Plantera du lärk...Och sköt den som vanlig barr, går så bra! Man ska inte krångla till det!
Efterfrågan på lärk beror helt på vart i landet man bor, vissa sågverk vill inget ha om du inte har en större post eftersom det är svårt för dom att få avsättning för en liten andel lärk om det inte ingår i deras vanliga sortiment. Hybridlärk kan växa snabbt, men det beror som sagt också på vilken mark man sätter den... Fel mark så växer den sämre än andra, men visst är det är jättefint trä och jag tycker inte man ska vara rädd för att satsa på det om man bor i ett område där det finns andra som har lärk, då är det alltid någon som tar emot det.Själv är jag mer intresserad av silvergran då den är överlägsen vanlig svensk gran vad gäller svarvning, den växer bra på rätt mark den också, men även den är väldigt viltbegärlig. Vilket barr menar du här, tall och gran ska skötas olika om man vill att de ska växa till sig optimalt Naturligtvis MÅSTE man inte gallra flera gånger svagt, men det är optimalare för tillväxten än att göra tvärt om, sen är det en annan sak ifall det är optimalt för plånboken, man får ta det som passar en själv
Ursäkta trådkapningen, men..Har ett område (stormhygge med en del gammal gran kvar) som det varit rätt mycket rotröta. Området är på en kulle, torrt, finfin bonitet (mellan 8-10 tror jag, i småland) Vad ska man plantera där istället? Känns ju lagom kul o plantera gran där igen (området ska avverkas inom en snar framtid). Vad för trädslag rekommenderar ni? som är tåligt och skall ge en bra avsättning i framtiden. MVH
Lärkvirke tål röta bättre än gran och tall.Varför påstår folk i tråden att lärk skulle vara rädd för rådjur? Inget jag kan bekräfta.Att den skulle växa krokigt kan jag heller inte hålla med om.
Om du bryter upp rötterna med en stubbbrytare så kan du plantera gran igen. Silvergran är resistent mot rötröta men avsättningen är nog obefintlig.