Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lån  (läst 4807 gånger)

Bodhgaya

• Uppland
Lån
« skrivet: 26 jan-10 kl 23:53 »
Jag och min sambo var på banken för att se om vi kunde få lån och det fick vi inte, vilket vi egentligen redan visste. Jag har tre timtjänster med goda villkor, så att jag kan planera hur jag vill jobba och jobb finns alltid. Min sambo har precis startat upp ett företag och har enbart stamkunder och god efterfrågan (nej hon är inte prostituerad ;) ). Vi tjänar skapligt, tillräckligt för att ha råd med det lån vi vill ta. Problemet är att banken inte ville ge oss lån eftersom våra inkomster inte räknas som stabila. Kan någon tipsa någon annan bank som inte har lika stränga krav som Swedbank utan att lånet kostar mer för den sakens skull. Det handlar om 200 000 ungefär.
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

trädman

SV: Lån
« Svar #1 skrivet: 27 jan-10 kl 23:30 »
Jag och min sambo var på banken för att se om vi kunde få lån och det fick vi inte, vilket vi egentligen redan visste. Jag har tre timtjänster med goda villkor, så att jag kan planera hur jag vill jobba och jobb finns alltid. Min sambo har precis startat upp ett företag och har enbart stamkunder och god efterfrågan (nej hon är inte prostituerad ;) ). Vi tjänar skapligt, tillräckligt för att ha råd med det lån vi vill ta. Problemet är att banken inte ville ge oss lån eftersom våra inkomster inte räknas som stabila. Kan någon tipsa någon annan bank som inte har lika stränga krav som Swedbank utan att lånet kostar mer för den sakens skull. Det handlar om 200 000 ungefär.

Är det ett blancolån eller har ni  någon säkerhet (eller tänker ni köpa något som kan fungera som säkerhet för pengarna)?

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 27 jan-10 kl 23:59 »
Vi har ingen säkerhet för pengarna. Vi vill låna till en tomt och kan inte så mycket om lån och bankväsendet.
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 28 jan-10 kl 07:05 »
Tomten kan ju då bli säkerhet för lånet, förutsatt att banken anser att värdet på tomten överstiger lånebeloppet.

Om man själv har dålig kreditvärdighet, trots betalningsförmåga, är det oftast bästa att skaffa sig en borgensman, tex någon av sina föräldrar, då är det oftast lätt att få lån och 200 000 är inte så mycket pengar. Oftast blir det lite högre ränta än om du fått ha bara tomten som säkerhet, men lägre än ett blanco-lån. Tyvärr är systemet ganska oförlåtande mot den som inte följer mallen, oavsett att man sköter sin ekonomi och har råd att betala.

Tyvärr finns det sällan någon annat sätt att komma runt systemet än att använda borgensman, eller om man själv anses ha riktigt dålig betalningsförmåga en medlåntagare, som uppfyller bankernas rigida krav.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 jan-10 kl 09:03 »
Lån för inköp av fast egendom, borde du kunna få. Kolla med fler kredigivare än Swedbank, de skulle jag inte låna av i alla fall, de har dåligt uppförande i Balticum.

200 000 tycker jag att jag får erbjudande att låna med reklam varje vecka.

Behöver du en del pengar för bygge, kan man låna och plocka ut efterhand som man bygger, men då uppkommer ju problem om man tänker bygga lite okonventionellt, då banken förväntar sig en säkerhet från byggnationen.

Det finns många som kan tänkas låna allt från storbanker till Ikea.
« Senast ändrad: 28 jan-10 kl 09:07 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 28 jan-10 kl 09:34 »
Jag ska undersöka saken lite mer. På Swedbank måste man ha en medsökande vilket innebär att man på bägge registrerar ett lån på 200 000. Det är inget jag kan göra i dagsläget. Själva bygget tänkte vi finansiera med egna pengar och tomten med lånade. Tack för era svar.

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #6 skrivet: 28 jan-10 kl 12:12 »
Jag är lite förvånad över att du säger att Swedbank är de som nekade, för jag lyckades få lån av dem för några år sedan när jag hade CSN som enda försörjning, och min dåvarande sambo hade deltidsjobb med tidsbegränsning... Men men, de kanske har blivit hårdare, och jag vet att det kan skilja från ort till ort och bankman till bankman.

Jag känner en person (medlem här på forumet också, men vill inte hänga ut hennes namn utan tillåtelse) som fått lån tack vare att hon har förklarat klart och tydligt hur hennes inkomstförhållanden sett ut och hur deras levnadskostnader sett ut i familjen. Så jag skulle rekommendera att du sätter dig ner och gör en redovisning över hur dina inkomster sett ut det senaste året åtminstone, att din sambo sammanställer en förenklad version av sin affärsplan och vad hon räknar med att tjäna samt att ni visar hur era utgifter ser ut varje månad. De flesta jag själv känner lägger inte 500:- i månaden på "personlig hygien" = schampo och tandkräm. ;) Det är såna bizarra summor som bankerna ofta gör sina uppskattningar utifrån och om man kan visa att man själv brukar spendera mindre och hur man löser det så brukar man kunna övertyga.
Helt enkelt, gör en "affärsplan" över era liv för att bevisa att ni är kreditvärdiga.

Gå sen till olika banker för att kolla läget, och om man är lite lurig kan man även säga att man har fått ett lånelöfte av en annan bank med ett visst villkor, men att man gärna vill kolla läget hos dem också ifall man kan få ett bättre.  ;D  Såna "knep" går vissa på, och man bör även göra det om det är sant så man kan få de bästa villkoren.

Annars är JAK och liknande medlemsbanker ett alternativ. Men det brukar kräva att man påbörjar ett sparande hos dem först och sen brukar det ta ett bra tag innan man får lånet godkänt då det är väntetid eftersom det bara finns ett visst kapital i banken att ta av. Inga låtsaspengar som man kan hitta på genom att trycka på en nolla till i en dator.

Hoppas att de tipsen kan hjälpa lite och lycka till. :)

V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

trädman

« Svar #7 skrivet: 28 jan-10 kl 16:40 »
Vi har ingen säkerhet för pengarna. Vi vill låna till en tomt och kan inte så mycket om lån och bankväsendet.

Till en tomt borde du väl kunna få låna minst 70% av kostnaden till bottenlåneränta, om tomtens pris inte är fullständigt galet högt jämfört med ett rimligt marknadsvärde. Kostar tomten 200 kkr och du lånar 70% av detta till bottenlåneränta fattas 70 kkr. Det borde gå att få låna som ett "topplån" eller motsvarande. Kan ni satsa några egna pengar redan nu så borde möjligheterna att låna vara mycket goda. Bankens risk är liten eftersom det faktiskt finns en säkerhet och lånet är ganska litet. Även vid 10% ränta kostar 200kkr inte mer än ca 1200 kr per månad efter skatteavdrag. Vid 10% ränta lär bolåneinstituten ha många andra låntagare än er som orsakar dem kreditförluster.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 28 jan-10 kl 17:53 »
Till en tomt borde du väl kunna få låna minst 70% av kostnaden till bottenlåneränta, om tomtens pris inte är fullständigt galet högt jämfört med ett rimligt marknadsvärde. Kostar tomten 200 kkr och du lånar 70% av detta till bottenlåneränta fattas 70 kkr. Det borde gå att få låna som ett "topplån" eller motsvarande. Kan ni satsa några egna pengar redan nu så borde möjligheterna att låna vara mycket goda. Bankens risk är liten eftersom det faktiskt finns en säkerhet och lånet är ganska litet. Även vid 10% ränta kostar 200kkr inte mer än ca 1200 kr per månad efter skatteavdrag. Vid 10% ränta lär bolåneinstituten ha många andra låntagare än er som orsakar dem kreditförluster.

Ränta har till viss del att göra med inflation, en ränta på 3% idag kostar ca 1,7 % realt, och med skatteavdrag blir det ingen kostnad, om man har möjlighet att kompensera för inflation.

1988 var bolåneräntan 11%, och i praktiken var den 0% realränta, de som köpte eller byggde hus då och fick behålla sitt jobb/inkomst under krisen som kom, har bara tjänat på att låna.

Ett lån på 200000 kostar ca 4500:-/år brutto idag,men kan väl stiga till  10000:- inom något år, man kan kolla den bundna räntan och se vad som förväntas. Dessa högre räntekostnader är vanligen ett likviditetsproblem, nog så allvarligt, men det är sällan ett soliditetsproblem, och det vet banken.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 28 jan-10 kl 21:34 »
På Swedbank sa man att dom nyligen infört hårdare krav på lånetagaren. Det var ett blankt nej utan en medsökare, ingen pardon. Vi får testa med min gummas bank.

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 3 användare (1 dolda)
eka, Francisbah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser