Jag har själv en egen byggfirma och som företagare i byggbranschen är man skyldig tio års garanti på utfört arbete. Vi byggare med huvet på skaft har företagsförsäkringar som täcker detta men,,,,,,,,,,,,,, företagaren har enligt konsumentköplagen rätt att åtgärda problemet. Problemen uppstår när oseriösa "hantverkare"

utför dåliga eller undermåliga arbeten för att sedan "kursa" bolaget vid första större reklamation. Ännu värre om du saknar kvitto dvs. svartarbete då får du skylla dig själv! Mitt råd: Kontakta din konsumentrådgivare innan du ev. går vidare, var noga med att dockumentera skadorna och ev byggfusk vid svårigheter med att se vad som är byggfusk kan en besiktningsman anlitas, hör dig för med ditt försäkringsbolag de kanske täcka detta. Väljer du att gå vidare så har hantverkaren antingen struntat i din uppmaning att åtgärda felet eller misslyckats med det samma. Kontakta då ARN - allmänna reklamationsnämnden .Du ska alltid kolla upp blivande entrepenörer du anlitar så de inte är svartlistade.
http://www.svartlista.se/svartalistan.html