Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillräcklig hagstorlek?  (läst 9006 gånger)

red

• Bohuslän
SV: Tillräcklig hagstorlek?
« Svar #20 skrivet: 27 jan-10 kl 13:19 »
Det är verkligen i minsta laget, att husera en nordsvensk + sällskap på.
Du skulle behöva åtminstone tio gånger så stor yta. 4-5h arbete i all ära,
men resten av tiden ska ju hästen vara i hagen. Det kommer bli en stor
lerpöl av alltihop. Hästen ska alltså arbeta ganska hårt och stå resten av
tiden i en ler/bajs-sörja som inte alls är bra för hovarna (+mugg). Ja, när det regnar
då, vilket det tenderar att göra ibland även på sommaren. Jag tycker att
det låter som en riktigt dålig idé, du verkar vara beredd att tumma på
hästens välbefinnande (hagstorlek, sällskap osv), vilket låter lite oroväckande.
Men alla har vi väl olika syn på djurhållning, det är bara min åsikt, absolut
 inget personligt gentemot dig eller någon annan i tråden :)
« Senast ändrad: 27 jan-10 kl 13:22 av red »
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Jennyt

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 27 jan-10 kl 13:21 »
Tycker att Anette kommit med en snilleblixt ;) :-* Om du försöker få tag på stor och liten som ser identiska ut, så har du en garanterad publikmagnet ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #22 skrivet: 27 jan-10 kl 14:17 »
Något jag tänkte på är om du har stall tillgängligt eller om du har en ligghall där hästen kan gå in och freda sig mot insekter o.dyl.?

Jag har ju så lite erfarenhet av körning men jag tycker 4-6 h arbete i gassande sol (jag antar att det är vid den tidpunkten turisterna är redo att åka?) låter rätt tufft. Inte minst ur insektssynpunkt.

Allting går ju ur hagsynpunkt men nog hade det varit att föredra en lite större yta, speciellt om den ska ha sällskap.

pålle

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 jan-10 kl 14:28 »
Det är ju  just där för ja rekomen derar att hästen skak vara inne och somm ja skat tidigare så står dom järna ine  i alla fall mina även om dom har till gång til skos hage så står dom  hällre ine sen får ni dra era egna slut satter av det mvh

metzan

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 27 jan-10 kl 15:10 »
Japp, stall nattetid, och kanske även under andra tider på dygnet när det är mycket insekter i farten.

Sar: Där jag bor är det få dagar som vi har gassande sol, åtminstone när det dessutom är så vindstilla att det vlir någon hetta att tala om... Men om det så blir (eller riktigt busväder för den delen) så är nog varken häst eller turister sugna på tur med vagn. Det jag skrev om arbetstid är ju såklart under bra väderförutsättningar... för alla.

Red: Nej, jag är inte beredd att tumma på hästens välbefinnande. I så fall hade jag ju kört på och inte frågat vad folk tycker... Däremot har säkert alla en egen uppfattning om vad som är välbefinnande, inom lagens ramar. 

johan/sandra

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 27 jan-10 kl 15:53 »
Jag tycker hagen är för liten, men det finns ju de hästar som har så små hagar. Hästar som lever naturligt rör sig över stora områden i skiftande terräng för att få tag på sin föda, det tycker jag man så gott som möjligt ska försöka efterlikna. Här har den inte den möjligheten. Minst en hektar/häst för att betet ska räcka. Vi har våra två på fyra hektar under sommarhalvåretoch ungefär ett på vintern det tycker jag är lagom.

Att sedan ha en häst ensam skulle jag aldrig ha, en ensam häst ligger väldigt sällan ner och sover eftersom den inte har ngn annan häst som håller vakt, vidare tycker jag det är viktigt att de har en hästkompis som de trivs med och kan vifta flugor från varandra och klia varandra och helt enkelt umgås.

Snoken

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 27 jan-10 kl 17:46 »
Jag tycker det är fel att jämföra med "de som har det sämre" bara för att stilla sitt eget lite taskiga samvete när man tänkt ha en häst på såhär pass litet område. Inte säljer du ditt eget hus och köper ett tält som du och familjen bor i heller, för att det är billigare och enklare bara för att det finns folk i världen som inte ens har ett tält att bo i?

ETT lass grus kommer man nog inte så långt på, om en tung nordsvensk bara har några meter att röra sig på åt varje håll, och det blir lerigt.

En annan synpunkt; om hästen går selad och kontrollerad en hel eftermiddag, skulle inte du då vilja unna den en större hage att bralla av sig i och kunna röra sig fritt när den blir ledig?

En annan åsikt om det som någon skrev att du kan kompensera hästen med en större hage vintertid istället: tror du verkligen hästen kommer att stå i den där lilla sommarhagen och tänka "trångt det här, men nu är det bara två månader kvar så får jag komma till en större", eller på vintern: "oj vad skönt med utrymme att röra sig på, bäst jag galopperar mycket nu för den varan kommer det inte bli mycket av i sommar igen".

Akta er för att låta hästen betala när ni stillar ert eget dåliga samvete med diverse knasiga ursäkter!

pålle

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 27 jan-10 kl 18:58 »
Nu får ni faktiskt ta och jer börja med dom fina sositets stallarna iställett och gnäll på . för övrigt har i inge bättre förer. Och den är det inte olagligt heller  . mvh >:D ps. Om ni nu ska hoppa på non så hoppa på eliten och deras stora hagar det finns ju somm regell´inga bara boxar så vad pips detom att ni  inte vet hut skäms män der  men det vet ni väll inte vadet ordet betyder
« Senast ändrad: 27 jan-10 kl 19:57 av pålle »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #28 skrivet: 27 jan-10 kl 19:45 »
Så står många hästar året om på dan o sen ännu trängre på natten .
Det att det finns folk som har det så och att det är lagligt netyder inte att det är rätt!
Tidelag är oxå lagligt Men f*n inte rätt!

Kolla om du kan långa lite grannmark o utöka hagen ist .
Absorlut minst en hkt per häst .
Fast så trångt går aldrig mina hästar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 27 jan-10 kl 19:56 »
Det finns regler, och de talar ju tydligt om vad som är lagligt. Resten är upp till var och en utav hästägarna. Folk kan ju tycka och tänka vad de vill, det är egentligen ointressant.

Vad hästarna anbelangar skulle de nog helst stoppa upp allt vad hagar heter i sin ägares håriga röv om de bara kunde, detta oavsett antal hektar.

Håll dig inom lagen, följ ditt eget huvud och försök att göra så mkt du kan för hästen/hästarna ska må så bra som möjligt i din vård.

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 27 jan-10 kl 20:00 »
Det finns regler, och de talar ju tydligt om vad som är lagligt. Resten är upp till var och en utav hästägarna. Folk kan ju tycka och tänka vad de vill, det är egentligen ointressant.

Vad hästarna anbelangar skulle de nog helst stoppa upp allt vad hagar heter i sin ägares håriga röv om de bara kunde, detta oavsett antal hektar.

Håll dig inom lagen, följ ditt eget huvud och försök att göra så mkt du kan för hästen/hästarna ska må så bra som möjligt i din vård.
   Gapp skrattar och håller med ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #31 skrivet: 27 jan-10 kl 21:37 »
Kolla om du kan långa lite grannmark o utöka hagen ist .
Absorlut minst en hkt per häst .
Fast så trångt går aldrig mina hästar .

Jag tänkte på det också när jag skummade igenom tråden, eftersom du skrev att det var till landet du skulle ta hästen, om du hör dig för i närområdet finns det kanske någon annan hage som du kan få hyra över sommaren?

Sen tycker jag det är lite tråkigt att bara sabla ner trådstartarens ide som en del gör. Det är en sak att ha en åsikt, men den kan man säga på ett rakt och trevligt sätt och sen komma med förslag till att förbättra situationen. Det är väl en trevlig ide trådstartaren har som ide på verksamhet tycker jag!

Sen tycker jag i och för sig att det är för liten hage också, och att hästen bör ha en kompis och att sex timmar framför vagn om dagen kan vara mycket. Men det går kanske lösa med lite jobb, leta efter större hage och en shettis eller pensionärshäst och sen tror jag inte det blir så mycket jobb som 4-6 timmar om dagen varje vecka, det kommer att bli regniga dagar och dagar utan kunder.

Lite nyfiken, hur har du tänkt dig verksamheten, Metzan, annonsera och ta upp beställningar eller ta det drop in eller hur funderar du?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

metzan

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 27 jan-10 kl 22:18 »
Vet inte om jag ska poängtera det igen... men att detta inte är ett drömläge är jag ju starkt medveten om. Hade jag andra alternativ hade jag ju valt dem (eller som det kanske blir - ingen häst). Vad jag ville försöka få fram var ju vad som ni anser kan bli problematiskt, eller om det kan funka (utan att hästen ska må dåligt/få dåliga vanor).

Min egen utgångspunkt är lite att jag har ofta upplevt folk som har hästar i såväl stora som väldigt små hagar, och utan någon som helst, eller med väldigt lite, motion och sysselsättning. Då tänker jag att man kanske kan "nöja" sig med en så liten hage eftersom det blir så pass mycket arbete - både kroppsligt och psykiskt. Men - för det anser jag inte att om andra har det si eller så illa ställt, så duger detta.

Rakadero: Du har helt rätt, 6 timmars-passen blir nog få, och regniga, heta (!) eller andra dagar blir det inget jobb. Det blir nog minst två dagar i veckan som inte blir jobb i vilket fall som helst. Men då kanske man unnar sig en ridtur, eller promenad.

Verksamheten har jag tänkt mig både som drop-in och tidsbokning. Det finns en turistmagnet i närheten, där jag tror att det kan finnas intresse av en gudining till några historiska lämningar, i häst och vagn. Så på bestämda tidpunkter (säg varje heltimme) kör vi en sväng, men så kan man boka i förväg om man vill också (jao, om det nu blir något, allt är bara drömmar än...).

Det kan nog finnas möjlighet att hyra betesmark, och kanske finsdet redan hästsällskap där, men i nuläget vill jag bereda mig på hur det kan bli "värsta" fall.
« Senast ändrad: 27 jan-10 kl 22:25 av metzan »

pålle

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 27 jan-10 kl 22:40 »
Du kan hålla på och sköra heladagar om du vill inga problem så länge du låter hästen vila varannan timme  mvh

red

• Bohuslän
« Svar #34 skrivet: 27 jan-10 kl 23:47 »
Nu får ni faktiskt ta och jer börja med dom fina sositets stallarna iställett och gnäll på . för övrigt har i inge bättre förer. Och den är det inte olagligt heller  . mvh >:D ps. Om ni nu ska hoppa på non så hoppa på eliten och deras stora hagar det finns ju somm regell´inga bara boxar så vad pips detom att ni  inte vet hut skäms män der  men det vet ni väll inte vadet ordet betyder

Du är ganska otrevlig i dina inlägg, jag tycker ändå att folk
har varit ganska sakliga. En diskussion är ju ämnad för att
diskutera och ge åsikter, jag förstår inte varför du blir arg när
andra människor inte håller med dig. Varför ska man skämmas
för sina åsikter? Vem är det som hoppar på andra människor,
egentligen?

;)

Angående arbetet, så tycker jag att det är helt okej att låta
hästen arbeta dagligen, med raster mellan passen. Det är
min erfarenhet att många hästar tycker om att arbeta och
blir rastlösa om de inte har något att göra. Men jag tror
att effekten av att gå i en väldigt liten hage utan sällskap
skulle bli ungefär densamma. Marken mår nog inte heller
så bra att bli upptrampad när det är så tight.

Önskar trådstartaren lycka till i vilket fall, och hoppas på att du
får arrendera ytterligare ett stycke betesmark. Oavsett vilket
så är det bra att ha marginaler när man ska starta verksamhet :)

red

• Bohuslän
« Svar #35 skrivet: 27 jan-10 kl 23:49 »

Det är inte alls ointressant eftersom trådskaparen efterlyste andra människors åsikter och inte regelverket.

"Vad tänker ni kring en sådan hage? Skulle den kunna användas? Och räcka? "

pålle

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 27 jan-10 kl 23:52 »
Du är ganska otrevlig i dina inlägg, jag tycker ändå att folk
har varit ganska sakliga. En diskussion är ju ämnad för att
diskutera och ge åsikter, jag förstår inte varför du blir arg när
andra människor inte håller med dig. Varför ska man skämmas
för sina åsikter? Vem är det som hoppar på andra människor,
egentligen?
 jatycker att domm har jett sej på tråd skaparen på saker somm inte har med tåden att jöra men det kascke du inte märkt
                    mvh

Angående arbetet, så tycker jag att det är helt okej att låta
hästen arbeta dagligen, med raster mellan passen. Det är
min erfarenhet att många hästar tycker om att arbeta och
blir rastlösa om de inte har något att göra. Men jag tror
att effekten av att gå i en väldigt liten hage utan sällskap
skulle bli ungefär densamma. Marken mår nog inte heller
så bra att bli upptrampad när det är så tight.

Önskar trådstartaren lycka till i vilket fall, och hoppas på att du
får arrendera ytterligare ett stycke betesmark. Oavsett vilket
så är det bra att ha marginaler när man ska starta verksamhet :)

Gräbban

• -
« Svar #37 skrivet: 28 jan-10 kl 11:38 »
Jag har ju så lite erfarenhet av körning men jag tycker 4-6 h arbete i gassande sol (jag antar att det är vid den tidpunkten turisterna är redo att åka?) låter rätt tufft. Inte minst ur insektssynpunkt.

Jag tror det kommer funka bra. med tanke på själva arbetet i den eventuellt gassande solen vill jag påminna om remmalagen på visingsö. Där hästar jobbar hela dagarna i ev gassande sol. På asfalt dessutom. En jäkla trist runda ur hästsynpunkt. Och dom har inga stora hagar på nätterna.
Gör inte problem av allt. Mina två hästar har stooora hagar, men går ganska sysslolösa då mitt intresse vacklar å tiden inte räcker. Tycker ditt alternativ verkar bra!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Snoken

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 28 jan-10 kl 14:32 »
Det är väl bra att folk har starka åsikter som man står för? Vad skulle ett forum vara för hjälp om man ställer en fråga och bara får tveksamma och menlösa svar? Är det lite krut i orden så får man ju mer att tänka på! Man behöver ju inte ta allt personligt vetja.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #39 skrivet: 28 jan-10 kl 15:50 »
Jag för min del tycker inte det känns okej alls med en dylik livssituation för hästen. Att hästen får arbeta mkt är ju förmildrande omständigheter, men 80% av dygnet kommer den stå i hagen så den delen av hästens liv anser jag vara viktigast av allt.

Arbete i all ära, hästar mår bra av att arbeta och de flesta hästar (iokl. mina egna...) får alldeles för lite motion, men hästars primära behov är inte att dra runt på en vagn/bära ryttare, utan de behöver umgås med andra hästar, ströva omkring, beta, kunna röra på sig ordentligt, fritt, utan sele och vagn, i alla gångarter mm.

En hage mindre än 1ha skulle jag inte kunna tänka mig att hålla häst i annat än ytterst tillfälligt, och en hage som ovan skulle på sin höjd kunna vara sjukhage. En häst som inte kan bete sig som en häst mår inte bra, och det kan inte en ensam häst i en pytteliten hage göra tyvärr.

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser