Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gula stora plommon?  (läst 15206 gånger)

Astra

• Uppland
Gula stora plommon?
« skrivet: 24 jan-10 kl 11:35 »
När jag växte upp hade vi en plommonsort som gav gula stora runda söta plommon. Är det någon som vet vilken sort det skulle kunna ha varit? Trädet sattes i slutet av 60-talet. Fanns det någon sådan sort som var vanlig då? Saknar dem så!
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

esten

• -
SV: Gula stora plommon?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-10 kl 12:02 »
En sort det skulle kunna vara är ONTARIO ;
Trädet blir medelstort , och bär rikt . Frukten är brett oval , vackert gul . Smaken är utmärkt och sorten förtjänar spridning helst som den är relativt härdig . Den mognar i september .

Så är beskrivningen i min gamla bok , det finns fler sorter men dessa är gulgröna i färgen .

Micki o Molly

• -
« Svar #2 skrivet: 24 jan-10 kl 17:27 »

På Upplands alternativ träff kanske det dyker upp en balja eller två med plommon, då har du chansen att
   byta till dig ev rotskott om du lägger ut en önskan.  Vi får hoppas på både en vår och en  höstträff. :D

micki o molly
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

DanÖberg

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 jan-10 kl 23:04 »
Det låter nästan som ett Reine Claude d`Oullins! enormt goda plommon
Det finns ett annat gult plommon som heter Hackman, vet dock inte hur vanligt den var eller är.
Trädvård, Bygga didjeridoos, Ruderatmarksbotanik, Odla grönsaker, fors/surf Kajak, friluftsliv, dem galna upptågen:)

Astra

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 25 jan-10 kl 09:50 »
 :DTack för förslagen! Nu har jag något att utgå ifrån.
 Micki o Molly, ja en träff på både vår och höst vore finemang!
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

biåke

« Svar #5 skrivet: 25 jan-10 kl 19:16 »
Hej. Känner igen mig. Farsgubben planterade ett plommonträd `reine claud` hette det.
gav massor vartannat år. Har köpt ett nu men det tar några år innan det ger något, :ca 7-10 år.  :P

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #6 skrivet: 25 jan-10 kl 20:47 »

På Upplands alternativ träff kanske det dyker upp en balja eller två med plommon, då har du chansen att
   byta till dig ev rotskott om du lägger ut en önskan.  Vi får hoppas på både en vår och en  höstträff. :D

micki o molly
Jag har några träd med stora gula plommon, brukar bli mycket rotskott. Så om det blir någon träff längre fram så skulle det kunna lösa sig om du är intresserad.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Astra

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 26 jan-10 kl 16:07 »
 :D Tack för alla svar! Har googlat runt lite och jag tror verkligen att det är Reine Claude d"Ouillons som jag söker. Synd att det verkar ta så lång tid på sig att ge frukt. Vill verkligen ha just den sorten. Undrar hur lång tid ett rotskott skulle ta på sig? Är så otålig av mig ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 26 jan-10 kl 16:10 »
Du kan ju ympa om du har ett annat plommon- eller körsbärsträd, då brukar plommonen komma snabbare. Och plantera ett träd samtidigt så att du om några år får mycket frukt.

Skulle tippa att ett rotskott tar 8-15 år på sig att ge någorlunda frukt, olika beroende på sort.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

turlar

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 26 jan-10 kl 23:41 »
Av Reine Claude d"Ouillons kan du inte ta rotskott av om du vill ha samma sort .
Pommom skall ympas tidigt, i Skåne redan i slutet på Februari.

Det kan också vara Jefferson fin gul sort som också är ympad
på grundstam. Och inte går att ta rotskott av.

Däremot Allmänt gulpommn går det oftast att ta rotsott av.
En lite mindre sort.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser