Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lastning av slaktsvin  (läst 3495 gånger)

louise

• Gäst
Lastning av slaktsvin
« skrivet: 24 jan-10 kl 16:05 »
Fan, jag är skitnervös att mina slaktsvin inte ska gå på släpet själva ikväll. Slakt bokad imorgon bitti.

Planen är att de ska natta sig där. Jag har stängt av deras hydda, bäddat i släpet, och lagt foder i släpet + vatten. Försökt ta bort allt gott i hagen å hyddan då som de inte har tillgång till nu. kan det verkligen bli möjligt att de vägrar? Att de lägger sig rätt i snön?

Vad gör jag  om min plan inte funkar? Nåra tips?

Det finns ju ingen snabbväg för grisar, jag kan inte jaga in tre grisar i släpet, de kommer bara bli tokstirriga å aldrig gå på. Det måste vara på egen hand.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Lastning av slaktsvin
« Svar #1 skrivet: 24 jan-10 kl 16:09 »
Om de är vana vid att du kommer med mat i en spann så borde de följa med upp i släpet om du går före med spannen. Har du någon medhjälpare som kan stänga släpet när du fått upp dem?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jan-10 kl 16:13 »
inge nhjälp och ganska rädda grisar. Jag vet inte om det är så bra att jag ens befinner mig i släpet.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 24 jan-10 kl 16:22 »
Troligen lägger de sig inte i snön i alla fall. Jag hade lagt en en sträng med mat som ledde in i släpet, och hoppats på att de följer den. Träna på att stänga släpet några gånger innan du försöker med grisarna. Kommer de på att du försöker stänga in dem, men lyckas fly ut, får du nog inte in dem igen. Vänta tills de är ordentligt inne i släpet och äter, och var sedan snabb med stängningen. Med grisar brukar det vara så att antingen går det jättelätt, eller så misslyckas man totalt.

Hoppas det går bra, och vänta inte tills det blir för mörkt, då ser varken du eller grisarna tillräckligt bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 jan-10 kl 16:24 »
alltså. planen är att stänga nrä de sover för att slippa sån där hets.

Å inte har vi tid att träna på stängning nu ikväll, det där låter som ett månadslångt dressyrprojekt..

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 24 jan-10 kl 16:30 »
Grisarna ska inte träna att stänga, de ska inte vara där då, det var du som inte skulle fumla när du skulle stänga, men det kanske bara är jag som är lite fumlig och helst vill träna på allt som ska gå snabbt  :-[.

Grisar har jättebra hörsel, så det är inte troligt att de inte kommer att vakna om du försöker smyga dit för att stänga. Men du kan ju prova. Jag tror ändå att det är smart att stänga transporten tom några gånger så att man inte fumlar när det väl är dags, oavsett om du försöker göra det medan de äter eller medan de sover.

Jag skulle satsa på att göra det medan de äter, då är de mer distraherade.

Berätta gärna hur det gick.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 jan-10 kl 16:34 »
jag brukar titta till dem en hel del om nätterna. De kastar sig inte direkt ut om de lagt sig till ro, även om de hör mig. Och jag har bara bäddat längst in, så att de ska ha en bit väg att ta sig ut/jag ska hinna stänga.

men.. jag tror nog att matknepet måste till. om inte annat så ska de ha kvällsmat, och den serveras i släpet..

återkommer med rapport..

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 jan-10 kl 18:57 »
lägesrapporten är att det inte går alls.

den halm de hittar försöker de dra ut å bädda nån annastans. extremt läggdagssugna men.. inte inne i transporten helst..

mathink funkar inte ett skit.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 24 jan-10 kl 19:03 »
Prova med vad det än är som är grisarnas favoritmat, pasta, kokta ägg, honungsindränkta brödbitar - vad som helst som kan få dem att stanna i vagnen i minst 5 min. Om de drar ut halmen så går de ju åtminstone upp i den, då är det bara att de dem något att äta som de nästan slåss om, så att alla går in samtidigt.

Eller ge upp och plocka bort all mat och prova igen imorgon bitti.

bo_i_dala

« Svar #9 skrivet: 24 jan-10 kl 19:29 »
Hej!
Vill inte verka negativ men jag avundas dej inte- grisar är jä...ligt envisa och listiga.
mvh
PS Låt oss få veta hur det gårDS

brainghost

• Småland
« Svar #10 skrivet: 24 jan-10 kl 19:41 »
Ett tips som kan fungera,stäng in dem i hyddan ,ställ släpet framför "dörren" med träskivor eller liknande på båda sidor av släpet o fös in dem i släpet, kan gå eller blir de skogstokiga . lyck till......

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 jan-10 kl 20:57 »
de är helt ointresserade av mat, just nu vill de inget högre än att gå och lägga sig. Men de vägrar göra det i vagnen, och går rastlöst omkring utanför. (Och för övrigt får de inte matrester eftersom det är olagligt att ge dem)

Du med hyddan, det är normalt inte ståhöjd i en hydda, och minimimåttet är 2,5 x 3 meter ofta. så att fösa ut tre grisar hukande å ha 2,5 meter att vara målvakt kring.. nej, lönlöst. Dessutom kräver det flera timmars omparkering av släpet.

Enda framsteget är att en nu gick halvägs upp på lämmen... Det har de inte gjort sedan de var hungriga för 4 timmar sedan, och åt maten jag strödde på lämmen.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 24 jan-10 kl 21:12 »
Nu vet jag att det inte är trådens ämne men:

Det var ett tag sedan jag skötte farfars grisar och jag vet att reglerna ändrats, men jag trodde att man inte fick ge dem rester från tex skolor, eftersom man inte kunde garantera att det inte fanns kött i det och att det därför fanns risk för smittspridning. Får man inte ge dem vegetabiliska produkter, man brukade ju tex koka potatis till grisarna? Och hur är det med skörderester eller ogräsrens?

Det verkar ju helt tokigt att man inte skulle kunna ge dem produkter som aldrig varit i kontakt med kött. Jag försökte söka på detta men fick bara fram en massa tidningsartiklar, och de var ganska kortfattade.

Förlåt att jag stjäl tråden...

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 jan-10 kl 09:31 »
Nu vet jag att det inte är trådens ämne men:

Det var ett tag sedan jag skötte farfars grisar och jag vet att reglerna ändrats, men jag trodde att man inte fick ge dem rester från tex skolor, eftersom man inte kunde garantera att det inte fanns kött i det och att det därför fanns risk för smittspridning. Får man inte ge dem vegetabiliska produkter, man brukade ju tex koka potatis till grisarna? Och hur är det med skörderester eller ogräsrens?

Det verkar ju helt tokigt att man inte skulle kunna ge dem produkter som aldrig varit i kontakt med kött. Jag försökte söka på detta men fick bara fram en massa tidningsartiklar, och de var ganska kortfattade.

Förlåt att jag stjäl tråden...

Naturligtvis får man koka potatis och annat och ge dom.
Även bröd och sånt är ju helt ok, allt bröd som tas tillbaka från butiker går ju t.ex till grisar.

Men för att återgå en smula till ämnet, så är det ingen större vits att plötsligt den dagen dom ska lastas, börja kasta in kokt potatis i vagnen. Det måste dom ha fått innan, så dom lärt sig att det är nåt riktigt gott.
Dom är ju vanedjur så det liknar inget annat.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 jan-10 kl 10:27 »
det är inte tillåtet att ge matrester om man inte hettar upp resterna till 72 grader, dvs steriliserar maten. så vi har väl båda rätt.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 jan-10 kl 14:21 »
slutet gott, alltin gott.

När jag förtvivlat tröttnat på att försöka fösa in dem, gick in och åt gröt, så gick de in själva.. Stänga luckan inga problem, de var längst in och upptagna.

Kommer precis från slakteriet å är heeelt jävla slut.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 jan-10 kl 15:58 »
slutet gott, alltin gott.

När jag förtvivlat tröttnat på att försöka fösa in dem, gick in och åt gröt, så gick de in själva.. Stänga luckan inga problem, de var längst in och upptagna.

Kommer precis från slakteriet å är heeelt jävla slut.

yay! hurra! :)
(har följt tråden med spänning)

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #17 skrivet: 25 jan-10 kl 18:25 »
det är inte tillåtet att ge matrester om man inte hettar upp resterna till 72 grader, dvs steriliserar maten. så vi har väl båda rätt.

Tyvärr så är det nya regler nu. Man får inte ge varken grisar eller fåglar någonting som innehåller "animaliska biprodukter" som det så vackert heter.

Från Jordbruksverket hemsida

"Förbud mot utfodring med animaliskt matavfall
Detta avsnitt gäller alla typer av animaliskt matavfall, inklusive använd matolja, som kommer från restauranger, storkök och andra typer av kök som centralkök och hushållskök. Observera att överblivna produkter från butiker eller livsmedelsproducerande anläggningar inte är matavfall, utan före detta livsmedel.

Matavfall kan i vissa fall innebära en smittorisk för djur. Du får därför inte utfodra andra produktionsdjur än pälsdjur med matavfall. Produktionsdjur är i detta fall djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel, ull, fjädrar, skinn eller andra produkter.
Till livsmedel räknas bland annat kött, mjölk och ägg. Det är också förbjudet att utfodra sådana svin och fåglar som kan uppfattas som sällskapsdjur med matavfall. Pälsdjur får du utfodra med matavfall efter särskilt tillstånd från Jordbruksverket.

Reglerna för hur matavfall får användas som foder finns i biproduktsförordningen. Förbudet mot utfodring av svin och fåglar som är sällskapsdjur finns i våra föreskrifter."

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurprodukter/foderochutfodring.4.207049b811dd8a513dc80003970.html

Ps.
Vilken tur du hade med dina grisar. Vi kämpade i ca 30 min för att få in Bianca i transporten. Det slutade med att vi fick sätta en stor hink framför huvudet och backa upp henne. Och då är hon ändå koppelvan. Grisar är inte roliga när de sätter sig på tvären.

Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

fräsen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 25 jan-10 kl 18:38 »
gött stabon!!!!   :-*

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 jan-10 kl 19:47 »
30 minuter...? jag kämpade fem timmar i morse, och de fick tillgång till släpet kl 15 dagen innan..

Ang. mat så är jag helt förvirrad nu. Det måste finnas nån paragraf om före detta livsmedel också då nånstans. jag va rhel tövertygad oma tt alla rster måste hettas upp till 72 grader, och sedan får man aldrig nånsinn ge animaliskt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser