Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kattproblem  (läst 14517 gånger)

myggholken

• www.myggholkenjokkmokk.se
    • Lappland
    • myggholken
kattproblem
« skrivet: 27 jan-10 kl 15:10 »
Min 6-åriga kastererade hankatt har börjat "kissa på sig". Han läcker alltså. Där han suttit eller legat och sovit är det kissfläckar. Verkar inte ha ont. Försökt få tag på veterinären, men han var på renslakt...Finns det någon här som har ett tips??
elizabeth

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: kattproblem
« Svar #1 skrivet: 27 jan-10 kl 15:39 »
urinvägsinfektion eller problem med njurarna är mitt tips efter omfattande erfarenheter med sorgliga utgång. försök att få tag i någon veterinär snarast. var beredd på att eventuellt ställa om till specialfoder eller värre. lycka till.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 jan-10 kl 16:57 »
Kastrerad hankatt har en förhöjd risk till att få njurproblem.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 27 jan-10 kl 19:01 »
Låter som urinvägsinfektion, urinsten eller njurknas. Luktar han/urinet annorlunda? Tyvärr är nog rekomendationerna som övriga har sagt försök att få tag i vet så fort som möjligt.

Tänk på att katter med njur och kisseriproblem aldrig ska äta torrfoder. Behandlar man och löser det akuta problemet minskar återfallsrisken med 90% om man endast fodrar med våtmat fortsättningsvis. OBS detta vet de flesta vet inte om men det finns en stor Amerikansk studie som visa att vanlig våtmat som typ Mjau oftast är bättre än dyra vet. torrfoder för katter med kisseriproblem!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 27 jan-10 kl 19:37 »
har man möjlighet bör man barfa katten, men det är inte lätt med katter.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

djingis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 jan-10 kl 12:31 »
Jag hade tyvärr samma problem som du. Jag märkte att katten var kissnödig och att det liksom inte blev något. Till slut så kom det droppar av kiss blandat med blod. Hade lite pölar varstans.

Veterinären konstaterade att katten hade kristaller i urinen igen (haft det tidigare men inte riktigt lika illa).
Då jag frågade varför så sa hon att "katten har för dåligt foder och äter inga möss eller fåglar".
Jag fick byta foder till en betydligt dyrare sort men problemet försvann och "ta i trä" inte kommit tillbaka på 1 år.
NÖ Skåne. Har 3 islandshästar, en shettis, Leonberger, Shitzu, 6 katter samt höns av rasen Brahma Gul Colombia

myggholken

• Lappland
    • myggholken
« Svar #6 skrivet: 28 jan-10 kl 12:41 »
Tack snälla alla ni för svaren.
Har nu äntligen fått tag på veterinären. ( I morse var han insnöad) Svartenbrandt ( katten) började kissa blod, så jag var ju alldeles desperat. Veterinären tror att det är urinvägsinfektion så han ska få medicin nu. Han kommer att få burkmat i fortsättningen utöver alla fåglar, råttor, harar, ekorrar mm som han fångar och äter.....
elizabeth

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 28 jan-10 kl 12:53 »
ja, hoppas att det går bra. jag tror att vissa hanar har lättare för att få sådana problem än andra. jag hade två kattbröder, båda var kastrerade. den ena fick somna när han var drygt 2 - 3 år, den andre med kring 5 - 6 år. båda av samma anledning, katten som blev äldre hade tom en njure som höll på att brytas ner. :'( bröderna åt i princip enbart burkmat. sedan har vi gammkatten hemma. en kastrerad hane på 11 år. frisk och kry, vägrar blötfoder (jag fick ge bort en hel palett med burkar till grannen efter att min sista katt hade somnat) utan äter ENBART torrfoder och det han får i köket. på sommaren är han ute och jagar en och annan mus eller fågel.

frineur

« Svar #8 skrivet: 28 jan-10 kl 13:20 »
Kolla NOGA att han verkligen kissar ur sej och att han inte har en full blåsa. I värsta fall är det inte alls uvi, vilket faktiskt är ovanligt på hankatter, utan stopp pga proteinutfällning från fodret. Det är däremot mycket vanligt och symtomen påminner om uvi. En katt med urinstopp kan dö inom 48 timmar om man inte löser stoppet. Hoppas det är en vettig veterinär du går till som inte bara skriver ut medicin utan faktiskt kollar på katten innan.
Burkmat är inte ett dugg bättre än torrfoder! Det är en myt. Däremot finns det specialfoder för katter som lätt får urinstopp och det är inte samma foder som en katt med njurproblem ska äta.

myggholken

• Lappland
    • myggholken
« Svar #9 skrivet: 28 jan-10 kl 15:36 »
En fråga bara ( från en okunnig). Vad är barfa???? ???
elizabeth

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 28 jan-10 kl 16:10 »
Skriv barfa i sökrutan uppe till höger i det vita fältet på den här sidan, så hittar du massor av inlägg om att barfa  :).

Det är att ge rått kött och ben till hund och katt, och det har pågått en del hätska debatter mellan förespråkare och motståndare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

myggholken

• Lappland
    • myggholken
« Svar #11 skrivet: 28 jan-10 kl 16:31 »
OK...Tack. Tror det kan bli lite svårt iofs. Men, Svarten äter jättemycket "vilda djur" som han fångar själv och det borde väl vara ungefär det samma. Alternativet är ju att jag tar kontakt med renslakteriet i trakten. Men, äter katter ben??? Måste erkänna att när det gäller katterna har de mest fått skött sig själva och kommit in när de haft lust till värme, närhet eller enkel mat. Inte tänkt så mycket på vad de ätit. Mina två katter är rena utekatter, med kattlucka så de gör vad de vill......
elizabeth

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 28 jan-10 kl 17:00 »
frineur har helt rätt, det är viktigt att kolla det med. hos mina har det alltid varit sten/kristaller tillsammans med diverse andra njur- och blåsproblem. det tar 2 minuter för vetten att lägga en kateder och skölja ur blåsan. men det kan ju hur som helst inte vara helstopp i kisseriet då det blir blöta fläckar efter katten din. att det är knepigt att veta hur mycket utekatter får ut då de kissar förstår jag. mina var också det och jag märkte det inte förrän de började kissa inne (helst i sängen  >:( ).

myggholken

• Lappland
    • myggholken
« Svar #13 skrivet: 28 jan-10 kl 17:33 »
just det... varför ska alltid katter kissa i sängen.... >:(
vi ska testa medicinen så får vi hoppas på det bästa
elizabeth

Nina W

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 31 jan-10 kl 06:16 »
Jag har inte egen erfarenhet, men en kastrerad hane hos en bekant hade problem med urinkristaller, det blev tætt så matte fick åka in och skølja då och då. Løsningen var penisamputation. Katten blir inte inkontinent av det før slutmuskeln sitter længre upp. Penis ær ingen manlighetssymbol før hankatter så før dom knæcker det inte sjælvkænslan.

myggholken

• Lappland
    • myggholken
« Svar #15 skrivet: 06 feb-10 kl 22:40 »
Vill bara hälsa från Svarten att nu mår han utmärkt!!!!! Så skönt för oss alla. En specifik sak med denna katt är att han kramas. Han är mycket speciell och mycket kär familjemedlem....
elizabeth

myggholken

• Lappland
    • myggholken
« Svar #16 skrivet: 06 feb-10 kl 22:44 »
En fråga till. Läste att burkmat inte är bättre än torrfoder... Vad ska jag ge honom för att han ska slippa detta problem? ??? Han tycker bäst om torrfoder, men jag vill ju inte att han ska bli sjuk igen!!!!
elizabeth

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #17 skrivet: 06 feb-10 kl 22:58 »
kolla med veterinären om det finns ett specialfoder, specialfoder finns enbart att köpa där, inte på djuraffärer. det brukar finnas både som torrfoder och blötfoder.

det som rekommenderades mig var ett foder som i princip inte innehöll protein, eftersom upphettat protein som belastar njurarna. upphettat protein finns i både blöt- och torrfoder. man kan alltid prova att barfa katten, eftersom rått protein föda inte belasta njurarna.

har katten inga njurproblem utan sitter problemen i blåsan istället finns det andra specialfoder som gör urinen surare och förebygger kristallbildning på detta sätt.

specialfoder är alltid dyrt och måste alltid matas hela livet.
« Senast ändrad: 06 feb-10 kl 23:01 av LillaSophie »

myggholken

• Lappland
    • myggholken
« Svar #18 skrivet: 06 feb-10 kl 23:02 »
Tack för svaret, men veterinären här i Jokkmokk vet tyvärr inte mycket om katter eller foder. ( Här kan de bara renskötsel... ;)Tror jag provar med att ge honom endast rå föda. Enklast så!!
elizabeth

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 06 feb-10 kl 23:05 »
ja, du kan prova det. men läs på om ämnet "barf" innan du ger dig in på det. det är svårt att barfa katter, mycket svårare än med hundar.

du kan ju alltid höra med distriktveterinären eller någon veterinär längre söderut annars. men jag tror nog att din veterinär kan ta hem specialfoder åt dig om du ber honom/henne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 2 användare (1 dolda)
Znurre

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser