Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Påverkar Gift i maten äggen?  (läst 4405 gånger)

Eulalia

• -
Påverkar Gift i maten äggen?
« skrivet: 23 jan-10 kl 17:54 »
Berättade för en bekant om mina fina unghöns som gick lösa i trädgården i höstas och provsmakade det mesta i rabatterna. T ex rabarberblad och fingerborgsblommor som jag tror är giftiga för människar, men hönsen tog inte nån skada. Då sa han att det kanske blir farligt att äta äggen sen!

Stämmer det? :o De la inte ägg då, men nu har de börjat så smått. Måste jag gräva bort alla ev giftiga (och vackra) växter till våren ???
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Påverkar Gift i maten äggen?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-10 kl 18:19 »
Nåt sånt har jag aldrig hört  ???
Mina går lösa o vi har alltid överleft sommaräggen *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

bo_i_dala

« Svar #2 skrivet: 24 jan-10 kl 08:37 »
Hej!
Har inte hört om något dylikt, tror inte det är så mycket som de äter är giftigt- tror höns är ungefär lika mottagliga för sådana gifter som människan!

Däremot finns fenomenet såtillvida att ett foder till höns som innehåller fiskmjöl get tydlig fisksmak på både kött och ägg! Gäller även griskött.

Mjölk tar också smak av kons mat.

mvh

Astra

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 24 jan-10 kl 09:11 »
Tror inte att det är så stor fara med gifthalterna i äggen eftersom digitalis (fingerborgsblomma) är hjärtstimulerande så borde hönsen gå hädan innan de hinner värpa om de fått i sig toxiska doser.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 26 jan-10 kl 08:48 »
Visst påverkar maten äggen! Fiskolja och linfö höjer halten av omega 3, xantofyll ger gulare gula t.ex.. På antibiotika för höns rekomenderas en karenstid på 7 dagar på äggen.
Däremot så är höns för det mesta kloka nog att veta vad som är bra för dem att äta. Om de norpat lite på fingerborgsblomman är det nog ingen fara, men de borde väl inte äta några större mängder av den.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 jan-10 kl 17:57 »
om man matar hönsen med kakao så kanske man får kinderägg?
Fjäderfän och kaniner

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 26 jan-10 kl 21:38 »
om man matar hönsen med kakao så kanske man får kinderägg?
;D ;D ;D ;D ;D

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 jan-10 kl 21:54 »
Tycker du ska hårdmata hönsen med digitalis och torgföra äggen som hjärtmeducin ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #8 skrivet: 26 jan-10 kl 22:16 »
Jag hittade gammal Nutrilett i ett skåp när jag städade idag. Chokladsmak. Om vi matar hönsen med det, vad blir resultatet av det tro?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 jan-10 kl 22:28 »
Jag hittade gammal Nutrilett i ett skåp när jag städade idag. Chokladsmak. Om vi matar hönsen med det, vad blir resultatet av det tro?

Hönsen bildar medborgargarde och klår upp kocken?  >:D

Eulalia

• -
« Svar #10 skrivet: 26 jan-10 kl 23:50 »
 :D Tackar för alla roliga inlägg! Känns lite bättre nu. Var lite orolig att jag la frågan under fel rubrik men nu tycker jag att diskussionen blev rätt ändå! Functional food på riktigt!

Grannen som som är lantbrukare sa att höns äter allt utom kapsyler  ::) Har redan upptäckt att de verkar ha plåtmage. Vad är giftigt och/eller onyttigt för dem egentligen?
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 27 jan-10 kl 07:15 »
Avocado ska tydligen vara giftigt har jag förstått, annars vet jag inte.
För hundra år sen när min bror hade undulater, eller va det var, fick vi lära oss att saffran var giftigt för fåglar - skröna eller ej ingen aning.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 27 jan-10 kl 07:59 »
Det finns flera växter i det fria som är giftiga. Men naturen är så fiffig att gifthalten oftast är så låg att om man bara smakar lite är det ingen fara vare sig för den som smakar eller växten :D Ofta följer giftighet med besk eller bitter smak och djuret lär sig snabbt att det inte var en bra idé att äta på just den blomman, vilket leder till att både djur och växt klarar sig  ;D

Många frukt/bär/växter som är giftiga för hönsen (och andra djur) är det först i större mängder och därför är det ovanligt att djur blir sjuka då dom oftast bara har tillgång till mindre mängder åt gången. Undantag finns naturligtvis men man hör väldigt sällan om tex avokadoförgiftade hönsflockar just för att det är sällan man ger mycket åt gången. :)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #13 skrivet: 27 jan-10 kl 23:50 »
Avocado ska tydligen vara giftigt har jag förstått, annars vet jag inte.
För hundra år sen när min bror hade undulater, eller va det var, fick vi lära oss att saffran var giftigt för fåglar - skröna eller ej ingen aning.

Saffran är giftigt även för människor
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 28 jan-10 kl 03:33 »
Några skaker man inte ska fodra höns med som jag har lärt mig den hårda vägen :-\

...och mängder av kardemummabullar ger - just det - ägg med kardemummasmak. Säkert helt ok om man ska ha dem att baka med, men ingen höjdare på ägg-och-kaviarmacka direkt.  ;D

Luffsen

• -
« Svar #15 skrivet: 30 jan-10 kl 01:42 »
Mina höns gillar INTE ättiksinlagda saker, gurka t ex, och citrusfrukter funkar inte heller... men det är MINA höns det.

Dom glor surt på mig och undrar var DUVORNA är också, efter att jag bytte ut deras majs mot foderärtor.

(duvmat enligt mina Brahmor)
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #16 skrivet: 31 jan-10 kl 16:53 »
Min Åsbo lever ett sånt hektiskt liv att dom börjar kräva att få matresterna redan på morgonen så dom kan få den dagliga dosen med varmt kaffesump. Så nu lever vi alla på kaffaägg
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare
Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser