindre troligt att ni går med vinst från första året, några år med underskott brukar det alltid bli, dom underskotten får man ju ta med sig till kommande år som avdrag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser