Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ser man skillnad på rådjur och dovhjort?  (läst 81052 gånger)

karsan

• Södermanland
Hur ser man skillnad på rådjur och dovhjort?
« skrivet: 24 jan-10 kl 23:58 »
Ni som är jägare kanske kan ge mig tips om hur jag ska veta om det är rådjur eller dovhjortar som jag har i trädgården här i Saltsjöbaden ibland.  De är vackra och så här på vintern gör de inte så mycket skada, men jag vill i alla fall gärna veta vilket sort det är.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Hur ser man skillnad på rådjur och dovhjort?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-10 kl 00:03 »
Jag är inte någon jägare  :-[ och inte så duktig heller, men vi har båda sorterna här ikring och man ser aldrig en dovhjort ensam, eller 'bara' två tre stycken, som rådjuren ofta går, de är alltid stora flockar, och så är de större till formatet också.

Vi har ofta rådjur i trädgården men har aldrig sett någon hjort i närheten av gården, det kanske är så att de är skyggare också? Men det är bara en gissning.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dolvis

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 25 jan-10 kl 00:03 »
Jag bildgooglade fram ex på bilder, men lyckas inte länka rätt så bilden syns här. Men gå in på google, välj bilder uppe i vänstra hörnet där det finns olika alternativ och så sök på rådjur resp dovhjort så får du upp många bilder.

Dovhjorten är större, ofta prickig i teckningen och rådjuret har en mer kompakt kropp tycker jag. Det är stor skillnad på hornen om det är hornbärande hannar.
« Senast ändrad: 25 jan-10 kl 00:06 av Dolvis »

chickadee

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 jan-10 kl 00:13 »
dovhjort har längre svans än rådjur

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 26 jan-10 kl 15:51 »
Javisst, hornen är olika, men det är rätt sällan de har horn tycker jag.  Storleken tycker jag också är svår att bedöma - om de stod bredvid varandra var ju saken klar.

Det var en grupp på 5 stycken här i förrgår - betyder det dovhjort eller rådjur?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 26 jan-10 kl 19:18 »
Kolla spåren. Rådjursspår är bara typ 5 cm, medan hjortspår är mycket större. har inte riktigt koll på hjort spår, men nåt i den vägen iaf.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

kanka

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 26 jan-10 kl 22:21 »
Rådjur har inte teckningar på sidan och de är som helt vita i baken.
Dovhjort är ju tecknade på sidorna och har en svart svans.
Rådjur är ju inte större än ett får heller.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Eneborgs fjäderfä

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 jan-10 kl 23:02 »
Hjortar går oftast i stora flockar åretom medans rådjur går ensamma med sina kid större delen av året. Men nu på vintern så sammlas ofta rådjuren i större flockar. Har sett flockar på ett tjugotal djur. På vintern så är rådjuren riktigt mörkbruna i pälsen och på sommaren så är de ljusbruna. De har en stor vit fläck i gumpen som syns tydligt när dom är på flykt, de spärrar upp dena pälsbeklädda fläck då. Bockarna börjar få sina horn nu som växer ut som är beklädda med basthud som fejas av när de har vuxit färdigt. de blir i regel inte högre än 30cm. Därför så kan det se ut som det bara är hondjur nu på vintern.
Dovhjorten är också väldigt mörk nu på vintern men är ofta ljus på magen. På sommaren så är de ljusbruna med vita prickar på kroppen och väldigt ljusa på magen. De har även en vit fläck i gumpen men en svart svans. Hanarna har stora fina bastlösa horn nu. Ofta skovelhorn med taggar på. De kan bli upp till en meter höga om de är riktigt stora. dovhjorten är dessutom större än rådjur.

karsan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 27 jan-10 kl 02:11 »
Jag har försökt kolla bilder. Och någon jägarsite. Inte från bilderna, men från beskrivningar verkar det som den tydligaste skillnaden är i baken på dem. Synd att folk som visar bilder inte inte tycker baken på djuren är intressant!

regnpipan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 jan-10 kl 18:16 »
dovhjort har längre svans än rådjur

om man inte har någon möjlighet att bedömma storleken så tycker jag att detta är ett väldigt bra sätt att skilja dovvilt och rådjur åt på vintern.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 01 feb-10 kl 10:06 »
Borde du inte kunna jämföra t ex mankhöjden emot nått föremål i trädgården och sen gå ut och mäta.  Dovhjort har en mankhöjd på 90-100 cm medans rådjur har en på 60-70cm.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

karsan

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 01 feb-10 kl 13:19 »
Takc för alla tips!   Det verkar som det är rådjur jag har.

karsan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 07 feb-10 kl 22:27 »
Fast igår hade jag möjlighet att kolla storleken. Den var nära 100 cm, rygghöjden.  Då är det alltså dovhjort? Det var två i min trädgård, en med raka basthorn, en utan, bock och hind antar jag, det var hinden jag mätte. Jag kunde se tydligt mot en trappa i trädgården som jag sedan mätte.   Spåren, själv klövavtrycken är 5 cm, vare sig jag mäter tvärs över eller längsmed.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 08 feb-10 kl 02:36 »
Det låter som rådjur tycker jag.
Fota dem och lägg ut i tråden så kan vi svara!

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 08 feb-10 kl 07:55 »
Foto tycker jag låter som en bra idé det här börjar ju bli spännande.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Prosit

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 09 feb-10 kl 20:59 »
I Saltsjöbaden har jag aldrig sett annat än rådjur men det var ju minst 20 år sen jag bodde där. Mycket rådjur finns ialla fall där!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #16 skrivet: 09 feb-10 kl 21:03 »
Jag har försökt kolla bilder. Och någon jägarsite. Inte från bilderna, men från beskrivningar verkar det som den tydligaste skillnaden är i baken på dem. Synd att folk som visar bilder inte inte tycker baken på djuren är intressant!

hehe.. ska kolla om jag inte råkar ha några såna bilder!
Dovhjortarna har svartrandiga svansar - rådjuren helt vita rumpor!
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #17 skrivet: 10 feb-10 kl 13:10 »
Rumpbilder  :-[ efterlystes ;)

Först ut, dovhjortsrumpor

Sedan har vi rådjuren, som faktiskt inte visar så mycket vitt alls på dessa bilder....
Men skillnaden mot dovhjort är tydlig i alla fall

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Dolvis

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 10 feb-10 kl 15:06 »
Vilka vackra bilder (som alltid från din kamera) Johanna S!

Till TS kan det vara bra att tänka på att dovhjortarna bär vinterpäls och rådjuren sommarpäls, för att förvirra lite  ::) I vinterpäls ser rådjuren mer kompakta ut och inte riktigt lika finlemmade i hals och kropp. Och rådjurens vinterpäls har likvärdig färg som det gråa på dovhjortarnas ben och halsar på bilden!

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #19 skrivet: 10 feb-10 kl 17:07 »
Tack Dolvis  :-[ :)

Ja, det skulle jag tänkt på, bilderna är ju tagna olika årstider.. hm..

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser