Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Industrisocker"?  (läst 17813 gånger)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #20 skrivet: 29 jan-10 kl 18:28 »
Klart att sockret inte är sämre om man betalar mindre för samma!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Industrisocker"?
« Svar #21 skrivet: 29 jan-10 kl 18:34 »
Javisst, självklart, men det tycks inte finnas den möjligheten på marknaden, dvs det är billigast att släpa hem massor av 2-kilosförpackningar från någon matbutiks kampanj, det finns inte ett billigare och enklare sätt genom en lämplig affärskedja/leverantör av tex jordbruksprodukter eller matprodukter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Industrisocker"?
« Svar #22 skrivet: 29 jan-10 kl 18:42 »
Å, då kunde man få en gratis utlandsresa, plus att sockret blev billigare. Verkar som en smart plan. Undrar hur mycket socker som behövs för att det ska gå jämt upp?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: "Industrisocker"?
« Svar #23 skrivet: 29 jan-10 kl 19:30 »
Som hobbybiodlare kan man bara vara vaken för erbjudanden. En billeverans är 20ton. Då blir det billigare. Om många går ihop och köper en stor kvantitet (20ton) så kan man dela och tjäna lite grann. 2009 betalade jag  8.67 per kg hemkört.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #24 skrivet: 29 jan-10 kl 19:35 »
Om det hemkörda kostade 8.67  borde sockret ligga på 4,30/kg ::)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

wictor

  • Inlägg: 763
SV: "Industrisocker"?
« Svar #25 skrivet: 29 jan-10 kl 19:37 »
Kolla med ditt närmaste bageri var de köper sitt socker.
Jag kan garantera att det kommer i säck från någon grossist i närheten. Det går bra att handla via grossisterna också, men inte säkert att kilopriset blir billigare - men det är ju enklare att hantera 25-kilos säckar jämfört med 2-kilos småpåsar.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: "Industrisocker"?
« Svar #26 skrivet: 29 jan-10 kl 19:42 »
Men inte råvaran ::)
Jodå, råvaran är sockerbetor eller sockerrör. Odlingen kan ske under olika betingelser, därav ekologisk eller ej. Allt socker framställs på samma sätt.

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: "Industrisocker"?
« Svar #27 skrivet: 29 jan-10 kl 23:25 »
På sätt och vis så är sockerkostnaden ganska så marginell. Jag räknar med 150 kronor för sockret. Vax och sådant en hundring. Ramar och lådor spikar jag själv. Så driftskostnaden för ett samhälle ligger på omkring 300 kronor om året. Och som pensionär så brukar jag säga att bina och jag delar på pensionen.

Nu tänker jag glida lite på den här tråden!!!!
Melass skulle med säkerhet ge en inte helt angenäm doft i kupan. Men det gör också ramar som inte byts när dom borde. Honung är en sådan produkt som lätt tar åt sig  doft och smak. Och man kan känna på smaken från honung att en del biodlare borde vara mer på alerten. Om ... ni som startar upp biodling ska kunna få kunder som kommer åter år efter år så måste ni ha en topp produkt och inte något som smakar gammal kupa. Eller Melass!
Låt inte lura er att pruta på hygienen. Sen får vilken storbiodlare som helst påstå att det saknar betydelse.
Gideon
 

 

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #28 skrivet: 30 jan-10 kl 10:40 »
Jag tänker mig "vanligt" socker inget experimenterande med annat.

Exempel på artikel om Vägverket: http://www.expressen.se/motor/1.1012802/bilar-gillar-socker

Skulle vara en syn för ögat att en stor väghållningsbil stannar till utanför Netto och två kraftiga karlar går in och fyller kundvagnar med 2 kg påsar som man sedan häller ner i behållaren!  :D

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "Industrisocker"?
« Svar #29 skrivet: 30 jan-10 kl 10:46 »
Köp inget socker av vägverket, de har endast lagt till socker, inte uteslutit vägsaltet.
Sockret är väl till för att locka viltet ut på vägen ::)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Michailov

  • Inlägg: 326
    • Västergötland
SV: "Industrisocker"?
« Svar #30 skrivet: 30 jan-10 kl 11:08 »
Köp inget socker av vägverket, de har endast lagt till socker, inte uteslutit vägsaltet.
Sockret är väl till för att locka viltet ut på vägen ::)
Sockret är till för att få ned mängden salt som förstör växtlighet och brunnar/vattentäkter längs vägen. Är det något som lockar vilt upp på vägen så är det salt. Även salt i sandningssand, för att sanden skall fästa i den packade snön/isen, lockar vilt.

Efter detta sidospår - 2009 köpte jag socker på Ica för 9:-/kg inkl. moms. Det är ju en lockvara, i samband med bärsäsongen, som skall dra in folk i butikerna. Pengarna plockar man in på andra produkter. Så en grossist som måste tjäna pengarna på sockret är i många fall dyrare.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: "Industrisocker"?
« Svar #31 skrivet: 30 jan-10 kl 11:24 »
Socker är en prisskyddad vara inom EU, och var det i Sverige redan långt innan vi gick med i EU, detta för att skydda bet-odlingen, från början var det för att säkerställa sockertillgången vid eventuellt krig, vilket knappast är en relevant orsak idag, importskatten på socker finns kvar för att skydda handelsbalansen, ungefär som att vi, alltså EU, vägrade kött från sydamerika utan ordentlig mul-och-klöv-sjuke kontroll, trots att sjukdomen inte fanns i de länder det gällde.

Nåväl, det är för att vi har ett svepskäl att lägga extra importskatt på sockret som det är så dyrt med socker i EU.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Curt

  • Inlägg: 621
SV: "Industrisocker"?
« Svar #32 skrivet: 30 jan-10 kl 12:17 »

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #33 skrivet: 02 feb-10 kl 20:40 »
8,68 på Lidl Alingsås i 1 kg förpackning. Fast det känns ju inte så aktuellt just nu...  ;)

Siljansringen

  • Inlägg: 41
SV: "Industrisocker"?
« Svar #34 skrivet: 02 feb-10 kl 21:16 »
Använd endast rent socker till bin.
Kanske  du kan ta kontakt med detta företag
för att få billigare socker.
HIENOSOKERI,  Importör  Minestrone OU, Tallinna
Tillverkat och förpackat i Lettland.
Är det någon som får napp på detta så meddela hur det
blev här på sidan.

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: "Industrisocker"?
« Svar #35 skrivet: 02 feb-10 kl 23:00 »
Jag har också försökt få fatt i socker lite billigare.
Använder det i min godistillverkning.
Men det verkar ju som sagt inte bli billigare med grossistsocker, snarare tvärt om. Hellustigt.
Allt annat hittar man mycket billigare. *suck*
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: "Industrisocker"?
« Svar #36 skrivet: 03 feb-10 kl 11:42 »
Oftast är 1 kg makaronerna billigare än 2 kg-påsarna (alltså jämförelsepriset). Varför? Jo konkurrensen är större på 1 kg.

När det gäller socker så är nog transportavgiften till dörren inbakad i priset och då man som restaurang/bageri värdesätter tiden mer att baka än springa i affärer så blir prissättningen därefter.

Ur led är tiden - eller vad ska man säga...  :)

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #37 skrivet: 03 feb-10 kl 11:52 »
Men priser på pall från t ex Danisco måste sänka kg priset?

Hans Hultén

  • Inlägg: 191
    • Södermanland
SV: "Industrisocker"?
« Svar #38 skrivet: 03 feb-10 kl 11:52 »
Jag har också försökt få fatt i socker lite billigare.
Använder det i min godistillverkning.
Men det verkar ju som sagt inte bli billigare med grossistsocker, snarare tvärt om. Hellustigt.
Allt annat hittar man mycket billigare. *suck*
För några år sedan var jag och skulle köpa "billigt" socker på ett grossistföretag men det visade sig vara dyrare än i vanliga butiker. Svaret jag då fick var att de inte ville/skulle konkurrera med sina egna kunder.
Hans

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: "Industrisocker"?
« Svar #39 skrivet: 03 feb-10 kl 13:53 »
Vad tror ni om denna utveckling under sommaren?
http://www.lantbruk.com/sockerpriset-spas-stiga-med-20/2010-01-22


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 2 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser