Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fågelmat MED torkade insekter!!  (läst 5681 gånger)

trallallaa

• Gäst
Fågelmat MED torkade insekter!!
« skrivet: 25 jan-10 kl 10:41 »
Jag har suttit och letat efter mat till mina vaktlar och hittade det här:
http://www.wildlifegarden.se/fagelmat.html
Jag tycker det verkar jättebra!
Jag kan ju då tyvärr inte hitta priser någonstans :-\.
Vad tror ni, kan det vara ett bra vinterfoder, inkl tillskott av Fasan ,eller Kalkonmixen + finkfoder...?

esten

• -
SV: Fågelmat MED torkade insekter!!
« Svar #1 skrivet: 25 jan-10 kl 11:48 »
Högsberga hade tidigare ett foder med frystorkane iinsekter i , men dom kanske har slutat med det .
Det var väldigt dyrt och användes för att få skogshöns kycklingarna att överleva , utan insekter var det svårt att få några att överleva .

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 25 jan-10 kl 11:55 »
Man kan ju även odla insekter själv, många som har mindre reptiler gör det. Själv har jag odlat syrsor med gott resultat, mjölmask ska vara lätt, men jag har inte vågat eftersom det gäller att inte missa någon som flyger iväg och lägger ägg i alla mina mjöl och gryn. Om man vill odla egna insekter kan man köpa dem i välsorterade djuraffärer, och många är lätta att föröka själv i stora mängder, främst om man har en källare/garage/uthus, så man slipper ha dem i bostadsutrymmen.

Det är nog smart att avliva insekterna innan man ger dem, så att de inte börjar föröka sig själva i hönshuset. Hos ödlorna i ett litet terrarium är det lättare att leta upp överlevande insekter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 jan-10 kl 11:55 »
Har du inte väldigt många fåglar, kan du odla mjölmask(som är en larv) till dem. Inte särskillt svårt eller dyrt.
Det går att föda upp vaktlar utan insekter, men visst är det bra om de får.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 25 jan-10 kl 16:09 »
Min granne har reptiler och föder upp både mjölmask, syrsor och andra kryp... Har funderat på att gå över och fråga om man får köpa, både till min hamster och vaktlar flera gånger, men har inte blivit av än. >.<
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #5 skrivet: 01 feb-10 kl 10:47 »
Hello!
Jag köpte nåt insektsfoder för fåglar (en liiiten påse för asdyra pengar) på djuraffären för nån månad sen till vaktlarna, men dom äter det inte  >:( ska våga köpa levande mjölmaskar till dom nån gång när jag kommit över min mask och larvfobi...haha
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

fishyerik

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 01 feb-10 kl 11:59 »
Det finns en massa olika insekter som odlas för att mata sällskapsdjur med, mjölmask hör till de enklaste och mest klassiska. Förökningen går dock rätt sakta i början särskilt om man slarvar med skötseln. Syrsor är mycket mycket mer jobb med, men det går fortare. Det finns kackerlacksarter som är väldigt lättskötta och rymningssäkra med mycket måttliga försiktighetsåtgärder.

Levande insekter kan ha näringsmässiga fördelar framför torkade och frystorkade, enligt min erfarenhet är det värt besväret att odla insekter bara för att se när vaktlarna äter det, det brukar vara mycket uppskattat.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

trallallaa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 feb-10 kl 10:37 »
Jag hade gärna matat mina vaktlar med levande insekter , men eftersom jag har kinesiska vaktlar och insekterna så stora, då jag måste väl krossa insekterna...och där går gränsen *urk* .
Sedan så har jag kollat lite på olika maskar/larver  och märker att de inehåller inte mycket alls, förutom fett.
Då är det ju ganska meningslöst att sitta klippa sönder dessa larver, för att ge kineserna *princess tårta* varje dag.
Det fodret jag kollade å¨kostar ca 50-60 kr för 1 kg  :o ::) och de har bara det inne på hösten.
Jag får väl plocka insekter i sommar och frysa dem...eller något.
Någon som plockat myrägg och fryst in?? Fattar inte riktigt hur det går till, då måste man väl förstöra myrornas fina bo  :'(
Men myggor, haha, de kan jag frysa in och flugor  o:)

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 02 feb-10 kl 10:47 »
Maskkompost är lätt att hålla igång (funkar även inomhus) och ger massvis med fin levande mat till fåglar.

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

esten

• -
« Svar #9 skrivet: 02 feb-10 kl 10:51 »
Man Får Inte gräva ut myrstackar längre .
När jag höll på med skogsfågel var det ganska vanligt att samla myrägg .
Finns bra beskrivning i militärens överlevnadsbok hur man gör för människoföda .
Man lägger ut en stor duk/pressenning rullar in kanterna lite , öser på myrstack i mitten .
Sedan väntar man på att myrorna ska bära äggen i skuggan under den inrullade kanten .
När det är gjort kan man sopa ihop äggen och skaka av resten .

Men som sagt INTE tillåtet .

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #10 skrivet: 02 feb-10 kl 11:05 »
Man Får Inte gräva ut myrstackar längre .
När jag höll på med skogsfågel var det ganska vanligt att samla myrägg .
Finns bra beskrivning i militärens överlevnadsbok hur man gör för människoföda .
Man lägger ut en stor duk/pressenning rullar in kanterna lite , öser på myrstack i mitten .
Sedan väntar man på att myrorna ska bära äggen i skuggan under den inrullade kanten .
När det är gjort kan man sopa ihop äggen och skaka av resten .

Men som sagt INTE tillåtet .

Oh vilka minnen man fick ifrån gymnasiet när man gick "överlevnadskurs" med militären haha, men myräggen vågade jag inte äta  ;D
Hittade ett myrbo i en kruka som jag slängde in till hönsen i somras, dom försvann i ett nafs!
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 02 feb-10 kl 11:07 »
i Rosengård har de kackerlacksinvasion (visade de på tv för nån månad sen) kanske nån som vill göra en insats och samla fågelmat?
Fjäderfän och kaniner

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 02 feb-10 kl 11:19 »
i Rosengård har de kackerlacksinvasion (visade de på tv för nån månad sen) kanske nån som vill göra en insats och samla fågelmat?

Man kanske inte behöver åka så långt, de håller på och öppnar filial i Täby

http://hallandsposten.se/nyheter/sverige/1.578140?headlineDate=20091026
« Senast ändrad: 02 feb-10 kl 11:27 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 02 feb-10 kl 11:57 »
för jävligt att de inte gjort nåt åt problemet än!!! jag hade inte velat sova där bland kackerlackorna en endaste dag... de har bott med de i flera år...  jag hade hellre tältat...

Fjäderfän och kaniner

esten

• -
« Svar #14 skrivet: 02 feb-10 kl 12:20 »
Kackerlackor innehåller ett gift , antihydropin , besläktat med kantharidin .
De användes torkade som medicin mot vattusot .
Kantharidinet finns i sk blisterbugs som lever i södra europa och usa , hästar har blivit förgiftade .
1 g kanthiridin dödar 20 ton människor !

Och kackerlackor kan vara hälsovådliga om de av misstag hamnar i maten , pga giftet .

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 02 feb-10 kl 12:38 »
Visst går det bra med maskkompost, jag har själv använt den som foder till höns. Det krävs rätt mycket komposterande för det ska räcka. Och vintertid går det inte lika fort. Tar ju ett par månader att fördubbla en maskkomposts maskar.

Har man mycket trädgårdsodling, och komposterar mycket, så visst blir det fågelmat.

Vill man ha snabbt proteinfoder till fåglar, tar det under en vecka att få fram en stor mängd fluglarver.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 02 feb-10 kl 12:50 »
Jag hade gärna matat mina vaktlar med levande insekter , men eftersom jag har kinesiska vaktlar och insekterna så stora, då jag måste väl krossa insekterna...och där går gränsen *urk* .

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 02 feb-10 kl 12:55 »
Sedan så har jag kollat lite på olika maskar/larver  och märker att de inehåller inte mycket alls, förutom fett.
Då är det ju ganska meningslöst att sitta klippa sönder dessa larver, för att ge kineserna *princess tårta* varje dag.

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #18 skrivet: 02 feb-10 kl 16:43 »
Då jag inte är förtjust i larver o annat...brrr... så får mina torkade, jag köpte en påse som heter Orlux: insects patee 25% insekter och så lite annat...
http://www.orlux.be/Nutri/Nutrition/Pages/Products/index.jsp?fam=3650&pro=4331
som jag håller på och provar nu.. de gillar det i alla fall! Minns inte priset... får kolla det nästa gång jag åker till affären.... kan ha varit 120 kr.
Sen brukar jag ge de frysta mygglarver, såna man kan köpa i block och ge till fiskar, det är billigt och man bryter en bit, lägger det på ett fat och tillsätter lite,lite vatten ... sen kan "fisket" börja när de tinat.

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #19 skrivet: 02 feb-10 kl 19:29 »
jag föder upp mjölmask til mina  vaktlar o det är mkt enkelt.
Och väldigt bra för att få vaktlarna tama:)
Ett tips är att maskarna behöver stå fuktigt o varmt,då säter de fart.
de bor -under-grynen så man slipper oftatst se dem.Och mina vaktlar matar jag antingen genom att ge dem med en liten tång eller med att de får ta ur lådan själva.
Disability is an attitude

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 4 användare (1 dolda)
Be, Schwartz kalle, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser